• Anonym (Nästa­n sambo)
    Fri 12 Aug 2022 08:35
    1990 visningar
    17 svar
    17
    1990

    Vad betala som nästan-sambo?

    Min partner flyttade mer eller mindre in hos mig i början av sommaren. Nu under hösten kommer han vara kanske 5-6 nätter hos mig och någon enstaka natt hos sig. Vi har fram tills nu löst pengar för mat mm lite som det kommer men nu med skolstart och allt tänkte jag komma  igång och handla mer strukturerat och han säger att jag får säga hur mycket han ska bidra. Jag tycker det är svårt, en barnvecka lägger jag kanske 1500 kr på mat, hygien mm. Det blir inte markant mycket mer för att han är med, men kanske nån mindre matlåda i stället.

    Vad skulle vara rimligt att be om? 

  • Svar på tråden Vad betala som nästan-sambo?
  • Fri 12 Aug 2022 08:43
    #1

    Kan ni inte komma överens om att han köper och fixar maten 2 ggr / veckan?
    Med tanke på att han själv har en hyra och så, men han ska ju inte äta gratis,...

  • Anonym (Nästa­n sambo) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 09:10
    #2
    lillablå25 skrev 2022-08-12 08:43:06 följande:

    Kan ni inte komma överens om att han köper och fixar maten 2 ggr / veckan?
    Med tanke på att han själv har en hyra och så, men han ska ju inte äta gratis,...


    Ja, så länge han har kvar sin lägenhet så behöver han så klart inte betala för att bo hos mig, utan det är just matkostnaderna vi ska dela lite på. Jag vill av olika orsaker gärna ha huvudansvar för att planera mat men han hjälper så klart till med att handla och laga, duka, diska osv. Att dela upp inköpen på olika dagar känns lite opraktisk så hellre att han bidrar till kostnaden. Frågan är bara hur mycket.
  • Anonym (I)
    Fri 12 Aug 2022 09:16
    #3

    Det beror ju på hur många måltider han kommer äta hos dig. 

  • Anonym (Amy)
    Fri 12 Aug 2022 09:40
    #4
    -1

    Skriv upp en lista på mat ni äter en normal vecka och räkna ut vad hans portionskostnad blir. Ta sedan kostnaden för 6 dagar så får han betala det, vilket borde täcka kostnad för extra dyr mat ibland samt olja, smör, kryddor, grädde, mjöl etc, så även om han är där bara 5 dagar någon vecka borde det vara ok.

    Äter han en normaldag tex 3 smörgåsar, 50gr ost, 3dl yoghurt och 1 ägg till frukost, är det inte så svårt att räkna ut vad det kostar, kolla priser på internet. Gör likadant med alla måltider, det är inte så svårt att klura ut vad 2 fläskkotletter, 150gr potatis och 100gr broccoli kostar, om nu det skulle vara något ni äter hyfsat ofta. Lägg till Xliter mjölk, lättöl, Fanta etc per vecka plus X för 1pkt kaffe per månad, muffins, chips, eller vad som nu är rimligt i ert fall.     

  • Anonym (Kalky­ler)
    Fri 12 Aug 2022 10:22
    #5

    På nätet kan man hitta kalkyler för vad maten kostar för olika åldrar..inkl eller exklusive lunch …

    Sedan behöver ni också ta  med inkalkylen ökade el / vatten kostnader som han/ du inte har el / värme/ vatten som ingår i hyran…en person till som duschar,tvättar etc blir lite högre elkostnader …även det finns på nätet inschabloner..
    tror det är konsumentverket som gjort sådana kalkyler..rimliga levnadskostnader eller något sådant….

  • Anonym (Jenny­)
    Fri 12 Aug 2022 11:16
    #6

    Bidrar han något till el/vatten/värme etc? Annars kan det ju vara smart att lägga till en slant för det, beroende på hur stora summor det rör sig om. Jag skulle personligen inte vilja ha millimeterrättvisa i ett förhållande, men med tanke på att han är hos dig så mycket skulle jag ändå lägga in en liten del för el etc.

  • Anonym (Jenny­)
    Fri 12 Aug 2022 11:19
    #7
    +1
    Anonym (Amy) skrev 2022-08-12 09:40:06 följande:

    Skriv upp en lista på mat ni äter en normal vecka och räkna ut vad hans portionskostnad blir. Ta sedan kostnaden för 6 dagar så får han betala det, vilket borde täcka kostnad för extra dyr mat ibland samt olja, smör, kryddor, grädde, mjöl etc, så även om han är där bara 5 dagar någon vecka borde det vara ok.

