Inlägg från: Anonym (fattar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fattar)

    Respektlöst eller överkänsligt?

    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-12 11:57:21 följande:
    Respektlöst eller överkänsligt?

    Är jag överkänslig? 


    Min man började jobba den här veckan. Jag har tagit hand om barnen. På hans initiativ har vi varit i sommarstugan den här veckan, men kom hem inatt. Tidigare i veckan aviserade han att han kanske skulle bok in en lunch idag fredag. En privat lunch. Jag upplyste om att jag helst såg att det skedde näsa vecka, när barnen är tillbaka i skola och förskola. Idag har jag nämligen stressat mellan läkarbesök med ett barn, har tvätthögar efter vår frånvaro och hemmet ser ut som fan. Jag hade gärna sett att han höll sig hemma lunchtimmen (han arbetar hemifrån) Dessutom innebär en långlunch på stan, att hans arbetsdag förlängs. Vi har varit borta hela sommaren och jag har massor att göra idag.


    Igår upplyste han att lunchen var flyttad till måndag. Inte på hans initiativ, utan på kompisens. Idag, när jag var iväg på läkarbesök med barnen, bokade han istället in en annan lunch, med en helt annan kompis. 


    Alltså, är det inte lite respektlöst att göra så, när partnern uttryckligen sagt att den dagen inte passar så bra? Jag skiter i vad han gör när jag jobbar och barnen är på skola och förskola, men nu påverkar det mig. Eller är jag ogin? Ni kan gissa vem som anser vad?


    Jag fattar lite trögt tror jag: varför hade du behov av att han skulle vara hemma på just lunchtimmen, hur påverkade det dig att han var iväg på lunchen, mer än att arbetsdagen förlängs? Var det för att hjälpa till med tvätthögarna, städning och sånt?

    Och sen vet jag inte hur du uttryckte dig till honom, men som du skrivit det här i inlägget: "jag upplyste om att jag helst såg att det skedde nästa vecka, när barnen är tillbaka i skola och förskola" tycker jag inte är så himla tydligt och bestämt uttryckt. Men du kanske sa det annorlunda än du skrivit här?

    Annars håller jag med om att det var trist gjort av honom. 
  • Anonym (fattar)
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-12 12:09:54 följande:

    Anonym (fattar) skrev 2022-08-12 12:03:08 följande:
    Jag fattar lite trögt tror jag: varför hade du behov av att han skulle vara hemma på just lunchtimmen, hur påverkade det dig att han var iväg på lunchen, mer än att arbetsdagen förlängs? Var det för att hjälpa till med tvätthögarna, städning och sånt?

    Och sen vet jag inte hur du uttryckte dig till honom, men som du skrivit det här i inlägget: "jag upplyste om att jag helst såg att det skedde nästa vecka, när barnen är tillbaka i skola och förskola" tycker jag inte är så himla tydligt och bestämt uttryckt. Men du kanske sa det annorlunda än du skrivit här?

    Annars håller jag med om att det var trist gjort av honom. 

    Om jag går hjälp med lunchen, hade jag kunnat tvätta eller städa under tiden. Eller påbörja genomgång av barnens garderober. Eller mäta gummistövlar. Men det stora problemet är att arbetsdagen förlänga med flera timmar. Han blir inte färdig förrän vid sju ikväll. 

    Jag var tydligare än vad jag lät här. 


    Ja, då var det fult och respektlöst gjort av honom. Gör han ofta så eller var det en engångsföreteelse och ni annars har det bra i vardagen?
  • Anonym (fattar)
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-12 12:56:06 följande:
    Det är en dag jag bett honom om detta. En enda dag. Eftersom samma sak förväntas av mig om han vannar, får jag utgå från att jag kan förvänta mig samma sak av honom, en dag. 
    Det låter som att du är rätt arg på honom, och tankar om att ge igen framöver. Så jag undrar igen, är det såhär han brukar vara mot dig och lämpa över vardagen till dig att hantera, eller är det en engångsföreteelse där han var obetänksam?
  • Anonym (fattar)
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-12 15:05:26 följande:
    Vi har varit hemifrån i princip hela sommaren. På måndag drar allt igång. På söndag är vi upptagna hela familjen. Idag och imorgon var alltså enda dagarna för fix och en av dessa dagar måste vi handla nya kläder till barnen (nej, i det här fallet kan vi inte näthandla vissa saker). Det handlar om ETT tillfälle. Jag har aldrig nekat honom att träffa vänner. Men idag körde allt ihop sig, vilket vi på förhand visste skulle ske. När lunchen blev avbokad av vännen, tänkte jag att han självklart stannar hemma. Men istället kontaktade han en annan vän för att äta lunch med. 
    Du verkar väldigt upphakad på det här som din man gjort och återkommer hela tiden att du bara krävt något av honom denna ENDA gång och att du känner dig så besviken och arg att han inte ställde upp. Men du undviker alla frågor om hur ni brukar ha det och hur uppdelningen av hemarbete ser ut vanligtvis. 

