• Anonym (X)

Hur fungera sambolagen??

Hade hon lägenheten innan ni blev tillsammans?

• Anonym (X)

Säg att du har 3 månaders uppsägningstid.

• Anonym (X)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 18:32:13 följande:

Flyttade ni in tillsammans så har hon inte rätt att bara slänga ut dig. Isåfall får man göra bodelning och se vem som har störst behov av kontraktet. Finns det barn inblandat, om du eller hon har kan det bli så att den som har barn har störst behov och får behålla.
    Är ni båda folkbokförda på adressen?
    Kan ni försöka få till ett lägenhetsbyte där ni byter er större mot två mindre lägenheter?

TS skriver att exet frågat värden om att överta kontraktet och han får inte det då han har för lite inkomst.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-09-02 21:06:34 följande:
    Jag har läst och det enda jag ser är att jag har rätt i det jag skriver.
    Lägenheten inskaffades för gemensamt bruk och då spelar det ingen roll vem som står på kontraktet. Det står klart och tydligt i länken du själv la ut här.

Hyresnämnden kan även bestämma att någon får överta ett kontrakt om värden säger nej. Inte alltid givetvis men man kan alltid prova sin sak där.
    Kan du länka till regeln som säger att hyresnämnden kan kräva att han får lägenheten utan att ha råd med den?
  • Anonym (X)
    Anonym (förtvivlad kille.) skrev 2022-09-03 18:41:02 följande:

Hej Ts här! tack för alla igen som försöker hjälpa mig med problemet. jag själv har inte haft kontakt med hyresvärden utan de är hon själv som kontaktat dom och dom har sagt jag inte uppfyller kraven för att kunna hyra lägenheten. jag har pengar så det är inte problemet men min inkomst är för låg för att kunna få fortsätta hyra lägenheten (enligt vad hon säger) vet ni om det går att typ min far går in som borgesman för det? som sagt pengar har genom ett stort arv. men det det är inkomsten som är för låg. 

Varför kontaktat du inte värden själv istället för att fråga här eller förlita dig på ditt ex?
  • Anonym (X)

Vilka lagar och bestämmelser tänker du på?
    Han får inte ha kvar lägenheten även om de båda vill, det får hon.
    Värden får väl säga upp honom, är det också svinigt?

olof 45 skrev 2022-09-06 13:57:34 följande:
    Det var hennes beslut att avsluta relationen, men tyngden av att hitta en ny bostad har på något vis hamnat enbart på honom.

Vi alla FÖRSTÅR att hon inte vill bo med sitt ex, men iaf jag tänker att det är en soppa som BÅDA TVÅ måste lösa, och att försöka stressa TS till att flytta ut genom att lura honom till att tro att någon magisk tidsgräns redan passerat, det är inte snyggt!

Hon måste ju också anpassa sig till lagar och bestämmelser. Även om hon nu inte verkar vara godhjärtad eller särskilt förstående.

Det kunde lika gärna varit hon som var sambo med någon som bara satt sitt eget namn på lägenheten...
  • Anonym (X)
    olof 45 skrev 2022-09-08 10:04:31 följande:
    Hyresrättskontrakt ingår också i sambolagen.

Det där om att han inte har råd att ta över den vet vi faktiskt ingenting om - bara att TS ex påstått det. 

Jag tycker TS ska fortsätta leta ny bostad och flytta så snart som möjligt MEN utan att ligga sömnlös av fruktan att hamna på gatan. För han kan definitivt vinna tid genom att begära en bodelning. Och genom att kräva skriftlig avhysning.

Jag tycker förvisso synd om tjejen som tvingas bo med sitt ex MEN ännu mer synd om någon som annars står bostadslös! Ena problemet handlar om lätt irritation och obekvämhet, det andra handlar om extrem rädsla och obekvämhet!
    TS har ju själv skrivit om sin ekonomi, låg lön och inget fast jobb.
    Hursomhelst, han skulle ju lätt kunna kolla upp hur det ligger till genom att prata med värden men får inte tummen ur, vilket får mig att tvivla på hur företagsam han är annars.

Svar på tråden Hur fungera sambolagen??