• Mijomi­nMijo
    Thu 15 Sep 2022 15:27
    49623 visningar
    26 svar
    -1
    26
    49623

    Är det rimligt att jag ska betala halva elräkningen?

    Hej!

    Jag börjar med lite bakgrundsinformation.
    Jag är sambo med min kille sedan ca 4 år. 
    Jag flyttade in i hans hus, som han ägde innan han träffade mig. 
    Han står fortfarande som ensam ägare på huset och jag betalar en hyra till honom varje månad. I hyran ingår boende, sophantering, avgift till vägföreningen, el, tv-kanaler och även lite till underhåll av huset, då jag och min son såklart bidrar med visst slitage på huset.
    Min sambo hade ett fast elavtal fram till förra månaden. Och som ni alla vet har ju elpriserna nu skjutit i höjden. Den förra elräkningen (när det fortfarande var ett fast avtal) låg på ca 1500 kr. Denna månad hamnade elräkningen på drygt 3800 kr och dyrare kommer det bli när vi kommer behöva sätta på värmen i huset. 
    Min sambo vill nu att jag ska betala hälften av elräkningarna framöver. 
    Jag kommer inte ha råd med det om räkningarna kommer hamna på 4000 kr och uppåt. Jag vill ju inte framstå som snål och girig, men jag kan ju inte trolla fram pengar. Hans elräkningar hade ju inte blivit markant lägre om jag inte hade bott i huset. Självklart kan jag ju betala lite mer i el än innan, då jag och min son såklart bidrar till lite högre förbrukning av hushållsel och vattenuppvärmning som han inte hade haft om jag inte hade bott i huset.

    Min fråga är om det är rimligt av honom att kräva att jag ska betala halva elräkningarna framöver nu när elen är så dyr?

    Jag kan ju tillägga att sambon har ett "huskonto" med en summa pengar på för planerade samt oförutsedda utgifter som kan uppstå med huset.
    Huset är dessutom värderat till ca 2 miljoner mer än vad han har i lån på huset, det är ju pengar som jag aldrig kommer kunna ta del av, då jag valt att inte köpa in mig i huset utan istället betala en hyra till sambon. 
    Min sambo har ju valt att bo i hus, jag har valt att bo med min sambo, men inte att vara husägare i den bemärkelsen. Hade jag inte träffat min sambo hade jag bott kvar i min lägenhet där jag inte hade drabbats av flera tusenlappar extra i elräkning från en månad till en annan. 

    Jag skulle vara tacksam för lite synpunkter i denna fråga. Tänker jag helt fel? Är det rätt och riktigt att jag ska betala halva elräkningarna fast jag bara bor som "inneboende" hos min sambo?

  • Svar på tråden Är det rimligt att jag ska betala halva elräkningen?
  • Mijomi­nMijo
    Thu 15 Sep 2022 16:13
    #6
    Emerencia skrev 2022-09-15 15:54:29 följande:

    Klart ni ska dela det lika. Vadå att det inte skulle vara någon större skillnad om bor där eller inte. Klart det gör. Hur länge duschar du och din son under varma vattnet? En dusch på 10 min kostar 30 kr om inte ännu mer. Sen ska ni väl ladda era mobiler, kollar TV, laga mat, han sitter med sin dator, tvättmaskiner. 

    Ska nu börja bråka om såna saker och du inte har råd får du och din son flytta till något nu har råd med istället.

    Det är dyrt med hus, det är bara så. 


    Jag förstår hur du menar. Och som jag skrev i trådstarten så är det klart att jag och min son bidrar till lite högre elförbrukning än om vi inte hade bott där. Men jag tror inte att hans elräkning skulle sjunka med tusenlappar i månaden, Han kommer ju behöva laga mat, värma upp huset och så vidare även om vi inte skulle bo där. Och det är inte så att jag inte vill/kan betala lite mer i elräkning än jag gör idag, men blir det flera tusen kronor mer i månaden blir det jäkligt tufft.

    Min son bor hos oss 50 %. Min sambo har 2 grabbar som bor hos oss 50 %. Min son är inte hemma så mycket, då han väldigt ofta är iväg med sina kompisar, så han sitter inte så mycket framför tv eller dator. Duschar hemma gör han kanske 1 max 2 ggr /vecka då han är hos oss, sen duschar han på idrotten i skolan eller på gymmet där han tränar. Sambons barn däremot är till största delen hemma och sitter betydligt mer framför tv och spelar tv-spel än vad min son gör. 

    Vi har inte bråkat om detta, jag ville bara ha lite synpunkter i frågan.
    Men jag var tydligen ute och cyklade.
    Och ja, jag får kanske se mig om efter ett annat boende om jag inte kommer ha råd med dessa elräkningar. Jag kan ju inte trolla fram pengar hur gärna jag än vill. Och än så länge vet vi ju inte hur höga priserna kommer bli framöver och om det kommer något "krispaket" från regeringen, så det kanske löser sig ändå. 
  • Mijomi­nMijo
    Thu 15 Sep 2022 17:15
    #11
    Mortiscia80 skrev 2022-09-15 16:55:57 följande:
    Jo, men nu är det ju så att du inte ska betala för din och din sons faktiska förbrukning utan om man bor tillsammans så delar man på utgifterna. Att flytta ut borde absolut vara ett alternativ för dig. Jag tvivlar på att du kan hitta ett boende som kostar ungefär som vad du ger din sambo nu.

    Hyran skulle nog inte bli riktigt lika billig, men jag skulle spara in en hel del pengar på bland annat drivmedel. Jag fick betydligt längre till jobbet när jag flyttade till sambon och har en hög bränsleräkning varje månad, då jag numera måste åka bil för att ta mig till jobbet. Skulle jag flytta tillbaka till lägenhet igen, skulle jag kunna cykla till jobbet. Mina totala utgifter har inte blivit lägre för att jag flyttade ihop med sambon. 
    Nu är inte flytt det första alternativet, vi löser det förhoppningsvis ändå. Jag ville som sagt bara få lite synpunkter på frågan, så detta är ingenting vi bråkar om. 

Svar på tråden Är det rimligt att jag ska betala halva elräkningen?