Inlägg från: Anonym (Snåljåp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snåljåp)

    Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?

    Anonym (Trådstartaren) skrev 2022-09-19 11:30:07 följande:
    Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?

    Har sett att många tycker det är svårt att få begagnade barnkläder sålda. Vad är det som gör att ni inte köper begagnade kläder till barnen? Tänker främst på till små barn som inte bryr sig eller ens vet skillnaden.


    Jag köper nästan bara begagnat, och säljer också en del. Varför det är svårt att sälja beror på att det finns SÅ extremt mycket begagnade kläder i omlopp. Särskilt i de mindre storlekarna, eftersom nästan alla köper mer än barnen hinner använda innan de växt ur storleken. Dessutom har förstagångsföräldrar ibland inte insett hur stor begagnatmarknaden är och var man ska leta. Eller så vill de gärna köpa nytt. Till nästa barn har de redan egna begagnade kläder.

    Det som hindrar mig från att köpa begagnat är det som folk tidigare nämnt; orealistiska prisförväntningar, dåligt skick och hög frakt. Jag har ett par second hand och klädbytardagar som jag vet är bra som jag håller mig till.
  • Anonym (Snåljåp)
    Kockobello skrev 2022-09-19 12:28:28 följande:
    Var hittar man ens en jacka för under 500? 
    Eftersom vi pratar baby- och småbarnskläder så är det inte så svårt att hitta jackor för under 500...
  • Anonym (Snåljåp)
    LFF skrev 2022-09-19 15:09:14 följande:

    Med tvillingar har jag inte orkat lägga ner den tiden som krävs för att hitta bra och vettiga kläder begagnat. Nu är de 9 år snart och vill hemskt gärna äga lika dana kläder även om de inte har på sig dem samtidigt annat än ibland. Allt de vuxit ur som varit i bra skick har vi skänkt till klädinsamlingar. Orkar inte lägga ner tiden som krävs för att sälja kläder heller.


    Nej, det är det också. Man ska ha tid och ork att leta begagnat. Det är helt klart mycket enklare att gå in på en butik i valfri prisklass och köpa allt av ytterkläder som behövs inför höst och vinter på samma gång, än att redan året innan börja leta regnställ i hyfsat skick och bättre begagnade skalvantar i rätt storlek. För mig är det ett intresse att köpa begagnat, men jag förstår verkligen att alla inte ids. 
  • Anonym (Snåljåp)
    Anonym (Ehe) skrev 2022-09-19 16:44:02 följande:
    Vilket skitsnack. Jag köper nästan bara från H&M och det är väldigt sällan något gått sönder eller blivit för slitet. Är inne på tredje barnet som har plaggen nu och många av dem ser nästan nya ut fortfarande. Har köpt massa begagnade H&M-plagg också och de har varit i jättefint skick.
    Jag håller faktiskt med. För deras barnkläder, som ju ofta är i bomull, så känner man redan i butiken vad som är av dålig kvalitet, så man kan låta bli att köpa de plaggen. 

    Bland vuxenkläderna är det mer "hit or miss". Jag har vissa plagg som hållit färg och form i 10+ år, medan andra har blivit blekta, noppiga eller tom gått sönder i första tvätten.
  • Anonym (Snåljåp)
    Kockobello skrev 2022-09-19 20:18:26 följande:
    Fast jag tror inte portot kostar 1 500 kronor, vilket var det jag sparade på senaste plagget. 500 kronor mot nypris 2 000. 
    Det är klart att man kan göra fynd även om man behöver betala porto, men gäller det en barnpyjamas med nypris 200, någon vill ha 100 kr för den, och sedan tillkommer 50+ kr i porto, då blir det inte så intressant längre.
  • Anonym (Snåljåp)
    Kockobello skrev 2022-09-19 21:28:58 följande:
    Nej, precis. Men om man köper med kvalitet brukar det i princip alltid vara lönt. Kängor för 1 600 mot nypris ca 5 000 etc. 
    Jo, fast när vi pratar barnkläder så är det väldigt få som är intresserade av grejer i 5000-kronorsklassen för det finns ingen poäng i att köpa så dyra grejer oavsett om de har bättre kvalitet. Skillnaden är väl mer att en PoP-pyjamas eller valfritt dansk märke för 399 kr _har_ ett andrahandsvärde, medan en H&M-pyjamas för 199 kr nästan inte har det oavsett hur lite använd den är.

    Och jag är som sagt för att köpa begagnat, men inte om det måste skickas. 
Svar på tråden Vad gör att ni inte köper begagnade barnkläder?