• Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 10:46
    22789 visningar
    180 svar
    +5
    180
    22789

    Varför har mannen ingen talan i om barnet ska behållas eller ej?

    Anonym (Rullte) skrev 2022-09-16 10:39:31 följande:
    Varför har mannen ingen talan i om barnet ska behållas eller ej?

    Om kvinnan vill behålla barnet, men inte mannen. Då får mannen rätta sig efter det.

    Vill kvinnan göra sig av med barnet, men inte mannen. Då får mannen rätta sig efter det.


    Varför har kvinnan ingen talan i om mannen ska göra vasektomi?
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 10:52
    #6
    +4

    Det är så konstigt.

    I vissa länder vill män bestämma att kvinnan ska göra abort om han inte vill ha barn.

    Och i vissa länder vill män bestämma att kvinnan ska föda barnet trots att hon vill göra abort.

    Och ändå är det kvinnan som får ta alla fysiska och psykiska konsekvenser av en graviditet oavsett om hon gör abort eller behåller.

    Att det finns män som anser att de har rätt att bestämma om kvinnan ska föda ett barn hon inte vill ha eller göra en abort hon inte vill göra är skrämmande!

    Män ni HAR faktiskt ett val och det valet är att inte göra en kvinna gravid. Sen hur ni gör det, om ni avstår sex eller steriliserar er eller drar på en kondom är ERT EGET val.
    Ingen annan bestämmer över ER kropp eller ER sperma.
    Ni lägger sperman där ni vill att den ska vara. Skönt va att INGEN kan tvinga er sperma att möta ett ägg.

  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 11:16
    #14
    +4
    Anonym (Rullte) skrev 2022-09-16 11:09:19 följande:

    Såklart finns är den rent fysiska belastningen, men det är väl bara den lilla delen av ett helt liv? Ett ej önskat barn av den ena parten kan alltså inte orsaka någon skada eller olägenhet hos någon av de båda? Vad jag förstår så är ett barn ett livslångt åtagande, för man kan väl inte friskriva sig från sina barn? Det här är ju något mannen då isåfall belastas av vare sig han vill eller ej. Kan inte det skada denne, i annan mån, om den inte önskar denna belastning? Borde det inte vara mest jämställt och rättvist att den ena parten kan juridiskt friskriva sig barnet om det inte önskar ta del av det? T ex en kvinna som antingen är för långt gången, ändrar sig för sent eller bara att mannen inte vill vara med. En förälder som inte vill vara förälder, är den verkligen bra för barnet?


    Om en man inte vill ha barn är det väl bara att låta bli att göra en kvinna gravid?
    så svårt är det inte, man får veta i lågstadiet hur barn blir till.
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 11:18
    #16
    +4
    Anonym (Kvinnlig makt) skrev 2022-09-16 11:10:36 följande:

    För vissa kvinnor vill att de ska ha mer makt än männen


    Med tanke på alla abort-debatter är det väldigt många män som vill ha makt över kvinnors kroppar.

    På vilket sätt har kvinnan makt över mannen genom att låta bli att göra ett ingrepp på sin egen kropp?

    Mannen var ändå med till 50% att skapa graviditeten han inte vill ha. Så varför gjorde han det?
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 12:34
    #29
    Anonym (Man) skrev 2022-09-16 11:30:09 följande:

    Man ska vara två om beslutet. annars kan man inte gå vidare. Bestämmer hon ego att hon kör ändå så måste han kunna avsäga sig om han vill 


    Fast om mannen låter sin sperma hamna där den kan möta ett ägg och skapa ett liv har han väl redan gjort sitt val?

    Hur ska han kunna avsäga sig något han gjorde helt frivilligt?
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 12:40
    #32
    Anonym (J) skrev 2022-09-16 11:43:16 följande:
    Men vad bra, då kan vi avskaffa den allmänna aborträtten helt då, eftersom kvinnor naturligtvis vet hur ett barn blir till och kan rätta sig efter det. Släpp inte in en man mellan benen om du inte vill riskera ett barn, superenkelt. Begränsa abort till extremfall (ökad fara för moderns liv, våldtäkt, incest etc...). Kanoners! 

    ...

    Nej, så enkelt är det såklart inte och jag är för abort, men tycker att diskussionen är intressant. Det är ju endast när man pratar om mannens ansvar som det är "så enkelt att bara inte ha sex", när man kan applicera exakt samma retorik för att begränsa aborträtten helt. 
    Eftersom mannen har valet INNAN en graviditet blir till så ligger givetvis hans ansvar där. För hans egen skull.

    Eftersom kvinnan kan göra valet när graviditeten är ett faktum så kan hennes val ligga även där.

