• Anonym (Kaffedraken)

    Är det lag på resväskor med 4 hjul nu?!

    Jag är så irriterad då jag avskyr resväskor med 4 hjul och det inte går att hitta en hård resväska med 2 hjul längre. Jag har vänt upp och ner på internet för att hitta det men det finns verkligen ingenstans. Vad är det frågan om? Ska jag behöva börja leta på loppisar efter en begagnad väska för att få tag på en hård väska med 2 hjul i 26-28 inch storlek? Varför finns det inte en enda tillverkare som ger en ett alternativ med 2 hjul bara? Varför tvinga på alla konsumenter samma modell?

  • Svar på tråden Är det lag på resväskor med 4 hjul nu?!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu går jag lite ot men har någon blivit stoppad eller behövt betala mer för en incheckad väska där själva väskan har varit för stor? Inte för tung alltså utan för stor? Den får ju tydligen bara vara 62 linear inches  och många 28 inch väskor hamnar på typ 63-64 inches men är ju inte så mycket större än en 26 eller 27 inch. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tihi skrev 2022-08-19 22:13:44 följande:
    Det är ingen fara och jag förstår hur du menar men jag skrev ju tom att jag har vänt upp och ner på internet. Men, men, nu vet du att jag hade rätt.  

    Slutsatsen är att det är sjukt irriterande att vi konsumenter inte kan få bestämma modell själv. 
    Det betyder ingenting att någon skriver hen har vänt upp och ner på internetet. Det är vanlig att någon "verkligen har letat överallt" och "goolat i timmar" och sedan googlar man själv och kommer fram till att de tydligen inte har tittat längre än till andra länken.
    Men ja, nu vet jag ;)
    Tihi skrev 2022-08-19 22:38:42 följande:

    Nu går jag lite ot men har någon blivit stoppad eller behövt betala mer för en incheckad väska där själva väskan har varit för stor? Inte för tung alltså utan för stor? Den får ju tydligen bara vara 62 linear inches  och många 28 inch väskor hamnar på typ 63-64 inches men är ju inte så mycket större än en 26 eller 27 inch. 


    Jag visste inte ens att det finns regler för storlek (förutom handbagage och extrem stora saker som typ surfboard eller skidor). Så nej, aldrig haft ett problem. Fast nu har jag aldrig mätt mina väskor heller. Men jag även checkad in stora ryggsäck, som är ju länge än en vanlig väska, om än smalare.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tihi skrev 2022-08-19 22:01:02 följande:
    Vad har du haft för märken? En släktings Longchamp som ju inte precis är billig gick sönder efter 3-4 resor. Såg i kommentarer om en Samsonite för 5000 spänn att folk var arga för att hjulen gick sönder direkt. 
    Spucks skrev 2022-08-19 21:23:55 följande:
    Jag trodde inte på att de är svåra att hitta, men jag ägnade lite tid åt att leta och jag hittade verkligen ingen (förutom duffle bags med hjul).
    Men vi har haft våran väska med 4 hjul (inte extrem dyrt, dvs. no-name, lokal affär) i flera år och flugit med den flera gånger och dragit den med oss en del genom staden (ingen bil) till bussar, tunnelbanor, tåg osv. och ingen av hjulen har gått av än. Finns även extra hjul att köpa, har jag sett.


    Jag har haft Rimowa och varit väldigt nöjd. Har haft en väldigt stor väska (vet ej måtten) som jag har haft med på olika flygbolag utan några kommentarer. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Spucks skrev 2022-08-20 09:10:39 följande:
    Det betyder ingenting att någon skriver hen har vänt upp och ner på internetet. Det är vanlig att någon "verkligen har letat överallt" och "goolat i timmar" och sedan googlar man själv och kommer fram till att de tydligen inte har tittat längre än till andra länken.
    Men ja, nu vet jag ;)

    Jag visste inte ens att det finns regler för storlek (förutom handbagage och extrem stora saker som typ surfboard eller skidor). Så nej, aldrig haft ett problem. Fast nu har jag aldrig mätt mina väskor heller. Men jag även checkad in stora ryggsäck, som är ju länge än en vanlig väska, om än smalare.

    Tydligen finns det regler om storleken på väskan också om man inte vill betala ännu mer för den och det gäller stora reguljära bolag så det är inte lågprisbolagen jag pratar om. Snubblade över det när jag googlade väskorna. 
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-20 11:46:04 följande:
    Jag har haft Rimowa och varit väldigt nöjd. Har haft en väldigt stor väska (vet ej måtten) som jag har haft med på olika flygbolag utan några kommentarer. 
    Det beror säkert på om man råkar på någon nitisk person som checkar in en om man kan klara sig med en något större väska eller inte. Men när man sätter en 26 och en 28 bredvid varandra så är skillnaden marginell, åtminstone på dom jag har jämfört men tydligen så kan det vara så att det kan bli problem.

