Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

    Bedrägeri och inkasso

    Nej, normalt är det företaget som får stå för kostnaden, däremot måste du uppmärksamma den på att du inte beställt varorna (vilket du ju har gjort). Det är företaget som är utsatt för bedrägeri och det är också förmodligen företaget som gjort det möjligt för ett bedrägeri att ske (dvs de har tagit en risk genom att skicka ut varor utan att förvissa sig om beställarens identitet). 


    Är det så att det finns omständigheter som gör att det tydligt är ditt eget fel (tex att du tappat din telefon med bank-id OCH lösenord till bank-id och att bedragaren använt sig av detta) så kan du däremot åka på att betala det.

  • Mascaraklumpar
    me33 skrev 2022-09-16 11:27:38 följande:

    Du ska ha beställt något i Juni, som inte kom? 

    Men nu får du ett inkasso-krav?

    Det är märkligt länge. Kan du bevisa att du ej mottagit paket/hämtat ut det?


    Det är inte märkligt om tjuven fått fakturorna till den mailadress de uppgav vid köpet och zalando väntat tills nu med att lämna över till inkasso. Bevisbördan ligger normalt inte på TS här utan det räcker med att hon uppger för de inblandade företagen vad som hänt. 
Svar på tråden Bedrägeri och inkasso