Inlägg från: Anonym (ABC) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ABC)

Hur stöttar jag bonusdottern som vill bo varannan vecka men inte "får" av sin mamma?

Anonym (bonusmamman) skrev 2022-09-16 09:28:56 följande:
    Det här är min familj det gäller. 

Jag kommer inte ta åt mig av tyckare som anser att bonusmammor inte får andas eller stötta - eller skriva inlägg på FL. Något min make ALDRIG skulle göra, han slösurfar inte ens.

Det han har gjort är att försöka kompromissa med mamman plus stått i 3 varv av rättegångar... För att inte nämna att han betalar 5000kr per barn i udnerhåll och nej, han får inget barnbidrag...
    Men varför betalar han underhåll om barnen bor i princip 50/50? En start kanske kan vara att sluta med det och istället se till att de pengarna går direkt till barnen på era veckor. 

Och såklart att det är bra att du engagerar dig. Men sedan så är det ju din man som måste ta striden. Och förstår att ni inte vill gå via tingsrätten igen. 

Men med så gammal dotter borde väl socialen kunna hjälpa till i det här och verkligen lyssna på henne. 

Tyvärr så känner jag igen typen som mamman är. Har en släkting (som också är en nära vän) med en sådan mamma (om jag nu tolkar rätt i att de är samma typ av personlighet). Och min släkting har det jättetufft nu som vuxen med relationen till mamman. Hon älskar henne för att det är hennes mamma, men hon hatar henne för att hon varit så självisk i deras relation. Hon är också arg på sin pappa som inte kämpat mer för henne. Och där har jag nu berättat för henne att hennes pappa har kämpat jättemycket men velat hålla henne utanför och aldrig sagt ett ont ord om deras mamma till någon (jag har fått höra mycket av mina föräldrar som är i samma generation men som inte hon har fått höra) och att det går inte att vinna en strid mot en känsloutpressare utan att skapa ett totalt kaos för de man kämpar om. 

Men det är en svår balansgång att gå. Att samtidigt visa att ni kämpar för henne men utan att sänka sig till mammans nivå. 

Svar på tråden Hur stöttar jag bonusdottern som vill bo varannan vecka men inte "får" av sin mamma?