• Anonym (Kulla­Gulla)
    Sat 13 Aug 2022 04:07
    4088 visningar
    19 svar
    19
    4088

    Ska jag avsluta vänskapen?

    vad hade du gjort?

    Min barndomskompis blev kompis med min andra kompis och avslutade sin relation till mig (det var ett par turer emellan för hen gjorde det inte på ett schysst sätt, det slutade iaf med att hon valde bort mig). 


    Jag och den andra kompisen har däremot fortsatt att vara kompisar med varandra. Samtidigt som jag uppskattar det, vet jag inte om det uppväger på något sätt hur det blev som det blev. Jag får nu väldigt mycket ångest varje gång min kompis berättar att de andra två ska ses etc.

    Jag funderar nu på att avsluta den här relationen med Min andra kompis helt Eftersom den tar så mycket energi. Jag har för många frågetecken kring hur Det blev som det blev O smärtan i att bli bortvald. Samtidigt får jag ju energi av min kompis och hen har verkligen ansträngt sig för att vi ska ha kvar vår relation (även om den inte är så djup, kanske mer lång). Jag hade bestämt mig för att vi skulle ha kvar vår relation, även om den var en smärtsam påminnelse om de andra två, men nu vet jag inte längre om det är värt det.

    Har ni hållt fast vid något som kan vara bra för er i längden men är för smärtsamt att hantera på kortare sikt? Vad blev resultatet?

    ursäkta ev Rörigt och onyanserat inlägg, jag är medelålders även om det hela låter väldigt tonårsaktigt.

  • Svar på tråden Ska jag avsluta vänskapen?
  • Anonym (qqq)
    Sat 13 Aug 2022 06:53
    #1

    Jag hoppas du kan komma över det och vara glad av att du har den andra kompisen. Man kan inte styra över hur andra väljer sina relationer, men det har blivit jobbigt när du tänker på att de två umgås utan dig. Men jag tänker att man måste acceptera att andra kan vilja umgås på tu man hand, likväl som du och den andra kompisen gör ibland. 

    Att den andra relationen slutade på ett dåligt sätt var kanske inte kul, men ibland får man bara bita i det sura äpplet, släppa och gå vidare. 

    Om du har läst tråden härinne som heter "är detta ett normalt beteende från en vän?" så kanske du får några tankar som kan hjälpa dig. 

  • Anonym (E)
    Sat 13 Aug 2022 07:49
    #2

    Så din kompis ska behöva "betala" för att din barndomskompis är konstig...? Det är väl inte hennes fel, eller? Om hon nu var inblandad i att den andra relationen gick fel så är det en annan sak.

  • Anonym (Kulla­Gulla) Trådstartaren
    Sat 13 Aug 2022 22:07
    #3
    Anonym (qqq) skrev 2022-08-13 06:53:25 följande:

    Jag hoppas du kan komma över det och vara glad av att du har den andra kompisen. Man kan inte styra över hur andra väljer sina relationer, men det har blivit jobbigt när du tänker på att de två umgås utan dig. Men jag tänker att man måste acceptera att andra kan vilja umgås på tu man hand, likväl som du och den andra kompisen gör ibland. 

    Att den andra relationen slutade på ett dåligt sätt var kanske inte kul, men ibland får man bara bita i det sura äpplet, släppa och gå vidare. 

    Om du har läst tråden härinne som heter "är detta ett normalt beteende från en vän?" så kanske du får några tankar som kan hjälpa dig. 


    Hej tack för ditt svar.

    Du har rätt i att jag borde släppa det hela och gå vidare, tro mig jag har försökt och jag vill verkligen göra det men fastnar hela tiden i ältande.

    Det är väl iofs mest så att min Nuvarande kompis inte ens kommenterat händelsen, vilket gör att det är svårt att gå vidare eftersom vi inte ens talat om saken. Jag tog upp det för ett tag sedan (vid ett rätt dåligt tillfälle iofs) men fick inget mer till svar än ett jaaaa?
    Men hon nämner att de ses och det blir ju lite elefanten i rummet.

