• Tue 13 Sep 2022 18:06
    9318 visningar
    31 svar
    31
    9318

    40+ som försöker få barn men börjar tappa hoppet och humöret..

    Hej!
    Finns det någon mer där ute 40+ som förösker få barn där det inte går som man tänkt? Har precis gått igenom mitt första IVF försök som tyvärr misslyckades. Har en naturlig graviditet och MA i ryggen för ca 1 år sen. Pga komplikationer av MA så är det IVF som gäller men allt precis ALLT varkar gå emot mig/oss.
    Jag vet att jag är äldre 41 år men kom igen! Jag har vänner runt mig som är/var i den här åldernn när de fick sitt första barn.
    Känns som alla runt omrking mig får blir gravida hur enkelt som helst och här står jag snart helt ensam kvar bland mina vänner. 
    Jag vet inte hur mkt längre jag ska orka vara glad för deras skull. Känner att jag börjar dra mig undan och inte vill umgås med dem och svarar inte alltid när det ringer. Jag är så JÄVLA avis och bitter och TRÖTT på min situation!!!
    Finns det nån mer som känner sig jävligt ensam, trött och bitter som vill klaga lite med mig?! Behöver inte höra fler "kämpa, du är stark". Jag vill inte var STARK! Jag vill vara gravid!!!!

  • Svar på tråden 40+ som försöker få barn men börjar tappa hoppet och humöret..
  • Wed 14 Sep 2022 22:11
    #3

    Tack för fina ord.
    Är väl så jag ska tänka men är så less på allt bara. :(

  • Sun 18 Sep 2022 18:11
    #6
    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-16 09:21:02 följande:

    Fattar vad du menar och har själv nu kämpat I nästan 4 år. Är 43 och går nu igen den femte IVF behandlingen. Vi har inga barn sen tidigare och jag har aldrig fått plus på stickan. De kan inte hitta något fel på oss allt skylls på min ålder. Men så fick jag precis veta att en väninna är gravid v 14 och hon är bara ett år yngre än mig. Så det går och jag tänker tusan inte ge upp! Nu har jag och min sambo ätit tillskott och vitaminer i 3 månader, ska bli intressant att de om detta visar någon skillnad i äggkvaliten. Är nämligen på väg nu till kliniken för ägguttag . 
    Önskar dig all lycka till!


    Åhh håller alla tummar och tår för er. Uppdatera gärna hur det går. Jag ska tillbaka till kliniken på fredag. Får se vad de har att säga då. 
  • Thu 22 Sep 2022 16:40
    #8
    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-19 18:13:03 följande:
    Det gick rätt bra än så länge. 21 ägg fick de ut och 10 av dem blev befruktade. Återföring blir på dag 5 så onsdag får jag vet om hur många har överlevt till blastocyst . 🥰Hoppas så att iaf 2 kan vara av bra kvalitet så vi får åtminstone ett till frysen 🙈

    Ska de ta tester på dig på fredag eller är det redan gjort? ❤
    Wow! Härligt att ni fick ut så många ägg! Hoppas hoppas.

    Ska dit imorgon för ny undersökning och lägga upp plan för försök 2. :)
  • Sat 24 Sep 2022 18:08
    #10

    Igår var vi på kliniken som sagt.
    Jag kommer äta Provera i 10 dagar, hoppas på en blödningen och sen starta igång med sprutorna igen.
    Jag är tydligen en av dem som inte får någon blödning efter stimulering.. Jättekonstigt men de sa att så kan det bli ibland.
    Jag var orolig att det skulle säga att det var nått fel på livmodern då jag fick ärrbildning från en skrapning jag blev tungen att göra efter ett MA. Men den ser fin ut. 
    De var så lugna och fina så nu vill jag bara att de här 10 dagarna ska gå så att vi kan sätta igång igen.

    Vad är det för vitaminer du har ätit?
    Jag äter folsyra, rosenrot och såna där "vanliga" kvinna-vitaminer.
    Vet inte om det ger nått men kan ju inte skada iaf tänker jag.

