• Anonym (Oroli­g)
    Tue 30 Aug 2022 20:41
    3567 visningar
    9 svar
    9
    3567

    HIV - Hur säkert är testsvaret efter 6 veckor?

    Jag hade oskyddat samlag med en ny person i början av juli. En vecka efteråt fick jag en svampinfektion och det har jag aldrig haft förut. Efter behandling blev det bättre. Kort efter det fick jag en infektion i talgkörtel vid mellangården, fick antibiotika för det. Efter antibiotikakuren fick jag svamp i underlivet igen samt svamp i munnen.

    De senaste veckorna har jag känt mig väldigt trött, haft huvudvärk, yrsel, sjukdomskänsla, illamående, ont i magen, hjärtklappningar och enstaka konstiga utslag. Och nyligen har jag fått blåsor i munnen och ont i halsen. Jag har också haft enormt mycket ångest över situationen, vilket kanske kan förklara vissa av symtomen.

    Jag har testat mig för könssjukdomar vid tre olika tillfällen utan att det visat något, har också gjort två HIV-test. Det första testet gjorde jag 3,5 veckor efter samlaget och det andra tog jag efter ca 7 veckor (23 aug), båda proven togs från armvecket.

    Mottagningen ringer bara vid positivt testsvar och jag har inte fått något samtal än. Om testsvaret är negativt, kan jag lita på det då och sluta oroa mig? Eller borde jag göra två test till (ett när det gått 3 mån och ett efter 6 mån)?

    Oron tar knäcken på mig. 

  • Svar på tråden HIV - Hur säkert är testsvaret efter 6 veckor?
  • Tue 30 Aug 2022 21:45
    #1

    Om provet tas i armvecket så är det ett säkert svar om 6 veckor gått från eventuellt smittotillfälle, enligt folkhälsomyndigheten.

  • Anonym (qwer)
    Tue 30 Aug 2022 21:46
    #2
    -2

    Du behöver inte vara orolig, du är negativ. 

    Har du inte haft sex med en som vanligen är man och ligger man andra män, eller från något MENA-land eller Afrika kan du vara lugn. 

    HIV smittar som mest i början av en infektion. Att erhålla HIV av någon som haft det länge är ganska svårt, behövs i princip behövs blodvite hos bägge.

    Därför det sprids som en löpeld i MENA-länder, Afrika och bland män som har sex med män. De ligger hejvilt med allt utan att tänka sig för, och alltid utan skydd.

    Tyvärr är dekadensen på igång, och HIV ökar tillsammans med bland annat Syfilis och Gonorré. Sedan 2018 har man även slutat HIV-testa "nya" svenskar eller de som sökt asyl. Där såg man från 2015-2018 en stor andel av registrerade fall kom just från nyanlända. 

    Men TS, du kan vara lugn. Går även att köpa ett hemtest för HIV idag på nätet för typ 300kr som är mycket säkert. Samma som man använder på manskliniken på södersjukhuset.  Kan ju vara ett alternativ om du är orolig. Ett annat alternativ är väl att prata med han eller hon du låg med. 

    Tänk på alla unga som håller på och åker till Grekland och ligger hejvilt med alltjämt skumma människor. De löper större risk än du. 

  • Anonym (A)
    Tue 30 Aug 2022 21:48
    #3
    Fliselisan skrev 2022-08-30 21:45:26 följande:

    Om provet tas i armvecket så är det ett säkert svar om 6 veckor gått från eventuellt smittotillfälle, enligt folkhälsomyndigheten.


    Så är det
  • Glinda från Oz
    Tue 30 Aug 2022 22:07
    #4

    Det tar lång tid för HIV att påverka immunförsvaret så pass mycket att man lätt blir sjuk. Man kan få en primärinfektion som är som en svår influensa med svullna lymfkörtlar men efter det blir man ?frisk? Svamp i munnen är ofta ett tecken på nedsatt immunförsvar men det behöver inte vara HIV det kan lika gärna vara antibiotikan

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 31 Aug 2022 12:05
    #5
    Fliselisan skrev 2022-08-30 21:45:26 följande:

    Om provet tas i armvecket så är det ett säkert svar om 6 veckor gått från eventuellt smittotillfälle, enligt folkhälsomyndigheten.