    En kvinna kan i stort sett inte bli ofrivillig mamma OM hon lever i ett land där abort är tillåtet och graviditeten kan upptäckas i tid.

    Mannen kan däremot bli ofrivillig pappa OM han inte tar sitt eget ansvar och helt enkelt låter bli att göra ek kvinna gravid.

    Det är väl bättre att som man skydda sig från att inte bli pappa om han inte vill det, än att komma efteråt och grina om att han måste ta anvar för ett barn i 18 år?

    Det är ju för mannens egen skull han inte bör göra en kvinna gravid! Inte i första hand för hennes skull utan sin egen!
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 13:31
    #37
    +3
    Anonym (Rullte) skrev 2022-09-16 13:04:42 följande:

    Om kvinnan vill behålla barnet men inte mannen, varför ska han då belastas ekonomiskt?
    Likaså om rollerna är ombytta och kvinnan redan är för långt gången för abort. Då är den parten medveten om att den står ensam med både ansvar och kostnader.

    Många människor vill bara ha sex för att uppnå eufori, så är det bara, min sambo inkluderat. Vad gäller gummi så är min bild och erfarenhet att kvinnor är de som helst kör utan, visst finns där en viss kategori män också, men oskyddat sex är tämligen en dealbreaker för många kvinnor. Jag själv vill inte ha barn, men vill inte heller ta bort den möjligheten utifall att. De flesta av mina vänninor älskar att få satsen i sig och ser akten som bortkastad om de inte får uppleva sig "fyllas", det är oftast det som triggar deras superorgasmer. 

    Jag tycker att man ska skilja mer på sex och graviditet. Har man kommit överens innan om att det bara är sex och att barn inte finns på kartan, då håller man sig till det och mannen ska inte ofrivilligt kunna dras med. En väninna använde för ett par år sedan graviditeten som ett "vapen" för att hålla kvar en viss man i sitt liv, hon visste att han ville avsluta deras kk relation för att han träffat någon och såg då till att bli gravid. Vilket jag tycker är oerhört fel, både mot barnet och mannen. Jag har inte längre någon direkt kontakt med henne, men barnet i fråga ser inte ut att ha någon ljus framtid. Oengagerad mamma och frånvarande pappa. 


    Så du följer gärna kvinnans vilja vad gäller att inte ha kondom och spruta i?

    Då är det helt ok att hon bestämmer, du tänker inte på dig själv och din vilja alls?

    Men sedan om ett barn råkar bli ett faktum, då ska din vilja följas?

    Är det inte bättre att du följer din vilja, dvs du skyddar dig själv, så slipper du bli ofrivillig pappa?

    Du lägger hela din framtid till kvinnans vilja och sedan gnäller du om hon gör ett val du inte är bekväm med? 
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 13:50
    #40
    Anonym (J) skrev 2022-09-16 13:39:34 följande:
    Du svarar ju inte heller riktigt på frågan - eftersom kvinnan också kan ta ansvar INNAN en graviditet så skulle vi kunna avskaffa aborträtten, eller hur? Min protest i resonemanget ligger i att man ofta säger att "mannen vet hur barn blir till, därför får han skylla sig själv", när man med samma retorik kan hävda att abort inte ska behövas eftersom kvinnor också vet hur ett barn blir till. Följer du med?  

    Jag vet såklart hur det ser ut idag, min fråga var hypotetisk. 
    Kvinnan kan givetvis också avstå sex om hon absolut inte vill ha barn eller inte vill göra abort. 

    Kvinnan kan skydda sig från graviditet genom: avhållsamhet eller preventivmedel eller sterilisera sig.
    Mannen kan skydda sig med avhållsamhet eller preventivmedel eller sterilisera sig.

    Det vi ser både här på fl och i vetkliga livet är att många män som varken vill avhålla sig, använda preventivmedel eller sterilisera sig.

    Men de vill gärna slippa bli ofrivilliga pappor. Ändå vill de inte ta ansvar över sig själva.

    En kvinna som inte vill bli ofrivillig mamma och struntar i de 3 val av skydd som finns, har ju ändå en utväg till.

    Det är alltså de män som gnäller över att inte få ha valet jag vänder mig till när jag säger att de vet hur barn blir till. De som inte alls är beredda att ta ansvar för sina egna handlingar.