    Hur mår du? :)


    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-23 07:24:24 följande:
    Ja det har gått riktigt bra hittills! Vi fick en insatt dag 5 och de skulle odla vidare 3 till till dag 6 (igår) så får vi brev hem.om det är någon av dessa de kan frysa. Jag skulle kunna fråga dem men låter bli och väntar på att få brevet istället 🙈
    Alla fyra gånger tidigare har vi aldrig haft så många ägg kvar dag5 så jag är säker att det är tillskotten som boken jag läste rekommenderar. Återstår nu att SR om fröet är starkt nog att växa vidare och implantera sig ❤

    Håller tummarna för att undersökningen går bra!🤞 Skriv gärna och uppdatera! ❤
  • Mon 26 Sep 2022 17:14
    #12

    Inte jag heller.. Men tyydligen. Kroppen är konstig ändå.
    Asså jag började med Rosenrot för 4 dagar sen. För jag har hört att det funkat för andra som försökt bli gravida. Men sen efter det du skrev och en he del google så kanske det inte är så bra att kör RR och IVF. Så de tabletterna hamnde längst bak i badrumsskåpet. :)
    Tea är det enda jag egentligen dricker med koffein i. Förösker hålla mig till 1 kopp/dag. Och ingen alkohol.

    Hoppas dina äggstockar lugnar ner sig snart. Jag kände mig så otroligt svullen, uppsväld och öm ganska länge efter insättning. Sjukt jobbigt.
    När har du testdag? :)


    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-25 08:41:42 följande:
    Oj visste inte att det kunde hända.  Stackarn ännu mer väntan men så bra att det finns medicin man kan ta för att kicka igång blödningen. ❤
    Gällande rosenrot,  berättade du för läkaren att du äter det? Eller slutade du äta det när du kom igång med stimuleringen? Tänker så det inte påverkar negativt?

    I våras läste jag boken It starts with the egg som går in mycket på vad som kan påverka fertiliteten. Där spelade de upp vilka vitaminer och tillskott man kan ta inför IVF ( Även om man har pcos, endometrios, många missfall, mm)
    Så i 3 månader har jag knaprat :
    Bio quinon q10, Ala, vitamin E,D,C. Thornes prenatal, NAC,och Dhea. 2-3 veckor innan äggplock åt jag även melatonin. Det ska bl a hjälpa ägget bli mer livskraftigt och sänka oxitativa stressen i kroppen som försämras med åldern . Jag rekommenderar verkligen att läsa boken, lärde mig mycket om fertiliteten och min sambo har också läst den och ätit vitaminer i 3 månader inför vår IVF. Nu äter jag endast thornes prenatal . Utöver ovan har jag dragit ner på koffeinet så jag dricker max 2 koppar kaffe och helst inget annat med koffein. Dricker istället chikko not Coffee som smakar som kaffe tycker jag men innehåller inget koffein 😍
    Än så länge ser det ju att ge förbättrade resultat då vi som sagt hade fler ägg som överlevde till dag 5 och att vi genomförde för första gången en återföring dag 5 och inte dag som alla andra gånger. Nu gäller bara för lilla fröet att kämpa vidare och se till att lyckas med implanteringen 🙏🙈
    Jag har molnande värk I magen och äggstockarna nätsna dagligen men det beror nog på plocket och att det är lite blödningengar i folliklarna som irriterar. Sen får jag ha top dygnet runt för jag har ömma bröst konstant, kanske går över inom kort när ovitrelle sprutan går ur kroppen. Utöver ovan känner jag inga andra symtom 😊
  • Sun 2 Oct 2022 22:06
    #15
    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-27 18:39:32 följande:

    Skulle ju skriva jag har testdag om en vecka men saknas ju ett par ord ser jag nu 😂


    Hahah :) Ibland går det lite för snabbt.

