• Um Hamza
    Mon 15 Aug 2022 21:09
    4803 visningar
    27 svar
    27
    4803

    Hur hade ni hanterat det här?

    Min dotter på 12 snart 13 skulle passa lillebror (1år o 10 mån) ihop med mormor.  Jag pratade innan om att hon kunde få lite betalt då storebror som är 16 har fått det när han passat.  Vi har dock inte litat på henne tillräckligt för att låta henne barnvakta.  När jag kom hem berättade mormor att barnen hoppat på studsmattan ihop (en jättestor), något min sambo uttryckligen förbjudit. Han är rädd att sonen ska skada sig på studsmattan.
    Jag har många ggr erfarit hur dottern säger emot sambon ang omsorg och uppfostran av lillebror,  som att hon vet bättre.
    Så jag tog upp med henne att jag tycker det är konstigt att hon valde den leken av alla, och att hon måste respektera min sambo lika mycket som mig och när det gäller lillebror måste lyssna på hans pappa. Så hur skulle ni gjort med pengarna?  Skulle ni betalat,  efter tillsägelse,  inte betalat alls eller betalat en mindre summa än det var tänkt från början?  

  • Svar på tråden Hur hade ni hanterat det här?
  • Um Hamza
    Mon 15 Aug 2022 21:18
    #3
    Anonym (lll) skrev 2022-08-15 21:13:01 följande:

    Pengar är väl inte grejen här. En 12-åring ska väl aldrig vara barnvakt? 

    Var befann sig mormor i detta? Det var väl ändå hon som var barnvakt på riktigt. 


    Ja det var mormor, allt skedde ju med hennes överinseende. Hon var den riktiga barnvakten och dottern var med som en trygghet eftersom sonen känner henne bättre.  Studsmatteleken gick väldigt försiktigt till tydligen,  så mormor tyckte bara att dottern var duktig.  Det blev en miss helt enkelt då jag inte tagit upp något om studsmattan. Jag tycker inte det var så konstigt att tillåta det,  men det irriterar mig ju då dottern vet att sambon inte vill att han är däruppe. 
  • Um Hamza
    Mon 15 Aug 2022 21:45
    #5
    Pope Joan II skrev 2022-08-15 21:33:43 följande:
    Hon tycker väl att det är orimligt vilket det ju också är. Sambon kanske behöver ompröva beslutet - vuxna har inte rätt bara för att de är vuxna så antingen bör han förklara varför han är överbeskyddande eller så borde han be din dotter om ursäkt och säga att hon hade rätt. Det skulle garanterat få henne att respektera honom mer än hon gör nu. 
    Han förklarar alltid noga varför han säger nej till något,  och ger henne förtroende på förtroende. Det är som är negativt tycker jag är att hon passar på, istället för att tex fråga igen om han får komma upp nu när han är äldre. Det kanske är svårt att förstå bara av den här trådstarten,  men hon vill undergräva honom och lyssnar bara när jag sagt något,  inte min sambo 
  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 13:03
    #13

    Många olika åsikter här :)  När vi satte upp studsmattan i år, som är en sån jättestor var sonen 1,5 år. Han närmar sig två men kan,  som det flesta barn i hans ålder,  tex inte hoppa jämfota. Han har visat noll intresse för studsmattan,  så dottern måste ha föreslagit det och tagit med honom dit. Mormor är inte alls omdömeslös och jag är säker på att det hela gick lugnt och fint till.  Och att ge henne förtroendet,  jag vet inte hur andra fostrar barn men det är det enda sättet jag vet att testa något man tror kan funka, och om inte testar man igen när barnet är lite äldre, tex ha hand om hemnyckel, gå till bussen själv eller vad det är. Såklart väntar man tills man tror att barnet klarar det så inte hen behöver misslyckas. Jag tycker,  trots detta att jag beslutade rätt i att hon var med,  eftersom hon är välkänd hos sonen och mormor inte träffar honom så ofta.  Jag tror dagen som helhet blev bättre pga henne och hon fick mycket beröm av mormor. Nej man kanske inte behöver betala familjen,  men när jg har läkartid och likande och ber sonen skippa träningen och åka till oss för att passa har han fått timlön.  Nu ställde dottern upp hela dagen så jag tänkte att en liten slant skulle kännas rättvis för henne, men eftersom hon medvetet gick emot vad vi sagt är jag ambivalent till betalningen. 

  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 16:58
    #19
    Räkan77 skrev 2022-08-16 16:20:53 följande:

    Ni behöver jobba mer på relationen mellan dottern och bonuspappan. Men jag tycker att det är något som främst behöver ske i en positiv anda och som inte är kopplat till sen här händelsen. Nu var lite beroende av dotterns hjälp för att sonen skulle få det riktigt bra och då får ni ta att det inte blev exakt som ni ville ha det, det blir ju sällan så när någon annan tar hand om ens barn. Men det får man ju köpa när man behöver barnvakt. 


    Det har vi gjort sen han kom in i hennes liv. I den här diskussionen sa han bara att vi skulle släppa ämnet och att han är glad att hon är hos oss. Idag när hon hade problem med skolbussen så ringde hon honom och inte mig och han hjälpte henne,  så de har en bra relation.  Men jag blir lite besviken på att hon vill att han ska ha lägst rang i familjen, och även underkänner hans föräldraskap till hennes halvbror. Jag tycker inte hon har rätt att göra det, min sambo är den vuxna.  Självklart är det svårt att vara bonusbarn och jag lyssnar alltid på henne och reder ut missförstånd och om nåt känns jobbigt. Men jag kommer betala henne har jag bestämt nu 
  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 17:32
    #24
    Anonym (Nja) skrev 2022-08-16 17:10:50 följande:

    Idag gjorde jag fel på jobbet. I te tusan drog chefen in min lön.
    Hon sa att hon skulle kolla upp det hela, dvs läsa min rapport....


    Så du gjorde ett medvetet fel där du valde att göra som du ville fast du visste att det inte är så ni jobbar? 
  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 17:36
    #25
    Anonym (Teddy) skrev 2022-08-16 17:03:21 följande:
    Väl talat.
    Och ej att förglömma att ts själv lämnade över kanske lite för stort ansvar till sin tolvåring. Att det inte blev perfekt, enligt deras standard, är ett ansvar som hamnar på ts. 
    Alltså,  nej. Ansvaret var mormors. Jag hade inga förväntningar på att det skulle bli perfekt.  Blir du besviken (om du har barn) om ditt barn gjort något hen vet är fel när du inte såg?  Eller är allt alltid tillåtet så länge man är omyndig? 
  • Um Hamza
    Tue 16 Aug 2022 17:37
    #26

    Ingen verkar läsa i tråden. Jag har bestämt att hon ska få pengar,  hon var duktig 

Svar på tråden Hur hade ni hanterat det här?