• Fri 23 Sep 2022 15:29
    2261 visningar
    13 svar
    13
    2261

    Kan inte ha sex när 11-åring är hemma

    olof 45 skrev 2022-09-23 15:22:19 följande:
    "Stängs ute"?? För att föräldrarna stänger dörren till sitt rum PÅ NATTEN?

    Jag skulle svara "Ajaj, det låter obehagligt det där med 'otrygg', så ska du inte känna i ditt hem såklart så det får vi prata mera om. Men vi börjar med det mest konkreta; det du sa om att känna dig "utanför". På natten är det nämligen inte riktigt meningen att du ska känna att du är "inne i gänget" (eller vad som nu är motsats till att "vara utanför") med oss, utan det är meningen att du ska sova... Eller om man vänder på det; alla människor har rätt att få vara ensamma då och då, och på natten i vårt eget sovrum så har nog pappa och jag rätt till en stund för oss själva. Förstår du hur jag menar? Att alla har ju rätt att stänga dörren till sitt egna rum. Du också - itne vill du att jag ska storma in när du vill vara själv? Om vi däremot äter tacos i köket eller spelar ditt favoritsällskapsspel i vardagsrummet, DÅ har du kanske rätt att klaga om du känner dig utanför. Men in till vårt sovrum är inte stora barn inbjudna varje natt... Förstår du hur vi tänker?

    Jag tror "otrygg" är ett ord som barn tyvärr missbrukar mycket utan att veta vad det betyder, men jag tror inte barnet kommer försöka spela det kortet efter att du förklarat att man faktiskt har rätt att få vara ifred i sitt rum ibland...

     
    Vilket fint och nyanserat svar! En elvaåring kan man faktiskt resonera med, och förklara att det finns tider man kan förvänta sig att vara med, och tidpunkter när alla, även hon, har rätt att stänga sin dörr och få vara ensam.
  • Fri 23 Sep 2022 15:34
    #13

    Tips som andra gett, att passa på att ha sex dagtid  när barnen leker, är svårt att få att fungera om båda jobbar heltid. Tiden man är hemma tillsammans dagtid och man inte måste tvätta, diska, köra barn på träning osv är minimal, och chansen att alla barn skulle vara upptagna med något just då.... Ja det händer kanske en gång var åttonde vecka.

Svar på tråden Kan inte ha sex när 11-åring är hemma