    Råkade se på Arlandas hemsida att man inte ska ha ett band vad det nu kallas runt hårda väskor för att dom kan fastna i hanteringen men det är ju inte så kul om väskan öppnas heller och allt ramlar ut. Jag svär att ju mer man vet ju jobbigare blir livet! Obestämd  Kör ni med hårda väskor med band runt väskan? 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det måste ju finnas en storleksgräns dragen någonstans, annars kommer ju folk vilja checka in flyttcontainrar. Det finns folk till allt, säger jag som en gång flyttade både lådor, snowboard och en cykel på flyget, det var dock inrikes med SAS :).... Har aldrig hört att de kollar storleken på incheckade väskor, bara vikten. Antar det kan mätas i undantagsfall om en väska är iögonfallande stor.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2022-08-20 17:50:15 följande:
    Det måste ju finnas en storleksgräns dragen någonstans, annars kommer ju folk vilja checka in flyttcontainrar. Det finns folk till allt, säger jag som en gång flyttade både lådor, snowboard och en cykel på flyget, det var dock inrikes med SAS :).... Har aldrig hört att de kollar storleken på incheckade väskor, bara vikten. Antar det kan mätas i undantagsfall om en väska är iögonfallande stor.
    Självklart måste det finnas en gräns men 28 är inte stor i mina ögon och då har jag ändå rest hela livet typ med 26 inch bara då det brukar räcka för mig fast ibland har jag två stycken 26 iofs men det beror på vikten eftersom att den är begränsad till 20/23 kg per väska. Men det är väl som du säger att om det inte är en jättestor väska på 30/32 inch eller större så kollar dom förmodligen inte ens om vikten är ok. Visste inte ens att man kunde skicka allt du skrev på ett plan.  
  • Anonym (Kaffedraken)

    För 20+ år sedan tror jag reglerna var mer generösa. Minns jag åkte med en stor duffel (den största jag kunde hitta i en affär) för att få med mig allt jag köpt under resan, och det var inga problem (då fick man dessutom checka in 2 väskor per person utan kostnad). Och ja, tror inte SAS skulle accaptera ett flyttlass idag, ha ha. Minns jag som student flög billigt standby för ett par hundra kr och fick checka in allt gratis. Alternativet var att ta tåget och det skulle kostat en mindre förmögenhet plus att jag måstat betala extra för cykeln.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Xlr8 skrev 2022-08-19 21:47:58 följande:
    Hjul på resväskor låter jobbigt. 
    Har man det har man packat för mkt.
    Allvarligt? Vem har resväska utan hjul nuförtiden? Jag känner ingen. Det är alltid att föredra att dra väskan än att bära på den. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-19 21:14:16 följande:

    Jag har haft resväskor med 4 hjul i många år, suveränt, hjulen har aldrig gått sönder trots många, långa resor. Till slut har de gått sönder på andra sätt men aldrig pga hjulen. 


    Nja, jag har just en resväska med 3 hjul kvar. En gick sönder totalt. Sedan var det en till resväska - men jag tror den hade bara två hjul. I alla fall fick det mig att fundera på om man inte kan byta ut hjul. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2022-08-20 18:59:18 följande:
    Allvarligt? Vem har resväska utan hjul nuförtiden? Jag känner ingen. Det är alltid att föredra att dra väskan än att bära på den. 
    När du hoppar ner på sand stranden med vatten upp till knäna och ska vada in sista biten. Då är det alltid nice med en ryggsäck och se alla primadonnor med rullväskor dom ej orkar bära. 

    Japan är ett annat exempel, dom ÄLSKAR trappor. Ibland finns det hiss men då måste någon låsa upp den eller så är det det kö till hissen. 2 val, 1 släpa uppför alla trappor, 2 vänta bort halva dagen vid 5-10 trappor.

    När du landat i säg Indien eller en ö.
    Nu vill du se dig om med olika boende och moppe/MC är det enda rimliga alternativet. Knyter du då fast rullväskan bakom och hoppas på det bästa?

    Jag föredrar ryggsäck, jag behöver inte ha uppsättningar med matchande kläder å skor. 
    Sist i Asien 2månader. Det jag hade med mig fick lätt plats i en system kasse. Var rätt tomt i min 40L ryggsäck. 

    Min ryggsäck är vattentät, jag har tvättat kläder i den på ställen utan el. Funkar det i din rullväska.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Xlr8 skrev 2022-08-22 08:28:28 följande:
    När du hoppar ner på sand stranden med vatten upp till knäna och ska vada in sista biten. Då är det alltid nice med en ryggsäck och se alla primadonnor med rullväskor dom ej orkar bära. 

    Japan är ett annat exempel, dom ÄLSKAR trappor. Ibland finns det hiss men då måste någon låsa upp den eller så är det det kö till hissen. 2 val, 1 släpa uppför alla trappor, 2 vänta bort halva dagen vid 5-10 trappor.

