• Anonym (Anonym)

    Tänder inte på min partner längre pga viktuppgång

    Jag är inte attraherad av min partner längre, på grund av att hon i mitt tycke har lagt på sig för mycket vikt så nu är hon överviktig. Det verkar som att hon har slutat bry sig.

    Jag har såklart känslor för henne och vill egentligen inte lämna men hur gör man när man inte tänder på sin partner längre? Hon äter mycket fika, godis och sånt. Jag har försökt uppmuntra till en bättre livsstil men hon visar inget intresse för det. Har till exempel sagt att vi måste börja dra ner på sötsakerna, att det blir lite väl ofta vi äter gott. Men det funkar ej. 


    Vill ju försöka och inte bara lämna rakt av, men vad kan jag göra i denna situation? Hade ni bara lämnat?

  • Svar på tråden Tänder inte på min partner längre pga viktuppgång
  • Anonym (Äpplet)
    Aduma skrev 2022-09-22 19:00:12 följande:

    Skamma henne inte för sitt nya utseende. Det enda det kommer leda till är självhat och eventuella ätstörningar. 

    Jag levde med en ätstörning 7 år av mitt liv efter kommentarer från min dåvarande partner. Jag höll på att dö av anorexi. Så nej - det är inte vägen att gå. 

    Finns det något annat sätt du kan arbeta med lust på? Har ni testat att gå och prata med någon om lust? Om det verkligen inte finns något där är nog dessvärre den enda lösningen att du lämnar förhållandet om det påverkar dig så pass mycket. Men spåren det kan sätta i en människa att höra att den man älskar inte tänder på ens kropp längre är oerhört djupa. 


    Man kan ju säga det på olika sätt. Han behöver inte säga att hon är ful och äcklig. Däremot kan han säga det på ett bättre sätt, att han har svårt att känna attraktion nu när hon gått upp i vikt. Att det påverkar hans lust och går ut över deras sexliv. Då får hon en chans att göra någonting åt det, OM hon vill det. Om han bara lämnar så får hon ju inte den chansen. Hon kanske faktiskt vill vara med ts. Klart att man måste kunna vara ärlig men på ett finare sätt. Om attraktionen och lusten förändras i förhållandet ska man givetvis kunna prata om det. Hur ska man annars kunna lösa saker och hålla ihop om man inte kan vara ärlig och prata om saker? Då är förhållandet dömt att misslyckas.

    Att du höll på att dö av anorexi är inte din dåvarande partners fel. Konstigt av dig att lägga det på honom. Nu vet jag inte vad han sa till dig men det är inte hans fel att du höll på att dö.
  • Anonym (Äpplet)
    Anonym (Sexuell prägling) skrev 2022-09-22 19:10:12 följande:

    Det här är väl förlegad forskning, men tanken var att man kunde delvis ändra sina sexuella preferenser genom prägling när hjärnan lär sig att associera ett utseende med sexuell njutning.

    Lite som Pavlovs hundar (googla) att lär du dig att associera hennes nya knubbigare kropp med sexuell njutning så kommer du också kunna tända på den. Älskar du henne är det värt att försöka tänker jag. Ha väldigt mycket sex med henne i en period och se om det funkar.


    Så du menar att ts ska göra övergrepp på sig själv - ha sex trots att han ej vill? 
  • Anonym (Äpplet)
    enfunderandeman skrev 2022-09-22 19:10:48 följande:

    Tycker någon la upp bra saker här. En kropp förändras med tiden. Det kan bero på så många olika saker. Gener spelar in också. Alla är inte smala eller pinnsmala naturligt. Det finns faktiskt olika kroppsformer. Sen vet jag inte, hur gamla ni är.  Och man behöver inte må psykiskt dåligt. Visst, så kan det vara i vissa fall. Men man gör det väldigt enkelt för sig . När man säger att det beror på saker som lathet och psykisk ohälsa. Det behöver och är inte så i alla fall. Dessutom ju äldre man blir. För behålla den kroppsformen du hade när du var 25. Alla orkar inte hålla på ligga på den nivå av träning och strikt kost som det kräver. Det orättvisa är att en del får jobba för det hårdare. Men jag är +40. Orkar inte hålla på så där. Jag har mycket annat som är tidskrävande med heltids jobb och pendling flera timmar. Jag rör på mig, men jag är inget träningsfreak. Om det enbart hänger på min vikt.

    Då kan personen dra , lika bra. Utan att man behöver väga 200 pannor för det. Men att vara lite rund, är inte hela världen. Om man har någorlunda sunda vanor överlag. Finns det som har det, men ändå inte blir smala. Just för det jag skrev ovanför. Det existerar olika kroppsformer. Den tänder man ju på olika saker och har olika smak. Det onyttigaste är väl att hon verkar äta mycket socker och bakverk. Om hon slutar med det helt, eller äter det någon gång i veckan. Så skulle det hjälpa henne avsevärt. Vill hon inte. Då är det bara inse, att ni har olika syn på det. Ni kanske vuxit ifrån varandra. Hon själv kanske har tröttnat. Om du känner så. Är det nog bäst lämna. Men hur gör du om nästa partner går upp med? Vi är inte unga och fräscha förevigt. 


