• Anonym (NN)
    Sat 17 Sep 2022 09:43
    4479 visningar
    35 svar
    35
    4479

    Var går gränsen för emotionell otrohet?

    Jag har en besvärlig situation. Egentligen tror jag att jag vet vad som är rätt. Men undrar om någon annan har varit med om liknande? 

    Jag är lyckligt gift och jag och min man har barn ihop. Men jag har en komplicerad relation till min bästa vän (man, också gift med barn). Vi delar allt och står varandra nära. Vi har varit igenom en förälskelse men valde att stanna hos våra respektive och hålla fast vid vår vänskapen. 

    Den andre mannen är alltså min bästa vän och jag kan inte tänka mig att klippa kontakten. På vissa sätt står jag honom närmare än min man, när det gäller vad vi kan prata om och sånt. Ingen av oss har planer på att skilja oss. Men hur håller man på gränserna?  Min vän har fortfarande starka känslor för mig och om jag inte höll emot så skulle han nog inte tveka på att bryta sina löften mot sin fru. Det hänger alltså mycket på mig att upprätthålla gränserna. Jag vet ju vad jag vill men i stunder kan det vara svårare att stå pall.

    Vänskapen med den andre mannen är för viktig för mig för att jag ska kunna säga upp kontakten helt eller göra om det till en mer ytlig bekantskap. När det gäller fysiska inviter så litar jag rätt mycket till min förmåga att hålla emot. Men var går egentligen gränsen för emotionell otrohet?

  • Svar på tråden Var går gränsen för emotionell otrohet?
  • Anonym (H)
    Sat 17 Sep 2022 11:51
    #11
    +4

    Klart du blir sur och tycker vi fördömer din situation men vet du vad ? Det är många som får känslor för andra i långa förhållanden men de flesta vet vad de bör göra då och gör. Man bryter kontakten, du vägrar ju och har för längesen passerat gränsen. Du skiter fullständigt i din man. 


     

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Sat 17 Sep 2022 12:13
    #12
    +1
    Anonym (Anna) skrev 2022-09-17 11:50:35 följande:
    Ja det har du rätt i vore intressant.
    Jag tror ts väntade sig att få medhåll i detta och försöker intala sig att mannen är införstådd. 
    Samtidigt beskriver hon situationen som både besvärlig och komplicerad. 
    Enligt mig så är det inte ok det de två  håller på med.
    Absolut inte ok. Jag tror ts man skulle bli väldigt ledsen om han på riktigt vore "införstådd".
  • Sat 17 Sep 2022 12:15
    #13
    +2

    Blir någon förälskad så är vänskapen förändrad.
    Att ni försöker fortsätta umgås som tidigare gör att förälskelsen ligger kvar och är oschysst om ni faktiskt vill gå vidare, och gör bara så ni får behålla spänningen på _alla_ relationers bekostnad.
    Backa kontakten tills ni kan vara neutrala igen.
    Är det riktig vänskap klarar ni en paus.

  • Sat 17 Sep 2022 12:20
    #14
    Anonym (NN) skrev 2022-09-17 11:13:21 följande:

    Ok, jag hör er och borde väl inte väntat mig något annat än fördömanden härifrån!

    till mitt försvar: jag har ingen otrohetsaffär bakom mig. istället involverade jag min man och vi har gått igenom det tillsammans. Han är rätt väl införstådd med min situation och det är inte så att jag smusslar med att jag och ?den andre? är vänner.

    Men hade gärna velat göra från andra som varit i liknande situationer. 


    Jag har varit i din situation och vad är det du vill veta?
    Du har känslor för denna man och sätter den vänskapen högre än din man och du är mer förtroligt med honom än din man just pga att det finns känslor , vilket är per definition emotionell otrohet. 
    Jag har varit i din sits och det slutade inte bra. 
  • Anonym (Masal­a)
    Sat 17 Sep 2022 13:39
    #15
    -1

    Jag har också en sådan vän och gränsen är att det är 100 mil mellan oss i vardagen. Han har haft fyra olika partners under tiden vi känt varann och i grunden är vi tvillingsjälar i tanken, men vill leva olika liv rent praktiskt.