    Tycker bara något slags ?ledsen att det blev som det blev mellan er, det var verkligen inte meningen att ställa till det? hade kunnat ge rätt mkt till mig i den här sitsen. 


    Det jag menar att hon ansträngt sig är att hon har hört av sig till mig kontinuerligt och inte gett sig när jag annars tänkt låta det dö ut. Jag har ändå tänkt att det finns olika sätt att visa att en bryr sig, och det kan vara just ett sådant. Men osäker på om det är tillräckligt när vi ff har ?elefanten i rummet? och de säkert numera är bästisar,  det känns.


    Anonym (E) skrev 2022-08-13 07:49:21 följande:

    Så din kompis ska behöva "betala" för att din barndomskompis är konstig...? Det är väl inte hennes fel, eller? Om hon nu var inblandad i att den andra relationen gick fel så är det en annan sak.



    Hej tack för ditt svar. Jag förstår hur du resonerar och har tänkt i liknande resonemang.

    Nja inte hennes fel men tycker ändå hon kunnat agerat annorlunda på det stora hela, både under och nu efter. 


    Se gärna det jag skrivit ovan ditt citat och se om du får annan bild.

    Tack för båda era perspektiv!!!
    Idag känner jag mig starkare så ska ge det mer tid ändå..!!!

  • Anonym (tiden läker vissa sår)
    Sun 14 Aug 2022 17:29
    #4

    Jag har varit i liknande situationer och då har antingen jag eller den andra personen helt enkelt fokuserat på vår relation, och lämnat den andra utanför samtalet.

    Min bästa vän ville t.ex. inte höra något alls om sitt ex och vad han höll på med fast det var hon som gjorde slut (vi fortsatte vara vänner med honom också och gjorde saker ibland).

    Jag ville ett tag inte höra något om en vän som backat undan från mig utan att jag ens vet varför, då det gjorde mig väldigt ledsen och vi är en grupp om fyra tjejer som känt varann i 30 år.

    Med tiden går det mesta ändå över, och flera jag vet som sagt upp bekantskaper har återvänt till dem ändå, ibland ett par decennier senare (!).

    Släpp det nu ett tag, och se vad du tycker längre fram.

  • Anonym (E)
    Sun 14 Aug 2022 17:32
    #5

    Jag tänker att den vän som du umgås med inte vill hamna i mitten eftersom hon är vän med er båda och att det är därför hon inte vill prata om det.

  • Anonym (Kulla­Gulla) Trådstartaren
    Sat 20 Aug 2022 02:47
    #6
    Anonym (E) skrev 2022-08-14 17:32:23 följande:

    Jag tänker att den vän som du umgås med inte vill hamna i mitten eftersom hon är vän med er båda och att det är därför hon inte vill prata om det.


    Så sant! Det är nog så. Jag har bara tyckt att beteendet var så konstigt för jag hade själv aldrig agerat så. Men är det nåt en lärt sig med åren så är det ju att folk sällan reagerar som en själv eller som en själv vill.

    tack för svar!
  • Anonym (Kulla­Gulla) Trådstartaren
    Sat 20 Aug 2022 02:52
    #7
    Anonym (tiden läker vissa sår) skrev 2022-08-14 17:29:41 följande:

    Jag har varit i liknande situationer och då har antingen jag eller den andra personen helt enkelt fokuserat på vår relation, och lämnat den andra utanför samtalet.

    Min bästa vän ville t.ex. inte höra något alls om sitt ex och vad han höll på med fast det var hon som gjorde slut (vi fortsatte vara vänner med honom också och gjorde saker ibland).

    Jag ville ett tag inte höra något om en vän som backat undan från mig utan att jag ens vet varför, då det gjorde mig väldigt ledsen och vi är en grupp om fyra tjejer som känt varann i 30 år.

    Med tiden går det mesta ändå över, och flera jag vet som sagt upp bekantskaper har återvänt till dem ändå, ibland ett par decennier senare (!).

    Släpp det nu ett tag, och se vad du tycker längre fram.


    Tack för ditt svar och dina råd! Värdefulla perspektiv du har, de hjälper mycket. Beklagar det som hände dig med din kompis.
    Tycker det låter som bra strategi det där att inte försöka få reda på nåt om den andra, det är ju det som stör mig liksom. Tiden gör ju ofantligt mycket iaf och en inser (förhoppningsvis) att det finns andra bättre relationer att satsa på.