    Men, jo, vi alla som läser fattar att du är arg och besviken. Men du verkar också ganska rigid i ditt sätta att tänka och verkar oförmögen att se situationen på annat sätt än du redan bestämt dig för. Och antingen kan ju det bero på att din man alltid är en slacker och du är jävligt less på att han inte hjälper till med det gemensamma. Eller så är du onödigt rigid i hur du vill göra saker och har svårt att tänka om och prioritera om ifall dina planer fallerar och det är din man trött på och tar en paus från dig och lunchar med en vän istället för att hetsa med tvätt som kan göras lite senare.

    Oavsett så kanske det är dags att släppa den här oförrätten nu, eller ta ett ordentligt tag i relationen med din man ifall det är helheten i er arbetsfördelning som skaver. 
  • Anonym (fattar)
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-12 15:18:54 följande:

    Anonym (fattar) skrev 2022-08-12 15:13:44 följande:
    Du verkar väldigt upphakad på det här som din man gjort och återkommer hela tiden att du bara krävt något av honom denna ENDA gång och att du känner dig så besviken och arg att han inte ställde upp. Men du undviker alla frågor om hur ni brukar ha det och hur uppdelningen av hemarbete ser ut vanligtvis. 

    Men, jo, vi alla som läser fattar att du är arg och besviken. Men du verkar också ganska rigid i ditt sätta att tänka och verkar oförmögen att se situationen på annat sätt än du redan bestämt dig för. Och antingen kan ju det bero på att din man alltid är en slacker och du är jävligt less på att han inte hjälper till med det gemensamma. Eller så är du onödigt rigid i hur du vill göra saker och har svårt att tänka om och prioritera om ifall dina planer fallerar och det är din man trött på och tar en paus från dig och lunchar med en vän istället för att hetsa med tvätt som kan göras lite senare.

    Oavsett så kanske det är dags att släppa den här oförrätten nu, eller ta ett ordentligt tag i relationen med din man ifall det är helheten i er arbetsfördelning som skaver. 
    Jag tar hand om all tvätt, alla barnens kläder och all planering. Maken tycker inte att det gör något om galonisarna går till knäna eller om bara badskorna passar numera. Det löser sig, säger han. Och det gör det, eftersom jag löser det.
    Och så hakar du upp dig på detta enda tillfälle? Jag för min del skulle inte vilja leva i en sån relation överhuvudtaget där mina barns pappa inte brydde sig om viktiga praktiska saker när det gäller barnen, men skulle inte hålla på och hetsa att allt ska vara klart innan måndag om man varit hemifrån hela sommaren och har tre dagar på sig till att allt ska göras och akuta läkarbesök ska klämmas in.

    Men det är ju jag det, du verkar funka annorlunda.  
  • Anonym (fattar)
    Limajo skrev 2022-08-12 15:22:11 följande:
    Men rent krasst är det ju inga som helst problem om barnens kläder inte är helt fixade tills de börjar förskola/skola (gissar att ni har rätt små barn). Jag förstår om du tycker det är skönt att ha allt på plats men det är ingen katastrof om ni fixar vissa saker lite senare. Så något mer måste ligga bakom detta för ser man enbart till det som hände här och nu så överreagerar  du nåt enormt.
    Håller med.

    Helheten och arbetsfördelningen i förhållandet verkar skev i mina ögon. Men hetsen över att få allt klart på dessa få dagar är också helt skev. I synnerhet när ett akut läkarbesök kommer med i ekvationen. Då måste man klara av att planera om och prioritera annorlunda utan att partnerns närvaro en timme eller två ska sätta hela hösten på spel, som det låter på TS och hennes reaktion. 
  • Anonym (fattar)
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-12 14:42:21 följande:

    För att det ena barnet hade ett par rena underkläder, till exempel. Alla badplagg behövde tvättas. Alla kortbyxor var smutsiga. 


