• Wed 21 Sep 2022 23:57
    6522 visningar
    56 svar
    56
    6522

    Det fulaste och finaste namnen ni vet?

    Jag ogillar Ä-ljud och RT i namn, så Bert, Kurt, Lennart, Märta, Gerda är inga favoriter. Dubbelnamn är heller ingen höjdare, oavsett om det är äldre såsom Sten-Åke, eller nyare som Nova-Li. Bestäm er för ett namn, liksom.

    Jag gillar fornnordiska namn. Ingmar, Sigrid, Björn, Ingeborg. Överlag tycker jag om ståtliga namn, som Eleonora och Edmund.

  • Thu 22 Sep 2022 12:37
    #20
    +1
    Anonym (E L) skrev 2022-09-22 11:34:01 följande:

    Jag tycker alla engelskklingande namn blir skitfula på svenska. Liam, Kevin, Cassandra, Melissa, Savannah, Noel, Leon, Marlon, Noah osv. Och det är alltid fittungar som heter sådana namn, riktiga WT:n som inte kan bete sig till föräldrar. 

    Finaste är klassiska namn, ett av mina favoritnamn är Ingrid. Sen gillar jag Vera, Svea, Sonja, Kerstin, Alfred, Ebbe och Gunnar.


    Du är medveten om att Noa/Noah är ett svenskt namn (i betydelsen vedertaget i Sverige sedan lång tid)? Det är ett bibliskt namn, och många av dessa finns av naturliga orsaker i kristna länder oavsett språk.
  • Thu 22 Sep 2022 14:40
    #23
    Anonym (E L) skrev 2022-09-22 14:26:08 följande:
    Jo, jag vet att det är bibliskt. Men det är inte snyggt för det. Finns många namn i bibeln isåfall som är otroligt mycket bättre.
    Snyggt har inte med saken att göra, utan att du kallade det "engelskklingande". Det var det jag invände emot, Noa/Noah är i mina ögon inte mer engelskklingande än Simon eller Lucas.
  • Thu 22 Sep 2022 15:45
    #27
    Anonym (E L) skrev 2022-09-22 15:04:22 följande:
    Stavningen "Noah" är ju definitivt engelskklingande. Uttalas ju helt annorlunda än NOA.
    Uttalas Elisabeth annorlunda på svenska? Nej, det är olika vedertagna stavningsvarianter, bara, och på svenska uttalas såklart Sara likadant som Sarah. På engelska uttalas Sara likadant som Sarah, fast annorlunda mot svenska, såklart, men med eller utan H påverkar inte uttalet på någotdera språken.
Svar på tråden Det fulaste och finaste namnen ni vet?