    Tack!
  • Anonym (Me)
    Sat 20 Aug 2022 09:20
    #8
    +1

    Börjar du reda i det riskerar du kanske att förlora henne också. Får intrycket att relationen inte är jättestark från hennes sida, det kanske är lite obalans mellan er där? Alla relationer man har är inte så djupa, men en relation som inte är det tål heller inte så mycket.
    Att bli ifrågasatt för att man inte ursäktat hur en annan vän betett sig eller att det hänger i luften att den andra vill prata om vad ens vän har gjort är nog ett beteende som får många att backa från en ytligare relation.
    Det är mycket ditt perspektiv i detta. Det du kallar elefanten i rummet kan exempelvis från hennes perspektiv vara återkommande försök till skitsnack om hennes vän.

  • Anonym (korve­n)
    Sat 20 Aug 2022 09:31
    #9
    Anonym (KullaGulla) skrev 2022-08-13 04:07:53 följande:
    Ska jag avsluta vänskapen?

    vad hade du gjort?

    Min barndomskompis blev kompis med min andra kompis och avslutade sin relation till mig (det var ett par turer emellan för hen gjorde det inte på ett schysst sätt, det slutade iaf med att hon valde bort mig). 


    Jag och den andra kompisen har däremot fortsatt att vara kompisar med varandra. Samtidigt som jag uppskattar det, vet jag inte om det uppväger på något sätt hur det blev som det blev. Jag får nu väldigt mycket ångest varje gång min kompis berättar att de andra två ska ses etc.

    Jag funderar nu på att avsluta den här relationen med Min andra kompis helt Eftersom den tar så mycket energi. Jag har för många frågetecken kring hur Det blev som det blev O smärtan i att bli bortvald. Samtidigt får jag ju energi av min kompis och hen har verkligen ansträngt sig för att vi ska ha kvar vår relation (även om den inte är så djup, kanske mer lång). Jag hade bestämt mig för att vi skulle ha kvar vår relation, även om den var en smärtsam påminnelse om de andra två, men nu vet jag inte längre om det är värt det.

    Har ni hållt fast vid något som kan vara bra för er i längden men är för smärtsamt att hantera på kortare sikt? Vad blev resultatet?

    ursäkta ev Rörigt och onyanserat inlägg, jag är medelålders även om det hela låter väldigt tonårsaktigt.


    Om du har glädje av denna vän som du har kvar ska du inte avsluta relationen.

    Jag förstår att du önskar någon form av validering från denna vän om att det din fd vän gjorde var fel. Men det har du ju inte fått när du försökte, så då kan du inte räkna med det. Det kan bero på att vännen du har nu är konflikträdd, inte vill välja sida osv. Men du kan inte kräva hennes sympati eller bekräftelse. 

    Det du kan begära däremot, är att berätta att du tycker det ät jobbigt att höra när hon berättar om umgänget med din fd vän. Det måste du inte höra. Var ärlig. Säg: "Jag blev så ledsen när vänskapen med X tog slut, så jag önskar att du inte pratar mer om henne när vi umgås." Sen kan du ju lägga till att du tycker det är kul att vara vän med henne eller liknande.

    Den förtrolighet du önskar kanske du inte kan få av nån vän. Tyvärr. Har själv letat efter den hos vänner, men det har slutat med att dem undvikit mig då de tyckt jag varit för krävande.

    Viss förtrolighet kan man få om den man är vän med är emotionellt mogen dock. Men man kan aldrig kräva det.
  • Anonym (korve­n)
    Sat 20 Aug 2022 09:36
    #10
    Anonym (Me) skrev 2022-08-20 09:20:23 följande:

    Börjar du reda i det riskerar du kanske att förlora henne också. Får intrycket att relationen inte är jättestark från hennes sida, det kanske är lite obalans mellan er där? Alla relationer man har är inte så djupa, men en relation som inte är det tål heller inte så mycket.
    Att bli ifrågasatt för att man inte ursäktat hur en annan vän betett sig eller att det hänger i luften att den andra vill prata om vad ens vän har gjort är nog ett beteende som får många att backa från en ytligare relation.
    Det är mycket ditt perspektiv i detta. Det du kallar elefanten i rummet kan exempelvis från hennes perspektiv vara återkommande försök till skitsnack om hennes vän.