    En kvinna kommer tvingas ta ansvar vad hon än väljer. (Om hon inte får missfall)

    Många män tar ju dock sitt ansvar och ser sin del i att deras handlingar resulterade i ett föräldrasksap. Men dessa män gnäller inte heller.
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 18:08
    #50
    Anonym (J) skrev 2022-09-16 18:01:02 följande:
    Snacka om att prata runt frågan. Om du inte vill svara så kan du ju bara säga det (eller låta bli att svara alls). 
    På vilket sätt pratar jag runt frågan?
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 18:10
    #52
    Anonym (J) skrev 2022-09-16 11:43:16 följande:
    Varför har mannen ingen talan i om barnet ska behållas eller ej?
    Men vad bra, då kan vi avskaffa den allmänna aborträtten helt då, eftersom kvinnor naturligtvis vet hur ett barn blir till och kan rätta sig efter det. Släpp inte in en man mellan benen om du inte vill riskera ett barn, superenkelt. Begränsa abort till extremfall (ökad fara för moderns liv, våldtäkt, incest etc...). Kanoners! 

    ...

    Nej, så enkelt är det såklart inte och jag är för abort, men tycker att diskussionen är intressant. Det är ju endast när man pratar om mannens ansvar som det är "så enkelt att bara inte ha sex", när man kan applicera exakt samma retorik för att begränsa aborträtten helt. 
    I det inlägg du svarade på skrev jag dessutom inte att mannen ska avstå sex.

    Bara att han kan låta bli att göra kvinnan gravid om han inte vill bli pappa.

    Det finns en massa sätt att ha sex på som inte resulterar i graviditet.
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 18:49
    #56
    Anonym (J) skrev 2022-09-16 18:22:46 följande:
    Men återigen, inte vad jag efterfrågade. Om man jämför med ditt mittersta stycke:

    - Kan inte kvinnan låta bli att bli gravid om hon inte vill bli mamma?

    Om svaret är ja, så skulle abort rent teoretiskt kunna försvinna nästan helt. 

     


    Skillnaden ligger ju i att kvinnan kan låta bli att bli mamma även om hon blir gravid.

    Och jag vet att olyckor händer även för försiktiga män. Men män kan inte kräva att få bestämma över kvinnors kroppar, alltså behöver de kalkylera risken på ety annat sätt än en kvinna behöver göra.

    och ja teoretiskt så skulle givetvis abort-antalet kunna gå ner om både kvinnor och män var mer försiktiga.

  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 19:12
    #60
    Anonym (J) skrev 2022-09-16 18:58:48 följande:
    Så du håller med om att man skulle kunna ta bort abort och kräva att kvinnor helt enkelt undviker att bli gravida om de inte är beredda på konsekvensen av sex? 
    Nej det håller jag inte med om.
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 19:16
    #61
    +1
    Anonym (J) skrev 2022-09-16 18:58:48 följande:
    Så du håller med om att man skulle kunna ta bort abort och kräva att kvinnor helt enkelt undviker att bli gravida om de inte är beredda på konsekvensen av sex? 
    Nej och återigen:

    kvinnor tar redan konsekvenserna av sex. De tar de största konsekvenserna, behålla eller abort.

    En man är inte gravid. Hans kropp förändras inte, han riskerar inte livet.

    Eftersom hans val är INNAN graviditet så är det än viktigare för honom att skydda sig om han inte vill bli pappa.

    och hålla med när du inte ens tycker så själv enligt dig? Du skriver ju att du inte är emot abort så varför hålla på och argumentera på detta sätt?

    Vi pratar ju om män här som INTE är beredda att ta sitt ansvar om det blir barn, dessa män bör ju då hitta de vägar där det helt enkelt inte blir barn.
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 20:18
    #63
    ClumsySmurf skrev 2022-09-16 20:14:08 följande:
    Samma sak gäller kvinnor
    Ja?
    Men om kvinnan väl är gravid så kan hon göra abort eller behålla och mannen har inte längre valet.
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 20:31
    #67
    +1
    ClumsySmurf skrev 2022-09-16 20:25:21 följande:
     "Vill man verkligen inte ha barn så ser man till att det inte bli barn. Skydd, sterilisering, val av partner man ligger med (man kanske inte bör doppa i en kvinna man inte känner???), Svårare är det inte."

    Varför anser många kvinnor att abort ska vara en rättighet även när de frivilligt knullat till ett barn?

    Vill de inte ta ansvar?
    Vet de inte hur barn blir till?

    "Men att ligga utan skydd och sen bli förfärad att kvinnan blivit gravid är ju bara skrattretande."

    Medan kvinnan helt lugnt bokat tid för abort dagen före knullet?

    "Men det är väl snarare mer jävla ego att göra en kvinna gravid när man inte vill ha barn??"

    Hur ego är den gravida kvinnan som inte vill ha barn?
    Men jag fattar inte.

    Först är det hemskt att män kan bli ofrivilliga pappor.

    För att LÖSA detta tycker vissa att det INTE är upp till männen att se till att skydda sig såpass att det inte blir barn.

    ISTÄLLET tycker dessa personer att kvinnan inte ska få göra abort!

