• Schonko

    Blöjfri i 1 månad säger ändå inte till

    Hej!

    Jag och min fru har följt boken "Blöjfri på 3 dagar"s tips och tillvägagångssätt på vår då 18månaders son. Han är nu strax över 19 månader och har gått utan blöja i över en månad. VI är fortfarande i steget att vi behöver se på hans kroppsspråk när det kan vara dags att kissa eller bajsa på dagen.

    På nätterna funkar det kanon. Kanske någon kiss i sängen på en vecka. Oftast vaknar han och grinar när han behöver kissa. Han kissar då oftast innan han går och lägger sig på pottan vilket vi gjort som vana samt att han kissar direkt när han vaknar då vi sätter honom på pottan. 

    Grejen är den att han hellre kissar i byxorna än i pottan. När han ska bajsa försöker han ofta komma undan lite och gör det då i byxan igen.

    Vi har alltså hållt på med detta i över en månad och vi börjar fundera på om han faktiskt inte var så smart som vi från start tyckte att han var. Tomte


    Vi lyckas ofta få potträffar men dessa sker aldrig på hans initiativ. Vi firar och hurrar och ibland får han också någon belöning i form av kex när han lyckas. Trots detta så har han inget större intresse av pottan. VI sitter med böcker, film  eller leksaker för att få honom att inte fly pottan när vi sätter honom där. DÅ kan han ofta sitta en stund men inte alltid som det kommer något. Han flyr gärna när bajset är på gång.


     


    Är det någon som har tips på hur vi kan göra? Han har inte börjat prata än mer än att han säger mamma, pappa, titta, lampa och så vidare. Han är mer fysisk än pratig. Hur får vi honom att förstå? Vi börjar ju ge upp!

  • Svar på tråden Blöjfri i 1 månad säger ändå inte till
  • Schonko
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-25 13:31:22 följande:

    Sluta prata illa om ert barn! Det här har inte med smarthet att göra utan om mognad, och 18 månader kan funka för många men långt från alla. Så ta på blöjan igen istället för att tjura fast er vid att han ska vara blöjfri när det helt tydligt inte funkar.


    Det var lite på skoj.


    Jag vill ha tips från föräldrar som lyckats men som hade det lite svårare. Inte tips om att sätta på blöjan igen. Det kommer inte att ske. Han blir inte tvingad heller(ja han blir väl tvingad att inte ha blöja men den har han ju knappast efterfrågat). VI sätter honom på pottan när vi märker att det börjar bli dags. 

  • Schonko
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-25 13:41:28 följande:
    Varför vägrar ni ha blöja när er son behöver det...? Är det nån prestigegrej att nu när ni väl tagit av den så måste den bort? Den taktiken kommer ge er stora problem med uppfostran. Ibland måste man vänta in att barnet är redo. Er son är inte redo och jag misstänker att ni använt fel metod när ni valde att försöka följa den där boken.

    Läs av barnets signaler, sätt på potta eller sittring, beröm och upprepa för barnet att det är där man kissar och bajsar och att han kan säga till när han behöver gå på toaletten.

    Är det standard här att barn ska ha blöja till 4årsåldern eller till dess att barnet säger till att den inte vill ha blöja längre? Vem har gett det tipset? Libero?


     


    Läsa av barnet signaler det är det vi gör hela dagarna. Det är så det blir potträffar.

  • Schonko
    ElaineBenes skrev 2022-08-25 14:21:12 följande:

    Men om han både kissar och bajsar i byxorna gör väl inte ni ett jättebra jobb på att läsa av signalerna. 

    Vi började potta vår tjej strax innan året, men bara för att hon skulle få rutin på det.

    Precis innan 3 år tog vi bort blöjan och hade jag vetat hur lätt det skulle vara hade jag nog gjort det tidigare. 

    Men blöjorna var i stort sett torra så hon var nästan tränad och klar då även om vi inte gjort någon direkt ansträngning 


    När vi övervakar honom så lyckas vi ju oftast få träff. Det är när vi kanske behöver göra annat som att laga mat och liknande då vi inte kan ge honom 100% engagemang som han kan göra dessa saker.
  • Schonko
    Anonym (Redo) skrev 2022-08-25 14:07:42 följande:

    Mitt första barn blev blöjfritt strax efter 18 månader. Inga problem. Hon var extremt kommunikativ och processen gick hyfsat snabbt och smärtfritt. Det var lite olyckor här och där och en del på förskolan där hon prioriterade lek framför toalettbesök, men mestadels var det tämligen smidigt. 

    Jag tänkte att jag skulle applicera samma eminenta metod på barn nummer två, vid samma ålder. Det gick inte alls. Ungen vägrade, det slutade med att han bajsade på golvet, istället för pottan, eller vrålade bara han såg en potta. Vi gav upp, och återgick till blöja. Vi väntade ett år, tills det blev sommar igen, och tog av blöjan och från en dag till en annan var ungen torr. EN olycka hade vi första veckan. Ingen olycka på natten har ännu skett. Han avbröt lek, både ensam och kompislek, för att gå på pottan och ännu har ingen olycka skett på förskolan. Vi kör numera långa bilresor utan blöja och utan att behöva släpa en potta, för när han säger till har vi gott om tid att hitta lämpligt ställe. 

    Man får så klart själv välja hur man vill göra, men jag kan varmt rekommendera att börja när barnet är redo själv. 


    Tack för ett bra och relevant svar! Vi tror att han kommer att lyckas tillslut. Tror det hänger mest på vårt tålamod för han själv är vid gott humör mestadels. 
  • Schonko

    Uppdatering:

    Han började aldrig med blöjan igen. Strax efter jag skrev här så började allt bli bättre. Även på förskolan blev det ordning och reda. Han höll sig mellan sittningarna på pottan.

    Nu säger han ofta till när han behöver kissa. Jag är glad över att vi inte gav upp och gjorde det enkla och bara sätta på blöjan igen. Det är bara av bekvämlighetskäl som man inte skulle göra sitt barn blöjfritt. 

    Kul med utveckling och barnet behöver inte vara ett spädbarn till 4-5årsåldern med napp och blöja. 

    För övrigt så har förskolan varit väldigt stöttande och satte honom på pottan med entimmes mellanrum hela dagarna. Numer såp kan det gå närmare 3 timmar som mest mellan kissningarna. Brukar sätta honom på pottan i 2timmarsintervaller. Han släpper på trycket så snart han sätts på pottan så han har kontroll på blåsan.

    Givetvis händer det olyckor ibland men väldigt sällan. Kanske 1 natt per vecka och någon kissning på dagen per vecka. 

    Ni behöver inte vara rädda för att utveckla era barn.

Svar på tråden Blöjfri i 1 månad säger ändå inte till