Inlägg från: Anonym (Pop) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pop)

Barnarbete?

Det är olagligt pga bla rånrisken. Föräldrarna hade kunnat stänga och sätta en lapp om att de är strax tillbaka. Barn ska inte hantera stora mängder pengar ensamma. Majblommanskyltarna tex ber uttryckligen om att man inte ska betala med kontanter, just pga rånrisken. 

• Anonym (Pop)

Hur vet du det? Själv köper jag så gott som bara Fairtrade, av just detta skäl. 

Kockobello skrev 2022-09-06 17:44:30 följande:
    Sedan köper du kläder sydda av slavar i Bangladesh. Hyckleriet i sitt esse. Man kräks. Här har du en barnarbetare.
  • Anonym (Pop)
    Anonym (Hm) skrev 2022-09-06 21:40:21 följande:

Ja fruktansvärt. Glöm inte heller att göra anmälan kring alla barn som säljer jultidningar. Eller lotter, fika, strumpor etc för att samla till klass- eller föreningskassan.

Anonym skrev 2022-09-06 21:08:42 följande:
    Det är väl skit samma vad folk tycker? Faktum kvarstår: Om TS försöker anmäla laglig handlingar så händer inget.
    Det är inte TS åsikter som är lag.

Så här säger svensk lag: 
    Barn under 13 får egentligen inte arbeta alls. Förbudet gäller dock inte lättare, ofarliga jobb inom en verksamhet som drivs av någon i den egna familjen och som saknar anställda. Det gäller inte heller försäljning av majblommor och andra hobbyliknande uppdrag. Barn under 13 får även jobba som statister eller skådespelare, med tillstånd från Arbetsmiljöverket.

Barn mellan 13 och 15 år får ta enklare och riskfria arbeten, till exempel assistera i en kiosk. Barnet får inte arbeta ensamt eller ansvara för kassan

Källa: https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Minderariga/

• Anonym (Pop)
    AndreaBD skrev 2022-09-07 11:01:13 följande:
    Men - vi vet ju inte om inte föräldern tog ut pengarna först, och lämnade bara lite växel. Det skulle jag göra. OM jag skulle lämna barnet där ensamt, vilket jag säkert skulle undvika.

Om någon rånar barnet spelar det ingen roll om bytet blir 20 kr eller 20 000 kr. Barnet är lika traumatiserat oavsett. Och de kanske stjäl varor, inte kontanter. 

Svar på tråden Barnarbete?