    Ja men det löser ju verkligen problemet. Hur blir mannen INTE ofrivillig pappa om kvinnan inte får göra abort?
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 21:09
    #69
    +2
    ClumsySmurf skrev 2022-09-16 20:40:31 följande:
     du svarade inte på en enda fråga.
    anser du att dina argument också kan tillämpas på kvinnor?
    om du är en kvinna, om du blir gravid så tar du ditt föräldraansvar i 18-år och gnäller inte eller blir det abort som en liten hycklare?
    Du kan inte jämföra mäns och kvinnors situation eftersom män inte blir gravida!

    Mannen kan enbart ta ansvar innan att det inte blir graviditet om han inte vill bli pappa.

    Kvinnan kan ta ansvar innan graviditet om hon inte vill bli mamma MEN hon kan också ta ansvar efter om det blir graviditet ändå, och då välja att behålla eller ta bort.

    Den dagen män kan bli gravida så kan de bestämma om föda eller abort.
    Fram tills dess kan de inte bestämma över kvinnans kropp!

    Däremot kan de bestämma över sin egen kropp och sin egen sperma.

    Eller ska kvinnor få bestämma om en man ska göra vasektomi?
    om hon inte vill bli mamma ska hon få bestämma att mannen enbart ska skjuta lösa skott? Är det ok?
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 21:17
    #70
    +3
    ClumsySmurf skrev 2022-09-16 20:25:21 följande:
     "Vill man verkligen inte ha barn så ser man till att det inte bli barn. Skydd, sterilisering, val av partner man ligger med (man kanske inte bör doppa i en kvinna man inte känner???), Svårare är det inte."

    Varför anser många kvinnor att abort ska vara en rättighet även när de frivilligt knullat till ett barn?

    Vill de inte ta ansvar?
    Vet de inte hur barn blir till?

    "Men att ligga utan skydd och sen bli förfärad att kvinnan blivit gravid är ju bara skrattretande."

    Medan kvinnan helt lugnt bokat tid för abort dagen före knullet?

    "Men det är väl snarare mer jävla ego att göra en kvinna gravid när man inte vill ha barn??"

    Hur ego är den gravida kvinnan som inte vill ha barn?
    Fråga 1: eftersom man är 2 om barn blir till, man och kvinna, så har kvinnan inte ensam knullat fram barnet. Hon bidrog med ett ägg men utan hans spermie, inget barn.

    Fråga 2: kvinnan tar givetvis ansvar eftersom hon måste, hon har bara 2 val här, föda eller abort. Båda är ett ingrepp på kroppen. Hon kan inte slippa undan på något sätt. Hon kommer blöda vad hon än gör.

    Fråga 3: båda vet givetvis hur barn blir till. Men en kvinna är den som tvingas välja. När graviditeten är ett faktum är mannen passiv så för hans EGET intresse bör han göra allt han kan för att skydda sig om han inte vill ta ekonomiskt ansvar för ett barn i minst 18 år.

    fråga 4: man kan inte boka abort dagen före knull. Du kan bara boka abort vid bekräftad graviditet. Dvs skadan är redan skedd om han, hon eller båda två inte vill bli föräldrar.

    fråga 5: ingen är ego om de inte vill ha barn. Det är helt ok att inte vilja ha barn!
    men om barnet redan finns, så finns det ingen ångervecka. Det går inte att lämna tillbaka. Så män som blir ofrivilliga pappor får ändå inse att oavsett ofrivillighet så ÄR de pappor och får ta ansvar.
  • Anonym (Iller­n)
    Fri 16 Sep 2022 22:08
    #75
    +1
    Anonym (lol) skrev 2022-09-16 22:01:25 följande:

    MEd detta sagt så kan alltså inte våldtäkt vara straffbart ? Missförstå mig inte, jag är emot sådant. Men eftersom att mannen måste betala för barnet OM kvinnan väljer föda det så... i samband med ditt uttalande att "Mannen lägger sperman vart den vill" berättigar alltså våldtäkt. Vilket för mig är helt sjukt. 


    SÅ mannens önskan om att skapa sig en familj spelar ingen roll. Men kvinnans önskan spelar alltså roll oavsett vad mannen än känner för det ? 


    Nej, det hela har gått för långt. BÅDA ÄR ANSVARIGA! därav bör inte kvinnan ha rätt till abort om inte båda vill isåfall. Annars frigör mannen ifrån ansvar helt enkelt och kvinnan får bestämma själv. Svårare än så är det ju inte. Du komplicerar till det hela.


    Ingen idé att argumentera med folk som läser inlägg som fan läser bibeln.

    Du gör bara bort dig.
Svar på tråden Varför har mannen ingen talan i om barnet ska behållas eller ej?