    Hoppas du haft en bra helg och att det smyger på sig lite symptom. Jag tog sista Provera idag. Så nu inväntar jag blödning, oavsett drar vi igång med sprutorna igen om 1 vecka.
  • Thu 6 Oct 2022 09:35
    #17
    pandarinen skrev 2022-10-05 12:59:01 följande:

    Här  är en till, vi har försökt i snart 2 år. Längtan är enorm men det har slitit mycket på oss också. Känner mig 10 år äldre, trött, å tönkt tusen gånger att nu släpper vi det här. Men sen vid äl är längtsn så stor att vi båda hoppas igen.


    Hej! Välkommen till gruppen där ingen vill vara med i.. Har ni föröskt med IVF eller kör ni på "själva". Jag kommer starta upp försök nummer 2 nu i helgen. Vet inte vad jag känner kring det just nu. Man bara kör på känns det som. Men det sliter på kroppen och själen.. Men vad ska man annars göra..
  • Sun 9 Oct 2022 22:03
    #22
    pandarinen skrev 2022-10-08 21:40:30 följande:

    Vi får inga ivf från regionen, vi får ingen hjälp alls tyvärr på grund av ålder och det är långt till närmsta privata klinik. Tror det är 18 mil... så vi kör på planerat sex vid ägglossningen. I början var det kul och spännande, gick från att ha sex nästan 6 dagar i rad puh, till nu sist 1 gång. 


    Vi börjar tappa hoppet... jag tänker varje månad att jag ska försöka släppa tanken, det får bli som det blir, men sen är jag som en mygga på min man vid äl och runt bim är det alltid jobbigt att gå på toaletten... rädd för att mensen ska dyka upp och jag håller på att bli knäpp med att analysera alla syntom. Vet inte hur många gånger jag varit skengravid under dessa två månader. Så fort bim dagen passerat så går jag runt på rosa moln, för att sedan bli sparkad ner på golvet om mensen varit sen 2 dagar. Värst är, två gånger under dessa två år har mensen varit sen 10 dagar- med negativa graviditetstest. 


    Åh jag förstår. Nä man orkar ju inte sexa på hur mkt som helst. Det är ju inte heller särskilt kul å ligga längre.. Fy va jobbigt att gå 10 dagar över!!! :( :(

    Man blir verkligen knäpp!! Det är det enda som jag tänker på egentligen. Men inget som jag visar utåt. Planerar kring hoppet att jag kanske är gravid i vinter, då kanske det inte är så smart att boka en resa till fjällen osv osv.. Men det är ju helt tokigt att tänka så. Men kan inte låta bli!!


    Har också funderat på vad vi ska göra om det faktiskt inte går. Om vi aldrig kommer få barn. När ska man ge upp å så sluta försöka. Det är så jävla mycket tankar i huvudet hela tiden och det finns inte ett skit jag kan göra åt situationen!
    Imon startar jag med sprutor igen. Förra gången var jag ganska pepp, "nu jävlar kör vi". Nu känner jag mig ganska likgiltlig, precis som jag liksom känner på mig att det inte kommer gå den här gången heller.. Hatar verkligen det här.

  • Sun 9 Oct 2022 22:04
    #23
    pandarinen skrev 2022-10-08 15:56:56 följande:

    Jag tycker det är jobbigt när folk i min närhet frågar mig om barn, de vet inte om att vi har kämpat i 2 år. Att vi är helt slut, att vi planerat sex i två års tid för att få till det på ägglossningen, Jag vill skrika ut JAAAAAA min högsta önskan är att det växer ett barn i min mage här och nu. 

    Jag längtar så mycket, att jag skulle lätt kunna ta alla graviditetssyntom på en och samma gång, i 9 månaders tid. 


