• brallison

    Kräks när äter fisk

    Hej!
    Nu var det kanske ett sammanträffande, men blev lite nyfiken - om nån här har ett barn som kräkts så fort denne äter fisk. Och då menar jag direkt vid matintaget och inte efter nån timme. Sonen har gjort så nu i 2-3 ggr, han kräks direkt han får fiskbit i munen. Men han äter utan problem fiskrätter på burk. 
    Nån som varit med om det?

  • Svar på tråden Kräks när äter fisk
  • sextiotalist
    brallison skrev 2022-09-13 09:58:01 följande:
    Kräks när äter fisk

    Hej!
    Nu var det kanske ett sammanträffande, men blev lite nyfiken - om nån här har ett barn som kräkts så fort denne äter fisk. Och då menar jag direkt vid matintaget och inte efter nån timme. Sonen har gjort så nu i 2-3 ggr, han kräks direkt han får fiskbit i munen. Men han äter utan problem fiskrätter på burk. 
    Nån som varit med om det?


    Sambons lillebror gjorde det. Nu var det för väldigt länge sedan, men det visade sig att han var allergisk mot fisk. Så mitt tips är att du pausar med fisk på ett tag (det växte bort sedan)
  • Anonym (T)

    Pausa med fisk ett tag! Fiskallergi börjar ofta med magont eller kräkningar. Jag hade det som barn, vilket mina föräldrar inte brydde sig om. En dag slog det bara till och halsen svällde upp. Idag har jag ganska svår fisk- och skaldjursallergi där halsen sväller igen, ibland bara av att det luktar mycket fisk.

  • brallison
    Anonym (T) skrev 2022-09-13 10:31:23 följande:

    Pausa med fisk ett tag! Fiskallergi börjar ofta med magont eller kräkningar. Jag hade det som barn, vilket mina föräldrar inte brydde sig om. En dag slog det bara till och halsen svällde upp. Idag har jag ganska svår fisk- och skaldjursallergi där halsen sväller igen, ibland bara av att det luktar mycket fisk.


    Hm, det att han kan äta brukmat med fisk utan problem förbryllar mig dock. Men det kanske är väldigt lite fisk där? 
  • Anonym (U)

    Två kompisar till mig gjorde det som barn. De visade sig vara allergiska. 

  • TrebarnsmammanDalarna
    brallison skrev 2022-09-13 09:58:01 följande:
    Kräks när äter fisk

    Hej!
    Nu var det kanske ett sammanträffande, men blev lite nyfiken - om nån här har ett barn som kräkts så fort denne äter fisk. Och då menar jag direkt vid matintaget och inte efter nån timme. Sonen har gjort så nu i 2-3 ggr, han kräks direkt han får fiskbit i munen. Men han äter utan problem fiskrätter på burk. 
    Nån som varit med om det?


    mitt ena barn kräks av vit fisk. Ingen påvisad allergi. En gång kräktes han så mycket att vi fick åka ambulans pga den kraftiga kräkningen gjorde honom lealös
  • Anonym (allergiker deluxe)

    Det var så min fiskallergi yttrade sig när jag var liten. Jag fick jättemycket kli i munnen, började salivera som en Sankt Bernhardshund och sedan kräktes jag.

    Rimligen ger man inte barnet fisk mer då om man inte är sadist, som min far var.

    Blir arg än idag bara jag tänker på det hur otroligt pantade båda mina föräldrar var angående allergier, och då var det ändå mycket ovanligt. Idag är det vanligt med kostallergier.

    Läs på om allergier, lär dig och plåga inte ditt barn mer.

  • brallison
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2022-09-14 22:10:40 följande:

    Det var så min fiskallergi yttrade sig när jag var liten. Jag fick jättemycket kli i munnen, började salivera som en Sankt Bernhardshund och sedan kräktes jag.

    Rimligen ger man inte barnet fisk mer då om man inte är sadist, som min far var.

    Blir arg än idag bara jag tänker på det hur otroligt pantade båda mina föräldrar var angående allergier, och då var det ändå mycket ovanligt. Idag är det vanligt med kostallergier.

    Läs på om allergier, lär dig och plåga inte ditt barn mer.


    Nej då, jag ska absolut inte plåga honom - han är redan mjölkallergiker, så jag vet vad det är, dock här var det helt andra symptom, därför ville jag kolla vad det kunde vara - kunde inte ens gissa att det kunde handla om allergi. Men det ska vi kolla nu. Tack för alla svar!
  • Anonym (T)
    brallison skrev 2022-09-13 13:18:28 följande:
    Hm, det att han kan äta brukmat med fisk utan problem förbryllar mig dock. Men det kanske är väldigt lite fisk där? 
    En del är allergisk mot röd eller vit fisk, kommer inte ihåg vilken som är "värst". Men oavsett, låt bli fisk ett tag!
  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2022-10-03 22:04:14 följande:
    En del är allergisk mot röd eller vit fisk, kommer inte ihåg vilken som är "värst". Men oavsett, låt bli fisk ett tag!
    Och en del, som jag, är allergisk mot all fisk borde jag tillägga!
Svar på tråden Kräks när äter fisk