    Vi kommunicerar elektroniskt i perioder, ibland har vi paus någon månad, och vi äter middag ensamma en gång vartannat år, ungefär. 

    Så kanske du kan skapa ett större fysiskt avstånd mellan er för att förhindra "olyckor" men ändå fortsätta dela dina tankar?

  • Anonym (,,,)
    Sat 17 Sep 2022 13:46
    #16
    +2
    Anonym (NN) skrev 2022-09-17 11:13:21 följande:

    Ok, jag hör er och borde väl inte väntat mig något annat än fördömanden härifrån!

    till mitt försvar: jag har ingen otrohetsaffär bakom mig. istället involverade jag min man och vi har gått igenom det tillsammans. Han är rätt väl införstådd med min situation och det är inte så att jag smusslar med att jag och ?den andre? är vänner.

    Men hade gärna velat göra från andra som varit i liknande situationer. 


    Men vadå dömande? Svaren har varit sansade, vettiga och rimliga. 

    Du har uppenbarligen en öppensinnad partner. Tror de flesta hade valt att separera. Du är antar jag, glad över att han accepterat läget? 

    Det här verkar väl mest handla om ditt inre eftersom du frågar var gränserna går. Känner du att detta gnager lite på samvetet så är det den saken du får hantera. 

    Jag har varit i en sits med en god vän, där det blev lite som du beskriver. Vill inte berätta mer om det mer än att det inte gick att behålla både vänskapen och äktenskapet. 
  • Anonym (Siegf­ried och Roy)
    Sat 17 Sep 2022 14:19
    #17
    Anonym (NN) skrev 2022-09-17 11:13:21 följande:

    Ok, jag hör er och borde väl inte väntat mig något annat än fördömanden härifrån!

    till mitt försvar: jag har ingen otrohetsaffär bakom mig. istället involverade jag min man och vi har gått igenom det tillsammans. Han är rätt väl införstådd med min situation och det är inte så att jag smusslar med att jag och ?den andre? är vänner.

    Men hade gärna velat göra från andra som varit i liknande situationer. 


    Även om du inte smusslar med er vänskap inför din man är du ju ändå inte fullt ärlig med hur relationen egentligen ser ut med tanke på hur förtroliga ni är.
    Om allt hade varit frid och fröjd så hade du ju rimligen inte haft funderingar kring vart gränserna går? 
    Så vad exakt är det egentligen du funderar på här som du vill ha lite input på? 
  • Anonym (Först­år dig)
    Sat 17 Sep 2022 14:42
    #18
    -1

    Jag kan relatera. Varit och är i en liknande situation. Dock är jag numera singel och han upptagen. Skälet till att vi inte är ett par är vår åldersskillnad. Jag äldre. När jag var sambo var han och jag kks. Sen träffade han sin flickvän och numera sambo lite mer än 2 år in av vår kk relation. Han har vid flera tillfällen avbrutit vår relation, men kommit tillbaka. Jag vet att det är fel då han har en partner, men han betyder så mycket för mig. Jag tror jag betyder en hel del för honom också. Vi är vänner och pratar om mycket. Inte om allt, men genom åren har vår relation fördjupats. Mitt förnuft säger en sak. Mitt hjärta en annan. Den dag de får barn kanske det kommer se annorlunda ut för oss. 

  • Anonym (Hunte­r)
    Sat 17 Sep 2022 15:02
    #19

    Din man vet säkert om detta. Eller så är han godtrogen. Jag tror nog att du också vet vad som är rätt om ditt samvete ska sluta gnaga på dig. Det är som ett vägskäl nu bara. 

  • Anonym (H)
    Sat 17 Sep 2022 17:04
    #20
    -1 +3

    Anonym (Förstår dig ) nej du betyder ingenting särskilt för honom mer än att han får knulla dig ibland. Det är sanningen. Han väntade på att hitta någon han ville ha ett förhållande med medan ni var kk. 
    Du verkar vara en härligt egoistisk kvinna som bara tänker på dig själv, hur kan du leva med dig själv ? Tänker du någonsin på den andra kvinnan?
    Men klart , du och mannen verkar vara lika korkade båda två så nu passar nog ihop!

Svar på tråden Var går gränsen för emotionell otrohet?