    Ja detta var bra sagt, lite det jag var ute efter.
  • Anonym (korve­n)
    Sat 20 Aug 2022 09:37
    #11

    En sak till TS.

    Fokusera på att hitta fler, nya vänner! Då kommer det inte vara så laddat med just denna vän och involveringen med den fd vän. 

    Allt blir så koncentrerat om du har färre att umgås med. Satsa på att vara med folk som gillar dig.

  • Anonym (X)
    Sat 20 Aug 2022 09:40
    #12
    Anonym (KullaGulla) skrev 2022-08-13 22:07:47 följande:

    Tycker bara något slags ?ledsen att det blev som det blev mellan er, det var verkligen inte meningen att ställa till det? hade kunnat ge rätt mkt till mig i den här sitsen. 


    Hur har HON ställt till det?
  • Anonym (A)
    Sat 20 Aug 2022 19:21
    #13
    Anonym (korven) skrev 2022-08-20 09:37:02 följande:
    En sak till TS.

    Fokusera på att hitta fler, nya vänner! Då kommer det inte vara så laddat med just denna vän och involveringen med den fd vän. 

    Allt blir så koncentrerat om du har färre att umgås med. Satsa på att vara med folk som gillar dig.
    Håller med
  • Anonym (Kulla­Gulla) Trådstartaren
    Sat 20 Aug 2022 22:37
    #14
    Anonym (Me) skrev 2022-08-20 09:20:23 följande:

    Börjar du reda i det riskerar du kanske att förlora henne också. Får intrycket att relationen inte är jättestark från hennes sida, det kanske är lite obalans mellan er där? Alla relationer man har är inte så djupa, men en relation som inte är det tål heller inte så mycket.
    Att bli ifrågasatt för att man inte ursäktat hur en annan vän betett sig eller att det hänger i luften att den andra vill prata om vad ens vän har gjort är nog ett beteende som får många att backa från en ytligare relation.
    Det är mycket ditt perspektiv i detta. Det du kallar elefanten i rummet kan exempelvis från hennes perspektiv vara återkommande försök till skitsnack om hennes vän.


    Hej,
    tack för ditt svar! 
    ja, kanske kan du ha rätt i att inte reda för mkt i det. Men jag tänker mest för min egen skull, det är bättre att lägga min energi på annat (tyvärr lättare sagt än gjort varför jag skrev den här tråden..). 
    Jag tror inte hon tog det som att jag ifrågasatte henne Kanske inte var lätt för henne att kommentera på det jag sa, men det var iaf ingen anklagelse i det.

    Men du har rätt i att jag förväntar mig mer av vår relation än vad outputen ger. Dock börjar jag landa i det för att den är rolig men kanske inte så djup, en kan ju ha kompisar till olika saker. Men just därför tror jag inte förlusten av den heller skulle vara lika smärtsam som den andra var, eftersom den trodde jag verkligen var djup. Men tyvärr inte. 


    tack för ditt perspektiv, tar m mig det. Vem vill känna sig trängdliksom??

  • Anonym (Kulla­Gulla) Trådstartaren
    Sat 20 Aug 2022 22:43
    #15
    Anonym (korven) skrev 2022-08-20 09:31:50 följande:
    Om du har glädje av denna vän som du har kvar ska du inte avsluta relationen.

    Jag förstår att du önskar någon form av validering från denna vän om att det din fd vän gjorde var fel. Men det har du ju inte fått när du försökte, så då kan du inte räkna med det. Det kan bero på att vännen du har nu är konflikträdd, inte vill välja sida osv. Men du kan inte kräva hennes sympati eller bekräftelse. 