    Tar också gärna alla gravidsymptom! Kan t.o.m. gå med på att vara sängliggandes! Bara jag får en frisk bäbis 9 månader senare!
  • Sun 9 Oct 2022 22:06
    #24
    Kitty8888 skrev 2022-10-07 11:42:58 följande:

    Känner igen mig, Är så jävla jobbigt att ens kunna vara vän med någon som har barn. Tycker tom att det är jobbigt att kolla på klipp/filmer med barn. Tycker livet känns så jävla orättvist ibland. eller väldigt ofta snarare. 

    Blir så less på alla som säger "Vissa får barn när dom är 40 etc)

    Jaha? Men det är nu som jag vill ha barn, inte när jag är 40.
    (Lägger mig dock inte i när andra väljer att skaffa barn )

    Hör ofta om kvinnor som faktiskt redan HAR fått ett barn eller två som klagar. Förstår  att det kan vara  jobbigt det med såklart om man har en stark  Barnlängtan. Men jag hade varit överlycklig om jag så hade fått ett.Hjärta


    Orättvist är rätt ord! Blir så sjukt provocerad av folk som har många barn, folk som "råkade" bli gravid å nu inte vet vad de ska göra. Folk överlag provocerar mig.. Du hör ju, jag är inte på topp direkt.. :)
  • Sat 15 Oct 2022 16:10
    #25
    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-27 18:39:32 följande:

    Skulle ju skriva jag har testdag om en vecka men saknas ju ett par ord ser jag nu 😂


    Hej!
    Hur har det gått för er? Har du haft testdag än? 
  • Sun 23 Oct 2022 21:03
    #28
    pandarinen skrev 2022-10-20 08:05:00 följande:

    Blev inte gravid den här gången heller. Funderar lite, har skrivit ner synton å bim osv de senasre 6 månaderna och verkar som att jag får min mens 16 dagar efter glada gubben. Enligt barnmorskan har man alltid 14 dagar mellan äl å mens. Men mellan mens å äl kan det variera.
    Det måste innebära att jag ofta ha 48 timmar till äl efter att glad gubbe dykt upp. Funderar på att ha is i magen å avvakta och ha sex dagen efter glad gubbe dykt upp för att vara nämre äl. Vad tror ni?


    Åhh :( Fan va trist!

    Vi fick avbryta stimuleringen då min kropp inte ragerade så starkt som de hade hoppats på. Första gången fick vi ut 6 st ägg. Den här gången hade vi 2 små äggblåsor bara med maxdos. :( Så nu är det paus i 14 dagar å sen nytt upplägg.. :( :(

    Testa att vänta 1 dag. Kan ju inte skada liksom.. Vi låg varje dag från blinkande gubbe till några dagar efter fast gubbe. Vi lyckades bli gravida på andra försöket med det slutade i ett MA. :(
  • Mon 31 Oct 2022 17:59
    #30
    pandarinen skrev 2022-10-24 21:43:06 följande:

    Jag är så ledsen ikväll. Försökt förföra maken men han säger stopp, han vill inte längre. 23 månader med planerat sex är tillräckligt. 


    Han totalvägrar, vet inte hur jag ska gå vidare. Jag hade ägglossning idag. Kände det rejält i magen. Det är dg 2 på glad gubbe. Jag väntade till idag å förföra berätta för honom men det går inte att ändra på hans planer. Om jag hade varit 22 så hade jag gärna tagit en paus. Men jag är 42 och känner att varje månad som passerar är slöseri med tid. Visst är jag sjukt trött på det hela också. Och det är inte kul längre, går mer på rutin att ja nu är det ägglossning då är det bra om du går i mig.
    men jag vill inte ge upp men jag måste ju ha med honom? önskar jag kunde vänta in honom. Men tiden rusar men kanske är det enda att göra vänta å låta han ta initiativet 


    Men nej! Varför säger han stopp? :(

    Vilken knepig sits du hamnat i. Tror du att han kan ändra sig till nästa cykel? Vet att vi har tiden emot oss men en cykel kanske går bra. Eller har han gett upp totalt? 

Svar på tråden 40+ som försöker få barn men börjar tappa hoppet och humöret..