• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden Tre veckor på Familjeliv!
  • Fröken Allvar

    Ja, jag har läst i den tråden men det känns som om ni känner varandra och är riktiga forumrävar. Inget fel i det, jag är själv sorten som hängt på alltifrån Passagen till traditionella sociala medier, (dock med decennielånga uppehåll!) och såg att ni nämnde Quora.

    Jag är tacksam för ditt svar dock, men undrar hur jag gör för att inte flippa ur helt av att vara här. 

    Så många konstiga trådar, så mycket åsikter. Men också gulliga trådar. 

  • Fröken Allvar

    Callmepreggo, nej, jag har aldrig varit här tidigare. Läst såklart, det har väl alla, men som sagt, det hände något som jag ville fly ifrån som nu är löst och så tycker jag ändå att det är lite trevligt att vara här på något vis. Men känner att jag blir en av idioterna du pratar om.

    Undrar om fler upplevt samma. 

  • lövet2
    Fröken Allvar skrev 2022-09-18 22:19:21 följande:
    Undrar om fler upplevt samma. 
    Jodå, men mina IRL-problem löste sig inte, och FL blev livräddaren i nöden. Visst ägnade jag kanske för mycket tid åt FL i början, men med tiden blev det en bättre balans. I mina ögon är det inget fel att vara på FL då och då för att vila sig från vardagen.
  • Fröken Allvar

    Jag tror Lövet att ditt svar stämmer in bra på vad det bör vara, en vila. Nu blev det som om det tog över, och jag har annat att göra som är mycket viktigare för att just vardagen ska fungera. Kan säga att min vardag ändrades och så gick jag in på Familjeliv och så gick jag aldrig hem, typ.

  • callmepreggoornot

    Jag är fullt införstådd att man kan slukas upp av ett forum, spel etc men såvida man inte bosatt sig i en tråd som den tidigare nämnda har jag svårt att att det är "hälsosamt" :) Så otroligt mycket skrot.


    Det där med att man vet allt vettefan riktigt vad du menar men, nej.

  • Fröken Allvar

    Jag blir lätt uppslukad men trodde inte att det skulle hända med Familjeliv då jag ofta inte har något att säga i trådar som handlar om ämnen jag inte vet något om.

    Det som hände var istället att ett flertal trådar som publicerades under perioden råkade beröra sådant jag tycker är viktigt. Jag fylldes av en stark lust att dela med mig av mina åsikter och insikter vilket jag också gjorde. Nu tänker jag att det är verkliga människor det handlar om trots allt, och att det kanske är är helt etiskt att uttala sig tvärsäkert i trådar om väldigt känsliga ämnen.

    Så först blir jag engagerad, sedan drabbas jag av eftertankens kranka blekhet, och man kan ju inte heller ta tillbaka eller redigera något som man skriver. 

    Det är ju något fint med det i och för sig, att man får stå sitt kast. 

  • Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2022-09-19 06:27:11 följande:

    Jag blir lätt uppslukad men trodde inte att det skulle hända med Familjeliv då jag ofta inte har något att säga i trådar som handlar om ämnen jag inte vet något om.

    Det som hände var istället att ett flertal trådar som publicerades under perioden råkade beröra sådant jag tycker är viktigt. Jag fylldes av en stark lust att dela med mig av mina åsikter och insikter vilket jag också gjorde. Nu tänker jag att det är verkliga människor det handlar om trots allt, och att det kanske är är helt etiskt att uttala sig tvärsäkert i trådar om väldigt känsliga ämnen.

    Så först blir jag engagerad, sedan drabbas jag av eftertankens kranka blekhet, och man kan ju inte heller ta tillbaka eller redigera något som man skriver. 

    Det är ju något fint med det i och för sig, att man får stå sitt kast. 


    Det är väl jättebra att du insett att bakom nicken så sitter det riktiga människor? Då kommer du, förmodligen, att tänka mer innan du skickar iväg inlägg nästa gång, kanske formulerar dig lite annorlunda eller inte skriver vissa saker alls fastän du har lust.
    Känner man att man gått över gränsen mot någon finns det inget som hindrar att man ber den medlemmen om ursäkt, antingen i tråden eller via privat meddelande. Är det väldigt illa kan man anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna, som då förhoppningsvis plockar bort det.

    Jag har genom åren jag hängt här lärt mig att jag inte måste svara på allt, eller att jag kan strunta i att skriva i en tråd när jag inte orkar ta en diskussion. Alla ämnen är ju inte superseriösa eller svåra heller, och orkar man inte diskutera kan man ju bara läsa och skriva i de trådar med lite lättare ämnen.

    Jag hänger här för att jag gillar att utbyta tankar och känslor med andra människor och att diskutera/debattera, och för mig är det så jag får insikt i hur andra tänker och fungerar. Det kan vara skönt ibland att komma utanför sin egen lilla bekantskapsbubbla.
Svar på tråden Tre veckor på Familjeliv!