    Det du kan begära däremot, är att berätta att du tycker det ät jobbigt att höra när hon berättar om umgänget med din fd vän. Det måste du inte höra. Var ärlig. Säg: "Jag blev så ledsen när vänskapen med X tog slut, så jag önskar att du inte pratar mer om henne när vi umgås." Sen kan du ju lägga till att du tycker det är kul att vara vän med henne eller liknande.

    Den förtrolighet du önskar kanske du inte kan få av nån vän. Tyvärr. Har själv letat efter den hos vänner, men det har slutat med att dem undvikit mig då de tyckt jag varit för krävande.

    Viss förtrolighet kan man få om den man är vän med är emotionellt mogen dock. Men man kan aldrig kräva det.
    Tack Korven för riktigt bra inspel! Jag inser ju att jag själv är lika konflikträdd men det är något jag hade kunnat säga iaf så jag slipper höra O därigenom kanske kan må bättre I det hela. 

    och ja jag håller med dig, jag har andra kompisar som har den mognaden där vi kan ta upp känsliga saker och där vi delar värderingar, ex om lojalitet etc. Men de växer inte på träd tyvärr.

    Hoppas du hittar någon eller några sådana inom kort.
  • Anonym (Kulla­Gulla) Trådstartaren
    Sat 20 Aug 2022 22:50
    #16
    Anonym (korven) skrev 2022-08-20 09:37:02 följande:

    En sak till TS.

    Fokusera på att hitta fler, nya vänner! Då kommer det inte vara så laddat med just denna vän och involveringen med den fd vän. 

    Allt blir så koncentrerat om du har färre att umgås med. Satsa på att vara med folk som gillar dig.


    Hej tack.

    håller med o har investerat i andra, jag har både äldre och nyare relationer. Och vem säger att du inte kan få djupare relationer äcen om de inte e så långtgående tillbaka..? Hoppfullt!

    Dessa är/var inte mina enda kompisar tackolov. Men dels Saknar jag min bästis för den hon var men sen var det också sveket att hon gick bakom min rygg på det sättet hon gjorde som gör ont. Och det gör ont att bli bortvald. 


    måste måste fokusera på annat/andra!
    Tack!!

  • Anonym (Kulla­Gulla) Trådstartaren
    Sat 20 Aug 2022 22:53
    #17
    Anonym (X) skrev 2022-08-20 09:40:00 följande:
    Hur har HON ställt till det?
    Jaa om två håller den tredje utanför så kan jag väl tycka det hela hade kunnat gjorts lite annorlunda om en inte velat det skulle bli drama på kuppen. Men de var väl villiga att riskera det gissar jag, jag hade inte gjort det på det sättet iaf.
  • Anonym (X)
    Sat 20 Aug 2022 22:56
    #18
    Anonym (KullaGulla) skrev 2022-08-20 22:53:55 följande:
    Jaa om två håller den tredje utanför så kan jag väl tycka det hela hade kunnat gjorts lite annorlunda om en inte velat det skulle bli drama på kuppen. Men de var väl villiga att riskera det gissar jag, jag hade inte gjort det på det sättet iaf.
    Menar du att de borde bjudit in dig varenda gång de träffades, fast de blev vänner på egen hand?
    Bjöd du alltid in båda?
  • Anonym (Kulla­Gulla) Trådstartaren
    Sat 20 Aug 2022 23:01
    #19
    +1

    Tack för allas svar!

    ni har helt rätt i att det jag troligtvis behöver göra är att: 
    - jobba på att bli mindre fokuserad på mig själv o vad som hänt mig
    - fokus på att hitta andra vänner
    - låta den andra vara för att inte skrämma iväg henne (o tanken har ju slagit mig att de säkert är bästisar nu då oklart vem hon skulle välja om hon hade kniven mot strupen eftersom hon enbart hört den andres sida av storyn o inte verkar vara intresserad av min/velat lägga sig i. Eller så håller Hon samma linje mot den andre också , högst oklart)
    - markera för den andre att jag inte är intresserad att höra om min fd kompis.
    -låta det hela ta lite tid innan jag bestämmer mig för att ev avsluta den ytligare rel, kanske att det lägger sig med tiden o att jag sen inte stör mig så mkt på deras relation längre

Svar på tråden Ska jag avsluta vänskapen?