• Mon 26 Sep 2022 14:53
    8735 visningar
    33 svar
    33
    8735

    Vad tycker ni om namnet Lave?

    Anonym (Sauna) skrev 2022-09-22 20:13:47 följande:

    Tyvärr. En lave är en bastubänk. Inte något man kallar en människa. 


    Och axel är en kroppsdel, inte något man kallar en människa. Trots det heter många Axel.

    Newsflash! Många ord har flera betydelser.

    Det sagt så är Lave så pass ovanligt att många kommer att associera till bestun.
  • Tue 27 Sep 2022 00:03
    #26
    +2
    Anonym (Reality check) skrev 2022-09-23 20:08:50 följande:

    Gissa hur gammal ungen blir innan någon kallar honom Lavemang...... Annars tycker jag personligen att det är ett fint namn, men mobbningsrisken är hög.


    Alla ni som  pratar om mobbningsrisken, blir era egna barn eller andra barn i klassen retade för sitt namn? 

    Vet verkligen barn vad lavemang är? Jo, när de blir större men varför skulle de då börja reta en Lave, i så fall är han redan ett mobboffer.

    Alltså jag tror folk övertänker det där med att bli mobbad för sitt namn. Jag tror inte man blir det. Man blir mobbad för att de upptäcker att man är ensam eller osäker eller något annat. Och då blir man mobbad även om man heter Johan eller Anna eller något annat vanligt namn.
  • Tue 27 Sep 2022 00:22
    #27
    Iselilja skrev 2022-09-23 19:30:51 följande:

    Tack för alla era åsikter! Många bra poänger och vi visste faktiskt inte att Lave var ett ord för bastubänk eller gruva och inte heller tänkt att någon skulle koppla det till Lavemang då vi tänker att det uttalas med lång A. Många av namnen ni föreslår är såna vi övervägt men som gått bort för att någon av oss känner någon som heter det eller har barn som heter det redan. Inte helt lätt det här med att hitta rätt namn 😅. Men jag tror det lutar åt att vi kommer leta vidare även om vår dotter absolut är inne på att lillebror ska heta Lave...


    Var Lage också upptaget? Det är ju också ovanligt men inte lika ovanligt som Lave. Levi,  Leon och Love tycker jag också är fina.

    Ovanliga för barn idag är Lars, Leif och Lennart.

    Gör det verkligen något om någon ni känner, barn eller vuxen, har samma namn? Såvida det inte är en lekkamrat till dottern eller en kusin så lär de knappast träffas så ofta att det blir besvärligt. Eller är ni rädda för att föräldrarna ska tycka att ni härmar dem om ni väljer samma namn som de gjort?
  • Tue 27 Sep 2022 13:50
    #29
    +1
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-26 22:56:46 följande:

    Jösses vad man övertänker ... Ge ungen ett namn som ni tycker om och som i framtiden ger ett ok smeknamn. Alltså inte Jens -Mens , Veronica - Ronkan ja du fattar nog.


    Det blir nog svårt. Ska man övertänka vilka smeknamn barnet kan få också?

    Det är väl bara att ge barnet smeknamn som följer med till skolan då. Veronica kan förkortas till Vera, Nica, Nickan, Roni. Varför skulle hon kallas just Ronkan?

    Undrar just hur många Jens som kallas Jens-Mens? Föräldrarna får väl kalla honom Jense som smeknamn.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Lave?