• Anonym (Elpriset)

Min sambo vägrar duscha mindre!

Min sambo vägrar duscha kortare duschar trots det höga elpriset, vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min sambo vägrar duscha mindre!
  • Anonym (?)

Bor ni i hus eller hur påverkar duschen ert elpris? 

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2022-08-24 19:49:14 följande:

Jadu ? Har du nån teori?
  • Anonym (Jag)

Varför inte investera i ett duschmunstycke som reducerar vattenmängden? 

• Anonym (Elpriset)
    Zaxika skrev 2022-08-24 09:38:28 följande:

Vet inte hur vanligt det är att man tänker på hur mycket varmvatten man förbrukar just med tanke på elpriset. 

Det borde ju gå att räkna ut hur mycket en dusch kostar per minut? 

En dusch kan ju även innebära en stund för sig själv. Duschen kan massera ömma muskler och lugna ett stressat sinne. Det kan alltså vara istället för att gå till en massör, ta in på spa och sådana saker. Det kostar ju också en del. 

Gör du ingenting själv som innebär ökade kostnader för din sambo? T ex äter större portioner, men delar på matkostnaderna? 

En lösning kanske kan vara att sambon får betala elräkningen så tar du någon av er andra räkningar t ex bredband, barnomsorg? 

Det går inte att tvinga någon att ändra sig. Det är inte heller säkert att det är du som har rätt. Man får ha ett lugnt och seriöst samtal där man lägger fram vad man själv tycker och önskar, sedan kanske inte personen kan möta ens önskningar, men man kan ha ett samtal om det. 

Nej, jag menar verkligen inte att jag gör något som ökar kostnaderna för min sambo. Det här med duschandet har irriterat mig i 10 år. Duscha och bli färdig liksom! Vi talar om dagliga dushar på minst 20 min. Det blir minst 45 kr duschen vid nuvarande priser. Dessutom är där ju miljöaspekten! Vatten är knappast en oändlig resurs. 

• Anonym (Elpriset)
    Anonym (Jag) skrev 2022-08-24 20:24:12 följande:

Varför inte investera i ett duschmunstycke som reducerar vattenmängden? 

Ja, det blir nog dags att byta till ett snålare munstycke 
  • Anonym (Elpriset)
    Anonym (H) skrev 2022-08-24 11:14:58 följande:

Är det du som betalar elräkningen? Om inte, vad är problemet?

Vi betalar elräkningen viket innebär hälften för mig. Varför skulle jag inte betala elräkningen?
  • Anonym (Elpriset)
    Anonym (?) skrev 2022-08-24 19:49:14 följande:

Vi bor i hus
  • Anonym (Elpriset)
    Dexter dot com skrev 2022-08-24 17:44:53 följande:
    Menar du att din partner inte vill göra rätt för sig ?
    Jo Absolut. Men mer än hälften vill sambon inte betala, så då delar jag ju också på sambons duschande 
  • Anonym (Elpriset)
    LFF skrev 2022-08-24 09:34:39 följande:

1) hur långa duschar talar vi om?
    2) Hur bor ni? Påverkar duschandet verkligen ekonomin så pass?

Efter uppvärmning är varmvatten den dyraste posten för el för hushåll. dagens priser innebär en 20 min dusch ca 45 kr. Ibland blir det mer än en gång om dagen. Det är ca 1400 kr i månaden bara på sambons duschar
  • Dexter dot com
    Anonym (Elpriset) skrev 2022-08-24 23:20:37 följande:
    Jo Absolut. Men mer än hälften vill sambon inte betala, så då delar jag ju också på sambons duschande 
    Fast då är ju sambon inte beredd att göra rätt för sig utan tycker det är ok att du betalar mer än du ska. 
Svar på tråden Min sambo vägrar duscha mindre!