• Anonym (Neka)

    Kan han neka mig?

    Vi har 2 barn, 10 och 12 och ett mycket stort nätverk som ställer upp. Kan min Man neka mig att bo borta och studera 4 dagar i veckan och hemma 3? . Kan har ex hänvisa till att han inte vill/Kan ta hand om barnen själv?   Alla mina syskon mm tar gärna hand om barnen med. Ekonomin är fixad med. 

  • Svar på tråden Kan han neka mig?
  • BuoBä

    Nej det kan han inte, men är man en familj bör man komma överens om en sån sak. Annars är det stor risk att ni slutar vara en familj. 

    Vad skulle du själv tycka om din man tex plötsligt bestämde att han ska jobba tre veckor utomlands varje månad de närmaste 4 åren?

  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Neka) skrev 2022-08-12 11:59:42 följande:
    Kan han neka mig?

    Vi har 2 barn, 10 och 12 och ett mycket stort nätverk som ställer upp. Kan min Man neka mig att bo borta och studera 4 dagar i veckan och hemma 3? . Kan har ex hänvisa till att han inte vill/Kan ta hand om barnen själv?   Alla mina syskon mm tar gärna hand om barnen med. Ekonomin är fixad med. 


    Neka och neka, jag tycker att sånt är saker man diskuterar, inte bara bestämmer över huvudet på varandra. Jag skulle bli skitarg om min man kom hem och meddelade att han ska vara borta 50% av tiden och lämpa över hela vardagen på halvtid till mig, utan att ens diskutera hur jag/vi ska lösa det. 

    Om han framhärdade att göra det mot min vilja skulle jag överväga att det blir en total separation eftersom det skulle visa att han inte överhuvudtaget brydde sig om hur jag har det i vardagen och vår relation. 
  • Anonym (Hej)

     Neka nej
    Men tänker ni har väl diskuterat detta....
    Hur lång är utbildningen, hur långt borta tänkte om det går att pendla? Skulle själv inte vilja vara väg från min familj ....
    Sen är ju skillnad om det handlar om någon månad el om utbildningen är flera år. 
    Men så stora barn, varför skulle han inte kunna ta hand om den själv.  
    Har du diskuterat med din sida innan du pratat med maken?

  • Grey Man

    Oj. Svårt fråga. Jag vet fall där kvinnan/mannen träffat ny och vill flytta och då måste båda föräldrarna vara överens annars kan det bli tal om att en bättre form av upplägg än växelvis boende kommer på tal (dvs att han får vårdnaden i veckorna medan du får helgerna). 

    Läs här vad gäller om nån ska flytta (i exemplet är det bara 40 min resväg).

    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/kan-en-foralder-hindra-den-andra-foraldern-att-flytta-vid-gemensam-vardnad/

  • Anonym (L)

    Neka kan han ju inte, men det verkar inte som ni diskuterat detta innan speciellt ingående. Jag hade inte tyckt det var ok att få hela veckan lämpad på mig förutom helgen varje vecka i flera år faktiskt...

  • Anonym (Neka)
    Anonym (Hej) skrev 2022-08-12 12:11:51 följande:

     Neka nej
    Men tänker ni har väl diskuterat detta....
    Hur lång är utbildningen, hur långt borta tänkte om det går att pendla? Skulle själv inte vilja vara väg från min familj ....
    Sen är ju skillnad om det handlar om någon månad el om utbildningen är flera år. 
    Men så stora barn, varför skulle han inte kunna ta hand om den själv.  
    Har du diskuterat med din sida innan du pratat med maken?


    Jag startade utbildningen när vi bodde där, sen ville alla flytta närmre familjen så då fick jag hoppa av mitt i allt innan min examen men pratade med min man om vi inte kan lösa så jag kan avsluta mina studier.  Han har ju väldigt mycket hjälp av familjen  de har väldigt stor familj  i den stan. Jag viöö avsluta han sa " OK" MEN ändå med ett hot i det. Då får du se vad jag gör mot dig, istället för att diskutera nomalt och säga nej på ett snällt sätt sa han ja MEN.  Då bor jag hemma 3 dagar i veckan och alla lov och borta 5 dar i veckan. 
  • Anonym (Neka)
    BuoBä skrev 2022-08-12 12:06:34 följande:

    Nej det kan han inte, men är man en familj bör man komma överens om en sån sak. Annars är det stor risk att ni slutar vara en familj. 

    Vad skulle du själv tycka om din man tex plötsligt bestämde att han ska jobba tre veckor utomlands varje månad de närmaste 4 åren?


    Stor skillnad på vara borta 4 dar och 3 veckor
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Neka) skrev 2022-08-12 12:21:41 följande:
    Jag startade utbildningen när vi bodde där, sen ville alla flytta närmre familjen så då fick jag hoppa av mitt i allt innan min examen men pratade med min man om vi inte kan lösa så jag kan avsluta mina studier.  Han har ju väldigt mycket hjälp av familjen  de har väldigt stor familj  i den stan. Jag viöö avsluta han sa " OK" MEN ändå med ett hot i det. Då får du se vad jag gör mot dig, istället för att diskutera nomalt och säga nej på ett snällt sätt sa han ja MEN.  Då bor jag hemma 3 dagar i veckan och alla lov och borta 5 dar i veckan. 
    Låter ju som att ni inte har så bra kommunikation och gemensam planering över lag i er relation? Jag skulle inte vilja ha det som du beskriver varken från hans sida eller din. 
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Neka) skrev 2022-08-12 12:24:38 följande:
    Stor skillnad på vara borta 4 dar och 3 veckor
    Det beror lite på.

    Halva veckan sådär kan bli lite hattigt, varken hackat eller malet, du kommer hem till helgen liksom, hela veckan är gjord och du glider in på sluttampen.

    Med tre veckor borta så är den som är ensam verkligen ensam, med allt och sen när man är två hemma den veckan så är båda hemma. 

    För barnen är det såklart ett bättre upplägg med 4 dagar borta, men inte nödvändigtvis för partnern som ska dra lasset själv under den andres frånvaro. 
Svar på tråden Kan han neka mig?