    Äter han en normaldag tex 3 smörgåsar, 50gr ost, 3dl yoghurt och 1 ägg till frukost, är det inte så svårt att räkna ut vad det kostar, kolla priser på internet. Gör likadant med alla måltider, det är inte så svårt att klura ut vad 2 fläskkotletter, 150gr potatis och 100gr broccoli kostar, om nu det skulle vara något ni äter hyfsat ofta. Lägg till Xliter mjölk, lättöl, Fanta etc per vecka plus X för 1pkt kaffe per månad, muffins, chips, eller vad som nu är rimligt i ert fall.     


    Sorry, men om jag någonsin sett ett recept för att förstöra en relation är det ju det här. Ska de räkna på decilitern hur mycket yoghurt han äter? Är du seriös? 
  • Fri 12 Aug 2022 11:23
    #8

    Vad lägger han själv på mat annars, har ni liknande syn på mängd och vad mat får kosta?

  • Anonym (Amy)
    Fri 12 Aug 2022 11:45
    #9
    Anonym (Jenny) skrev 2022-08-12 11:19:32 följande:
    Sorry, men om jag någonsin sett ett recept för att förstöra en relation är det ju det här. Ska de räkna på decilitern hur mycket yoghurt han äter? Är du seriös? 
    För att vara rättvisa är det bättre att ta reda på fakta än att sitta och gissa vilt. Om de en gång räknar ut hans del av kostnaderna för tex en vecka, får de fram en ungefärlig siffra som är rimlig. Han kanske äter dubbelt så mycket som hon, eller han kanske bara äter väldigt billig frukost medan hon äter lyxfrukost och 3 påsar chips om dagen.

    Naturligtvis behöver de inte stå med våg och decilitermått för att räkna ut detta, men om man beräknar att han äter 5dl yoghurt om dagen kostar det X i månaden, men om han äter noll yoghurt kostar det 0. Hur skulle det förstöra en relation om man baserar sig på fakta? Är väl troligare att det blir bråk om de bara gissar på måfå.   
  • Anonym (Nästa­n sambo) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 12:56
    #10
    +2
    Fiona M skrev 2022-08-12 11:23:21 följande:

    Vad lägger han själv på mat annars, har ni liknande syn på mängd och vad mat får kosta?


    Det är ju lite av problemet att han lagar väldigt lite mat till sig själv. När han är ensam har han inga problem med att bara ta en tallrik fil och en kaviarmacka till middag. Samtidigt uppskattar han verkligen min matlagning. Han är generös och skulle nog ge mig vad jag än bad om men jag känner mig inte bekväm vid tanken att tjäna pengar på att han bor hos mig. 


    Jag handlar som sagt inte så mycket mer mat när jag veckohandlar för att han är med, men å andra sidan blir det mindre svinn och färre matlådor. Jag äter dock gärna fil till lunch i stället för matlåda så det är inte så att jag måste väga upp färre matlådor med uteluncher. 


    Men jag kanske bara ber om trehundra kronor per vecka jag har barnen (det är då jag storhandlar, de andra veckorna tar vi på uppstuds). Min veckohandling brukar landa på 1200-1500 kronor och då är det ju med mellis till barnen och kattmat och lite annat sånt som han inte äter av.

    Det är väl inte orimligt?

    Jag förstår poängen med att räkna noga men då måste man ju göra det i alla sammanhang för att det ska vara meningsfullt och jag är verkligen inte en sån som räknar kronor och ören. Han köper, på eget bevåg, en massa saker till mig, så att räkna antal ägg osv tar emot.

  • Anonym (Jenny­)
    Fri 12 Aug 2022 14:35
    #11
    Anonym (Amy) skrev 2022-08-12 11:45:41 följande:
    För att vara rättvisa är det bättre att ta reda på fakta än att sitta och gissa vilt. Om de en gång räknar ut hans del av kostnaderna för tex en vecka, får de fram en ungefärlig siffra som är rimlig. Han kanske äter dubbelt så mycket som hon, eller han kanske bara äter väldigt billig frukost medan hon äter lyxfrukost och 3 påsar chips om dagen.

