• Spigge­r86
    Sat 3 Sep 2022 07:56
    1219 visningar
    17 svar
    17
    1219

    Borde inte folket ha mer att säga till om i en demokrati?

    Jag tycker inte det räcker att gå och rösta en gång var fjärde år. Eftersom politikerna kommer med en massa vallöften som de sedan inte håller. Man tog ju även bort tjänstemannaansvaret, så politikerna kan i princip vara helt inkompetenta och behöver många gånger inte ens avgå om de gör ett dåligt jobb. Kolla bara på Dan Eliasson. 

    Om de mot förmodan får avgå så kan de lösa ut en fallskärm och kan leva på skattebetalarnas pengar livet ut. Så hur de än gör så vinner de, systemet är så jävla riggat. Jag skiter i om det är vänster eller höger, bägge sidor är ungefär lika goda kålsupare. Nej jag är för direktdemokrati. Sen förstår jag absolut kritiken att allt skulle ta längre tid och det skulle bli mer krångligt. Så folket kanske inte kan vara med och rösta om allt. Men folket borde åtminstone få vara med och rösta om fler enskilda frågor än vad vi får idag. Vi fick ju inte ens vara med och rösta om Nato.

  • Svar på tråden Borde inte folket ha mer att säga till om i en demokrati?
  • Spigge­r86
    Sat 3 Sep 2022 08:04
    #2
    Anonym (Nja) skrev 2022-09-03 08:00:38 följande:

    Hur mycket kan du om Nato? Hur mycket kan din granne? Skall vår säkerhet beslutas av folk som kanske aldrig nånsin satt sig in i en fråga men hört att nån sagt att det är bra eller dåligt så då röstar man väl så då?


    Det har aldrig varit lättare att inhämta kunskap om något. Det är bara en googling bort. Man bör ju helst vara insatt i olika frågor om man ska rösta vart fjärde år med. Dessutom så verkar många politiker ha bristande kunskap inom vissa områden med.
  • Spigge­r86
    Sat 3 Sep 2022 08:13
    #5
    Anonym (Nja) skrev 2022-09-03 08:06:33 följande:
    Fast du ville att folkets direkta röst skulle avgöra. Anser du att folket i allmänhet kommer vara mer pålästa då alltså? Utan tillgång till mer än Google?
    Det största syftet med direktdemokrati är ju att man ska få bort det här med vallöften. Att politikerna ska vara tvingade att rätta sig efter folkets vilja. Ja jag tror faktist det skulle vara enklare, för då kan man fokusera på att läsa på om en fråga i taget inför varje omröstning.
  • Spigge­r86
    Sat 3 Sep 2022 08:18
    #7
    Anonym (Nä) skrev 2022-09-03 08:08:47 följande:

    Nej jag tycker det är en dålig idé med direktdemokrati. Viktiga beslut ska fattas av eliten inom det området, inte av gemene man som absolut saknar insyn och expertis. 


    Vilken mardröm om sådana som Spigger86, som inte ens förstår skillnad på politiker och tjänstemän, skulle få fatta beslut om myndigheternas arbete. 


    Fast även när man röstar var fjärde år så förväntar man sig att folk ska vara insatta inom olika frågor de inte är experter inom. 
  • Spigge­r86
    Sat 3 Sep 2022 08:22
    #8
    Anonym (ppp) skrev 2022-09-03 08:14:02 följande:

    Du kan ju titta på länder som har system med direktdemokrati. Där är valdeltagandet lägre än det i tex Sverige, folk orkar helt enkelt inte hålla på och gå och rösta hela tiden. 
    Det finns givetvis för och nackdelar med alla politiska system. 

    Tror du på riktigt TS, att du skulle känna dig mer nöjd om vi hade direktdemokrati? Tror du inte att du skulle sitta här om 20 år och gnälla över att saker inte blivit som du vill, för att andra inte röstade för det som du själv vill.
    Ibland får vi rösta om saker utan att det är valår, tex medlemskapet i EU, kärnkraften osv. 


    Det kanske bara är bra att valdeltagande är mindre, då är det förhoppningsvis de som är intresserade och mer insatta som röstar. Så länge man ger sina medborgare chansen att påverka så har man gjort vad man kan. 

    Nej jag skulle självklart inte alltid vara nöjd med valresultatet. Inget politiskt system är perfekt, men direktdemokrati skulle ge folk möjligheten att påverka på riktigt.
Svar på tråden Borde inte folket ha mer att säga till om i en demokrati?