    Jag arbetar nästan uteslutande hemifrån sen 2020. 


    Vad är problemet? Använd de rena underbyxorna och ett par smutsiga kortbyxor.
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-12 16:26:47 följande:

    Jemp skrev 2022-08-12 16:14:30 följande:
    Men alltså... Har dina barn alltså gått hela sommaren utan skor som går att leka i, och trots detta har ni inte planerat bättre än att hela familjen är bortresta fram till sista stund? 
    Nej, fram till förra veckan hade barnet gympaskor. Plötsligt var tårna framme i skon. Fötterna gjorde ett jätteskutt, på nolltid. Och vi planerade inte för den händelse som gjorde att vi behövde stanna i stugan och invänta hantverkare. Det var en rad olyckliga omständigheter, helt enkelt.
    Ja, säkert. Och akut behov av hantverkare i stugan också? Utanpå det akut insatta läkarbesöket. Verkligen fullt upp för dig och du hetsar över tvätten och mäta gummistövlar. 
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-12 15:32:41 följande:

    Tja, dagens läkarbesök betydde att ena barnet behöver en viss typ av kläder närmsta veckorna. Dessa behöver vara på plats innan måndag, om barnet inte ska gå naket. Det barnet är för övrigt i skolålder. Det andra barnet har ett par skor som passar. Det är ett par badsandaler som hen inte kan leka på förskolan i då de är hala. Ett par skor måste vara på plats på måndag. Det barnet måste prova skor innan köp, så det måste göras innan måndag. 


    Jag behöver inte ha vinteroverall på plats, men kläder som funkar just nu, är ändå lämpligt. 



    Du skarvar ihop värre och värre saker för att försöka få medhåll i tråden, men du framstår bara som mer och mer osannolik och oförmögen att prioritera. Det är inte trovärdigt längre och om du tror på dina inlägg själv så borde du ta tag i er hur er familj hanterar vardagen, för den verkar inte alls fungera.

    Om jag var din man skulle jag känna mycket starkt behov av att gå på lunch med vänner istället för att hetsas in i dina villervallor av påhittade uppgifter som bara måste lösas just nu. 

  • Anonym (fattar)
    Anonym (Zxc) skrev 2022-08-14 10:51:36 följande:
    Nej, du har inte missat något, jag har tre barn och har heller aldrig mätt en gummistövel i hela mitt liv. Det är nog bara hemmafruar som har tid med sånt :)
    Exakt har aldrig mätt gummistövlar heller :) Man behöver inte mäta, man kollar om de passar, om inte så köper man nya.

    Och nya gummistövlar behövs inte än på några veckor, behövde inte inhandlas just förra veckan. 
  • Anonym (fattar)
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-15 10:34:37 följande:
    Som en privat lunch, med efterföljande privat shopping, menar du?
    Så nu var det shopping också? Kanske övernattning på lyxhotell under hela helgen kommer härnäst i din alltmer överdrivna beskrivning av ert eländiga läge?
  • Anonym (fattar)
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-15 10:06:11 följande:
    Barnets rena kalsonger gick den dagen. Och ja, nu körde saker verkligen ihop sig kopiöst. Jag betackar mig för dina anklagelser om lögner! 

    Min man och jag har för övrigt talat ut om det. Han har bett om ursäkt för att han inte lyssnade på mig och körde över mig och min bedömning av situationen. 
    Så bra då, att ni kommit sams igen. Men nu har du ju gjort en tråd här på FL och då får du ju ta att de som läser dina inlägg undrar över hur det egentligen är möjligt att överdriva en dags göranden så till den milda grad. Det är fascinerande och underhållande läsning i alla fall. 
  • Anonym (fattar)
    Anonym (Ogin) skrev 2022-08-15 11:04:35 följande:
    Problemet var inte ens dags göranden. Problemet var att jag gjorde en bedömning, som min man sen helt enkelt körde över. Om jag ska gå till gymmet, och han ber mig skjuta på det en stund, går inte jag iväg ändå. Jag litar på att hans bedömning är korrekt och går lite senare. 
    Och vilken tur ändå, att du som hade SÅÅÅ mycket att göra i fredags och kris på kris hade inträffat ändå hann skriva inte mindre än 13 inlägg i den här tråden och hålla god koll på alla svar och dina svar tillbaka. Där hade du ju kunnat prioritera lite annorlunda om du nu var i sån tidsnöd.
Svar på tråden Respektlöst eller överkänsligt?