    Naturligtvis behöver de inte stå med våg och decilitermått för att räkna ut detta, men om man beräknar att han äter 5dl yoghurt om dagen kostar det X i månaden, men om han äter noll yoghurt kostar det 0. Hur skulle det förstöra en relation om man baserar sig på fakta? Är väl troligare att det blir bråk om de bara gissar på måfå.   
    Fast det måste inte vara 100% rättvisa i ett sånt här fall. I de flesta förhållanden jämnar det ju dessutom ut sig, TS kanske betalar lite mer för mat när de storhandlar men han kanske bjuder ut henne på lunch/fika/middag lite oftare etc. etc. Finns ingen poäng i att räkna kronor och ören och ha millimeterrättvisa. Kommer bara döda förhållandet.
  • Anonym (Jenny­)
    Fri 12 Aug 2022 14:39
    #12
    Anonym (Nästan sambo) skrev 2022-08-12 12:56:18 följande:

    Det är ju lite av problemet att han lagar väldigt lite mat till sig själv. När han är ensam har han inga problem med att bara ta en tallrik fil och en kaviarmacka till middag. Samtidigt uppskattar han verkligen min matlagning. Han är generös och skulle nog ge mig vad jag än bad om men jag känner mig inte bekväm vid tanken att tjäna pengar på att han bor hos mig. 


    Jag handlar som sagt inte så mycket mer mat när jag veckohandlar för att han är med, men å andra sidan blir det mindre svinn och färre matlådor. Jag äter dock gärna fil till lunch i stället för matlåda så det är inte så att jag måste väga upp färre matlådor med uteluncher. 


    Men jag kanske bara ber om trehundra kronor per vecka jag har barnen (det är då jag storhandlar, de andra veckorna tar vi på uppstuds). Min veckohandling brukar landa på 1200-1500 kronor och då är det ju med mellis till barnen och kattmat och lite annat sånt som han inte äter av.

    Det är väl inte orimligt?

    Jag förstår poängen med att räkna noga men då måste man ju göra det i alla sammanhang för att det ska vara meningsfullt och jag är verkligen inte en sån som räknar kronor och ören. Han köper, på eget bevåg, en massa saker till mig, så att räkna antal ägg osv tar emot.


    Jag skulle säga att om ni båda är nöjda med den summan så kör på den. Känner du efter en tid att det är för mycket/för lite och du inte är bekväm med den längre så pratar ni om det och ändrar den om det behövs. Den behöver ju inte vara slagen i sten. 

    Självklart ska ni inte hålla på med att räkna ägg och ha millimeterrättvisa. Det är absurt och känner ingen som gör så.
  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Fri 12 Aug 2022 17:13
    #13

    Om jag försöker sätta mig in i situationen så skulle jag för egen del om jag var i din killes sits föreslå att jag stod för hela kostnaden för inköp av maten, om du istället stod för planering, inhandling, tillagning, matlådor o hela den praktiska biten.

    Lätt en bra deal att pynta typ 4-5000 i månaden och därmed ha all mat ordnad.

  • Anonym (Nästa­n sambo) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 18:10
    #14
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-12 17:13:02 följande:

    Om jag försöker sätta mig in i situationen så skulle jag för egen del om jag var i din killes sits föreslå att jag stod för hela kostnaden för inköp av maten, om du istället stod för planering, inhandling, tillagning, matlådor o hela den praktiska biten.

    Lätt en bra deal att pynta typ 4-5000 i månaden och därmed ha all mat ordnad.


    Kanske det, men jag skulle aldrig gå med på att han betalade mina barns mat. :)
  • Anonym (¨pj0)
    Fri 12 Aug 2022 18:26
    #15

    Enligt konsumentverket kostar en persons mat och hygien ca 122 kr per dag. bor han hos dig fem dagar ska han alltså betala 610 kr. En man äter ofta mer än en kvinna så man kan ju tänka sig 130 kr per dag isf. Dvs 650 kr per femdagarsperiod. 

  • Fri 12 Aug 2022 18:59
    #16
    +1

    2500-3000 i månaden säger jag.


    Anonym (¨pj0) skrev 2022-08-12 18:26:29 följande:

    Enligt konsumentverket kostar en persons mat och hygien ca 122 kr per dag. bor han hos dig fem dagar ska han alltså betala 610 kr. En man äter ofta mer än en kvinna så man kan ju tänka sig 130 kr per dag isf. Dvs 650 kr per femdagarsperiod. 


    Min uträkning stämde rätt bra med denna.
    3000 kr ger 400 extra för hygienvaror.
  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Fri 12 Aug 2022 19:31
    #17
    Anonym (Nästan sambo) skrev 2022-08-12 18:10:22 följande:
    Kanske det, men jag skulle aldrig gå med på att han betalade mina barns mat. :)
    Det gäller att tänka rätt, se det inte som att han betalar dina barns mat.

    Titta istället på det att han bidrar mer ekonomiskt och du praktiskt, vilket kompletterar varandra och båda vinner på det.
    Planera, inhandla och laga maten skulle du ju gjort ändå även om han inte var där, så du behöver ju inte tänka i banorna att du blir hans anställda kokerska heller.
Svar på tråden Vad betala som nästan-sambo?