Min sambo vägrar duscha mindre!
Min sambo vägrar duscha kortare duschar trots det höga elpriset, vad ska jag göra?
Min sambo vägrar duscha kortare duschar trots det höga elpriset, vad ska jag göra?
Hur länge duschar människan då?
1) hur långa duschar talar vi om?
2) Hur bor ni? Påverkar duschandet verkligen ekonomin så pass?
Vet inte hur vanligt det är att man tänker på hur mycket varmvatten man förbrukar just med tanke på elpriset.
Det borde ju gå att räkna ut hur mycket en dusch kostar per minut?
En dusch kan ju även innebära en stund för sig själv. Duschen kan massera ömma muskler och lugna ett stressat sinne. Det kan alltså vara istället för att gå till en massör, ta in på spa och sådana saker. Det kostar ju också en del.
Gör du ingenting själv som innebär ökade kostnader för din sambo? T ex äter större portioner, men delar på matkostnaderna?
En lösning kanske kan vara att sambon får betala elräkningen så tar du någon av er andra räkningar t ex bredband, barnomsorg?
Det går inte att tvinga någon att ändra sig. Det är inte heller säkert att det är du som har rätt. Man får ha ett lugnt och seriöst samtal där man lägger fram vad man själv tycker och önskar, sedan kanske inte personen kan möta ens önskningar, men man kan ha ett samtal om det.
Hur länge duschar han?
Är det du som betalar elräkningen? Om inte, vad är problemet?
Räkna ut hur mycket hens extralånga duschar faktiskt kostar och ta diskussionen därifrån!
Kanske finns det andra saker hen hellre drar in på, om det behövs för att få ekonomin att gå ihop.
Låt henne betala vattenräkningen eller elräkningen, välj den hon förbrukat mest på - borde väl lära henne något. . .
Se till att alltid tajma dina duschar att vara precis före så kanske varmvattnet tar slut. Du kan också testa att ha en lägre grundtemperatur på varmvattenberedaren.