• Anonym (R)

    Pojkvän vill köpa hus för mina pengar

    Jag o min pojkvän har hittat ett helt perfekt hus. Jag älskar verkligen det. Dock är det en stor grej att köpa o inget man bara köper sådär. Detta är första huset vi kollat på o min mamma tycker att det ligger fel o att vi inte borde ha så bråttom o välja första. Däremot har vi kikat runt. Min pojkvän är heeelt inne i att vi ska köpa det. Medans jag till en början kände mig säkert men börjat tänka lite mer. Huset i sig är väldigt rätt, det som dock oroar mig är att jag o min pojkvän har det väldigt olika ekonomiskt. jag har en hel del sparade pengar. Min pojkvän har precis pluggat klart trots han är vuxen o knappt något sparat. Han sa att han måste ta lån till sin del av kontantinsatsen. Jag nämnde att jag har så det täcker båda , däremot vill jag ju ha tillbaka detta så det hoppas jag han räknar med. Han vill t.o.m. vi lånar upp så att det ska täcka pantbrev, o lagfart mm, allltså kommer jag få betala mer i kontakt insats.  Sen tänker jag att man måste ha sparat för det kan bli utgifter i renovering o jag vill inte behöva stå för allt. Jag tycker dock att detta är så svprt att ta upp för honom.. tex det med kontantinsatsen kommer vi behöva skriva samboavtal på, o hur lägger man fram att jag önska han hade mer sparat? Hur tycker ni vi ska agera i denna situation?

  • Svar på tråden Pojkvän vill köpa hus för mina pengar
  • Anonym (M)

    För det första, köp inte detta hus om du inte är säker på att du verkligen vill. För det andra, skriv papper på allt, så du inte står där sedan själv med det ekonomiska ansvaret.

  • Anonym (H)

    Att köpa hus utan att ens ha råd med lägsta möjliga kontantinsats är crazy bananas. 


    Ni behöver prata ekonomi, du och han. Och fortsätt håll isär era pengar så länge ni har så olika sätt att se på ekonomi. 

  • Anonym (Of course)

    Självklart vill han köpa. Du står ju för fiolerna. Det är alltid kul att köpa när man inte behöver betala själv.
    Lyssna på din mamma. 
     
    Se upp säger jag bara! 

  • Anonym (hus)

    Jag är snart femti och har sett många bra husköp och även några riktiga misslyckade.
    Mina råd.
    Båda måste jobba innan och anstränga sig att spara till husköpet.
    Hur mycket räntehöjning klarar ni.
    Man måste prata ekonomi, samboavtal och materiel standard innan köp.
    Ni måste ha samma uppfattning om framtidsplaner, barn, föräldraledighet mm.
    Sedan kan ni börja titta och leta.
    Läget är viktigt.
    Hur mycket vill ni renovera,

    Och lyssna på din mamma

  • Anonym (Maria)

    Vill du köpa hus som du ska betala ,se till att husets står på ditt namn .Bjud ingenting till pojkvännen.Han kan bli din hyresgäst isåfall.

  • Anonym (Förälder)

    Vänta dels tills ni hittar huset som känns rätt för er båda och till nu kan gå in med lika mycket alt se verkligen till att gå ner skriftligt vad var och en betalar.  

    Annars hyr något så länge och vänta 

  • Anonym (Sandra)

    Hej! 


    Inte alls konstigt att ena partnern ibland står för mer, men då ska det självklart skrivas avtal på det.
    Ni bör absolut inte köpa det här huset, förutom att det inte är helt perfekt så ska ni ha löst allt praktiskt först.
    ni behöver prata igenom hur det ska finansieras i lugn och ro innan ni börjar kolla på hus 

    Han behöver börja spara, han kanske ska ha som mål att spara ihop till pantbrev/lagfartoch en buffert ni bestämmer er för Tex. 

  • Studentpappa

    Det skiljer ju sig var i landet det ligger också. Kostar huset 1 eller 10 MSEK? 

    Vi köpte hus med hjälp av sambons pappa, på hennes initiativ iofs. Vi skrev ett skuldebrev på pengarna från honom om vi skulle gå isär. Vi äger huset 50/50 och egentligen har jag betalat igen pengarna från pappan för många år sedan, men jag är inte så gniden av mig så det är inget jag gör något väsen av.


    Ride it like you stole it
  • Jemp

    Skriv papper, absolut. 
    Och köp bara hus ni är överrens om till kostnader ni har råd med.

    Att önska han hade mer sparat kan du ju göra men det enda han kan göra är ju att börja spara nu. Det kan vara rimligare att du står för kontantinsatsen (med avtal/skuldebrev) än att ni ska vänta i flera år för att han ska komma ikapp med sparande. 

    Man kan inte få bostadslån till pantbrev etc utöver de 85% av husets värde. 

Svar på tråden Pojkvän vill köpa hus för mina pengar