    Jo, jag har själv läst en hel del om HIV. Vad jag förstått det som så finns det två olika typer av HIV varav den ena verkar vara svårare att upptäcka, testerna kan alltså visa negativt långt efter 6 veckor trots att du har blivit smittad.

    Jag är dock ingen läkare eller laborant och har ingen kunskap om hur känsliga och tillförlitliga dagens tester är.
  • Anonym (S)
    Wed 31 Aug 2022 12:13
    #6

    Ja du kan lita på det. Sedan bryter HIV inte ut på så där kort tid med fysiska symptom.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 31 Aug 2022 12:17
    #7

    Tack för ditt svar. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska svara. Vem som helst kan bli smittad med HIV och orsaken behöver inte vara för man haft sex med någon från Afrika eller haft gaysex. Jag skulle aldrig köpa ett HIV-test på nätet, det känns varken bra eller säkert.


    Anonym (qwer) skrev 2022-08-30 21:46:15 följande:

    Du behöver inte vara orolig, du är negativ. 

    Har du inte haft sex med en som vanligen är man och ligger man andra män, eller från något MENA-land eller Afrika kan du vara lugn. 

    HIV smittar som mest i början av en infektion. Att erhålla HIV av någon som haft det länge är ganska svårt, behövs i princip behövs blodvite hos bägge.

    Därför det sprids som en löpeld i MENA-länder, Afrika och bland män som har sex med män. De ligger hejvilt med allt utan att tänka sig för, och alltid utan skydd.

    Tyvärr är dekadensen på igång, och HIV ökar tillsammans med bland annat Syfilis och Gonorré. Sedan 2018 har man även slutat HIV-testa "nya" svenskar eller de som sökt asyl. Där såg man från 2015-2018 en stor andel av registrerade fall kom just från nyanlända. 

    Men TS, du kan vara lugn. Går även att köpa ett hemtest för HIV idag på nätet för typ 300kr som är mycket säkert. Samma som man använder på manskliniken på södersjukhuset.  Kan ju vara ett alternativ om du är orolig. Ett annat alternativ är väl att prata med han eller hon du låg med. 

    Tänk på alla unga som håller på och åker till Grekland och ligger hejvilt med alltjämt skumma människor. De löper större risk än du. 


  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 31 Aug 2022 12:27
    #8

    Det är information som jag också läst. Men om det är så att en person som blivit smittad redan har ett sämre immunförsvar, kan det skynda på HIV-virusets utveckling?

    Jag har aldrig varit med om liknande förut efter oskyddat samlag med någon ny. Alla besvär kom efter att vi hade varit med varandra och jag mår fortfarande dåligt trots att det gått två månader nu.

    Jag har dock inte haft någon svår influensa med svullna lymfkörtlar, mer känt att det är något som inte stämmer med min hälsa.


    Glinda från Oz skrev 2022-08-30 22:07:25 följande:

    Det tar lång tid för HIV att påverka immunförsvaret så pass mycket att man lätt blir sjuk. Man kan få en primärinfektion som är som en svår influensa med svullna lymfkörtlar men efter det blir man ?frisk? Svamp i munnen är ofta ett tecken på nedsatt immunförsvar men det behöver inte vara HIV det kan lika gärna vara antibiotikan


  • Anonym (S)
    Wed 31 Aug 2022 12:45
    #9
    Anonym (Orolig) skrev 2022-08-31 12:27:50 följande:

    Det är information som jag också läst. Men om det är så att en person som blivit smittad redan har ett sämre immunförsvar, kan det skynda på HIV-virusets utveckling?

    Jag har aldrig varit med om liknande förut efter oskyddat samlag med någon ny. Alla besvär kom efter att vi hade varit med varandra och jag mår fortfarande dåligt trots att det gått två månader nu.

    Jag har dock inte haft någon svår influensa med svullna lymfkörtlar, mer känt att det är något som inte stämmer med min hälsa.


    Nej.

    Ha kondom i framtiden.

    Det går många virus just nu (typisk tid på året) men om du känner att det här är återkommande borde du prata med en läkare för att se vad det är. Men det är inte HIV iaf.
Svar på tråden HIV - Hur säkert är testsvaret efter 6 veckor?