    När du landat i säg Indien eller en ö.
    Nu vill du se dig om med olika boende och moppe/MC är det enda rimliga alternativet. Knyter du då fast rullväskan bakom och hoppas på det bästa?

    Jag föredrar ryggsäck, jag behöver inte ha uppsättningar med matchande kläder å skor. 
    Sist i Asien 2månader. Det jag hade med mig fick lätt plats i en system kasse. Var rätt tomt i min 40L ryggsäck. 

    Min ryggsäck är vattentät, jag har tvättat kläder i den på ställen utan el. Funkar det i din rullväska.
    Så gjorde jag också när jag var 20, 25 kanske 30. Men nu närmar jag mig 60. Olika åldrar - olika behov. Hade faktiskt ryggsäckar på en kort semester till Norge. Det visade sig vara helt fel val för att vi fick bära runt dem ganska länge, eftersom vi reste till olika städer och fick ge oss ut på stan med bagaget, kolla lite affärer, kanske gå in på nåt museum innan vi tog tåget. Vi stod inte ut med ryggsäckarna efter ett nån timme eller två. Så vi köpte en liten pirra. Funkade, men väska med hjul hade varit bättre.

    Som sagt, visst, när man är relativt ung och ska ta sig runt på det sättet, då måste man ha en ryggsäck. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2022-08-19 22:04:56 följande:
    Beror inte det på t ex hur länge man ska vara borta, antal barn man packat ner kläder för, vilken typ av saker/kläder man behöver för speciella aktiviteter, etc? Dessutom, flyget idag har ofta regeln att man bara får checka in en väska per person. Och har jag åk t ex t med ett mindre barn har jag nöjt mig med en större vaska för oss båda.
    Nej det beror på hur roligt man finner det att släppa grejer. 
    Brorsan packade mer för en vecka i Turkiet all inclusive än vad vi gjorde 4st vuxna, 2 månader i Malaysia. 

    Det kräver viss skicklighet oxå att packa lätt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Xlr8 skrev 2022-08-22 11:39:37 följande:
    Nej det beror på hur roligt man finner det att släppa grejer. 
    Brorsan packade mer för en vecka i Turkiet all inclusive än vad vi gjorde 4st vuxna, 2 månader i Malaysia. 

    Det kräver viss skicklighet oxå att packa lätt.
    Du ser ingen relation till tiden ni planerade vara borta?
    Ar man på ett varmt ställe i 2 månader antar jag man planerar tvätta där och har mest lättare sommarkläder. Billigt dessutom i Malaysia att köpa ett plagg om något behövs. Jämför med en vecka i alperna/fjällen; skidkläder i olika format beroende på hur vädret blir för en familj och gärna mer än en uppsättning av det som kan bli blött, lite finare kläder för att äta ute, badkläder för poolen, etc. Ska man köpa ett nytt plagg kostar det skjortan, så det undviker man i det längsta.

    Och som Andrea påpekade, en ung 20-åring kan bära bra mer och längre än en 50-60 åring.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tow2Mater skrev 2022-08-20 18:34:40 följande:
    För 20+ år sedan tror jag reglerna var mer generösa. Minns jag åkte med en stor duffel (den största jag kunde hitta i en affär) för att få med mig allt jag köpt under resan, och det var inga problem (då fick man dessutom checka in 2 väskor per person utan kostnad). Och ja, tror inte SAS skulle accaptera ett flyttlass idag, ha ha. Minns jag som student flög billigt standby för ett par hundra kr och fick checka in allt gratis. Alternativet var att ta tåget och det skulle kostat en mindre förmögenhet plus att jag måstat betala extra för cykeln.
    Flygbolagen är definitivt mer kinkiga nu. På den gamla goda tiden var det aldrig något tjafs och man fick ha flera väskor utan att betala extra. Det var mycket mer behagligt att flyga överhuvudtaget för 20 år sen än vad det är idag. 
    AndreaBD skrev 2022-08-20 19:01:24 följande:
    Nja, jag har just en resväska med 3 hjul kvar. En gick sönder totalt. Sedan var det en till resväska - men jag tror den hade bara två hjul. I alla fall fick det mig att fundera på om man inte kan byta ut hjul. 
    Det förvånar mig inte att din väska är sönder. Jag tycker det säger sig själv vad vissa än tror att hjulen som ser ut som fyrhjulingarna går av och sönder mycket lättare än tvåhulingar där endast halva hjulet sticker ut under väskan. Och det värsta är ju om hjulen går sönder under en resa och man måste börja kånka på väskan för fyrhjulingarna rullar inte så bra på bara två hjul. Fyra hjul är bara skräp i mitt tycke och det retar mig att det inte ens går att köpa två hjul idag. 
Svar på tråden Är det lag på resväskor med 4 hjul nu?!