• Eva Work

    Tips på hur att komma ur destruktiva förhållanden när det finns barn

    Så var det fredagskväll igen och jag vet vad som väntar mig i helgen. Psykiska påhopp och även fysiska. Det senare ber jag honom att göra när barnen sover och jag kan gömma ansiktet i kudden, både för att skydda ansiktet och för att kunna vara tyst och gråta. Nu har jag tröttnat och vill be andra som varit i samma situation att tipsa mig hur jag kommer ur förhållandet utan att det går ut över barnen. Vill vara tydlig, jag lämnar inte barnen! 

  • Svar på tråden Tips på hur att komma ur destruktiva förhållanden när det finns barn
  • Kockobello
    Eva Work skrev 2022-08-12 17:11:16 följande:
    Tips på hur att komma ur destruktiva förhållanden när det finns barn

    Så var det fredagskväll igen och jag vet vad som väntar mig i helgen. Psykiska påhopp och även fysiska. Det senare ber jag honom att göra när barnen sover och jag kan gömma ansiktet i kudden, både för att skydda ansiktet och för att kunna vara tyst och gråta. Nu har jag tröttnat och vill be andra som varit i samma situation att tipsa mig hur jag kommer ur förhållandet utan att det går ut över barnen. Vill vara tydlig, jag lämnar inte barnen! 


    Du tar barnen och åker. Sedan åker du aldrig tillbaka.
  • Anonym (Lina)

    Kan vara lättare sagt än gjort att gå även om det borde vara så. Hur ser ditt nätverk ut? Har du föräldrar, vänner, andra vuxna omkring? Det är inte alltid självklart att alla har. Man behöver mycket stöd för att gå.

  • Anonym (Gräddnos)

    Lev som vanligt, visa inga tecken alls till vad som komma skall. När han är på jobbet eller vad han än gör packar du det allra nödvändigaste och sticker. Bo hos någon du litar på fullkomligt, alternativt ta kontakt med en kvinnojour. Släpp inte barnen ur sikte. Hur gamla är de? 

    Sen polisanmäler du honom, fort som attans, har du tur så häktas han. Har du dokumentation av något slag, se till att spara den, allt hjälper. 

    Det är den sista delen som är värst, bråket om vårdnaden, det är därför du behöver dokumentationen, såna män har en hemskt tendens till att få vad de vill ändå. 

    Och slutligen, gå aldrig, aldrig tillbaka. Svara inte på sms, i telefon, ingenting. Ska ni träffas gör ni det tillsammans med en myndighetsperson närvarande hela tiden och utan barnen. 

  • Decemberskytt

    Säger som de andra, naturligtvis lämna honom. Förstår att det ändå kan vara ett stort steg att ta. Men även om du inte har nära vänner/släktingar att vända dig till så finns kvinnojouren. De hjälper till med skyddat boende. Naturligtvis får du ta med barnen.

  • Eva Work
    Anonym (Lina) skrev 2022-08-12 17:38:02 följande:

    Kan vara lättare sagt än gjort att gå även om det borde vara så. Hur ser ditt nätverk ut? Har du föräldrar, vänner, andra vuxna omkring? Det är inte alltid självklart att alla har. Man behöver mycket stöd för att gå.


    Tack det är just det stödet jag behöver. Att bara gå låter väldigt enkelt men vart tar jag och barnen vägen? Här har vi i alla fall någon form av ordnat boende och de har sina leksaker. Vart händer när vi gett oss av?? Det konstiga är ju att han är inte den kille/man som jag träffade en gång, han har förändrats så mycket. Är det någon som lyckats vända tillbaka sin man och få honom på en annan bana och fått en lycklig familj igen?
  • Tow2Mater
    Eva Work skrev 2022-08-12 17:42:54 följande:
    Tack det är just det stödet jag behöver. Att bara gå låter väldigt enkelt men vart tar jag och barnen vägen? Här har vi i alla fall någon form av ordnat boende och de har sina leksaker. Vart händer när vi gett oss av?? Det konstiga är ju att han är inte den kille/man som jag träffade en gång, han har förändrats så mycket. Är det någon som lyckats vända tillbaka sin man och få honom på en annan bana och fått en lycklig familj igen?
    Du verkar inte mentalt redo att lämna ännu, så tyvärr kommer tips att hjälpa dig föga. Det första du måste bestämma dig för är om du vill lämna eller stanna. Sen kan du få tips beroende på vilken väg du tänker ta.
  • Anonym (Gräddnos)

    Ur ett rent statistiskt perspektiv, oddsen att han kommer döda dig alternativt misshandla barnen är flera gånger större än att du ens gör små framsteg i hans beteende. Det låter grymt, men det är nu du måste stänga av alla känslor, gå på ren överlevnadsinstinkt och känslor för dina barn och kliva rakt in i det okända. Jag vet, tro mig, jag vet också att det som verkar så skrämmande, faktiskt går bra. 

  • Eva Work

    Att bara erkänna för sig själv att det är en faktiskt reellt fel på förhållandet och att det kanske inte går att rädda och därför sträcka ut en hand här på Familjeliv är stort för mig. 

Svar på tråden Tips på hur att komma ur destruktiva förhållanden när det finns barn