    Men nu är ju ts och hans partner unga.. inte 50. Hon är lat och äter onyttigt. Vägrar göra något åt sin livsstil. Det framgår om du läser det ts skriver så sluta försöka hitta på andra låtsasförklaringar för att bortförklara.

    Om partnern går upp i vikt och det gör att man har svårt att känna attraktion, då ska man självklart kunna prata om det, på ett bra sätt. Om man bara ska lämna direkt, utan att försöka lösa saken och prata om det, då blir det inga långvariga förhållanden. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Alla förändras med åren. Men det är stor skillnad på att gå upp lite i vikt och att gå upp massor i vikt. Både jag och min man var ganska smala när vi träffades. Det är vi inte längre. Men vi har inte gått upp massor, vi har inte föräldrars totalt och vi försöker hålla oss i form. Vi är fortfarande lika attraherade av varandra som för 10 år sen, men om någon av oss gick upp mycket skulle det säkert påverka attraktionen negativt. Det är lika fel att skamma någon för det som att skamma någon för övervikt. 

    Kraftig viktökning är inte heller detsamma som naturligt åldrande. Ibland är viktökning ett resultat av sjukdom eller något fysiskt fel, men oftast handlar det om livsstilen. TS och hans partner är dessutom unga. Jag förstår hans dilemma. Inte om hans sambo bara har gått upp lite, men om hon har gått upp mycket och inte verkar bry sig.

    Man kan älska någon oavsett hur den ser ut, men attraktion är delvis en annan sak. Det är inget konstigt alls. Nu är attraktion mycket mer än utseende och kroppshydda, men sådant påverkar.


     

  • Anonym (ärlighet)

    Det handlar ju inte bara om själva utseendet, utan också om inställningen. En 20-någonting person som inte tar hand om sig själv utan föredrar att hoppa över träningen och äta sig stor är inte attraktivt. Det visar att hon inte bryr sig så mycket om sig själv och det väcker inte direkt lust hos någon. 

    De flesta vill inte ha en partner som är passiv och inte tar tag i sitt liv. 

  • Ocdmänniska

    Jag tänker att man är i ett förhållande för att man älskar varandra trots saker som kommer hända, kroppar förändras, vikt uppgång,viktnedgång och åldern. Jag älskar min partner för den han är det är det som gör mig attraherad av honom. Attraktion är mer än det ytliga 

  • ITrust
    Ocdmänniska skrev 2022-09-23 14:18:00 följande:

    Jag tänker att man är i ett förhållande för att man älskar varandra trots saker som kommer hända, kroppar förändras, vikt uppgång,viktnedgång och åldern. Jag älskar min partner för den han är det är det som gör mig attraherad av honom. Attraktion är mer än det ytliga 


    Sexuell attraktion och kärlek är inte samma sak. Ts kan älska henne utan att tända på henne. 

    Givetvis är attraktion mer än det ytliga men det ytliga påverkar också. 

  • Kockobello
    Ocdmänniska skrev 2022-09-23 14:18:00 följande:

    Jag tänker att man är i ett förhållande för att man älskar varandra trots saker som kommer hända, kroppar förändras, vikt uppgång,viktnedgång och åldern. Jag älskar min partner för den han är det är det som gör mig attraherad av honom. Attraktion är mer än det ytliga 


    Ja, men attraktion är någonting annat. Man kan ju älska sin partner och så lever man som kompisar men oftast lämnar väl den ena tillslut när det inte går att ligga.
  • Kockobello

    Man vill ju inte vara oattraktiv för sin  partner, det vore hemskt.

  • Aduma
    Anonym (Äpplet) skrev 2022-09-23 13:20:56 följande:
    Man kan ju säga det på olika sätt. Han behöver inte säga att hon är ful och äcklig. Däremot kan han säga det på ett bättre sätt, att han har svårt att känna attraktion nu när hon gått upp i vikt. Att det påverkar hans lust och går ut över deras sexliv. Då får hon en chans att göra någonting åt det, OM hon vill det. Om han bara lämnar så får hon ju inte den chansen. Hon kanske faktiskt vill vara med ts. Klart att man måste kunna vara ärlig men på ett finare sätt. Om attraktionen och lusten förändras i förhållandet ska man givetvis kunna prata om det. Hur ska man annars kunna lösa saker och hålla ihop om man inte kan vara ärlig och prata om saker? Då är förhållandet dömt att misslyckas.

    Att du höll på att dö av anorexi är inte din dåvarande partners fel. Konstigt av dig att lägga det på honom. Nu vet jag inte vad han sa till dig men det är inte hans fel att du höll på att dö.
    Det ser absolut hårt ut som jag skrev det. Att sjukdomsförloppet blev så allvarligt var absolut inte hens fel, men att det startade det är tyvärr hens förtjänst, hur okänsligt man än tycker att det låter.
  • Anonym (Fia)
    Kockobello skrev 2022-09-23 12:28:25 följande:
    Var går gränsen? Menar du att om hon väger, låt säga, 250 kg så måste han fortfarande vara attraherad av henne? Nej, det fungerar inte så annat i någon löjlig Hollywoodfilm möjligen. 
    Det finns aldrig några som helst krav på att vara attraherad av någon, men det bor i betraktarens öga. Hon kan ju inte styra vad han är attraherad av. Så det är ju en icke fråga du ställer. Gränsen går ju i attraktionen. Han är inte attraherad så då bör han göra slut. Varför han inte är attraherad bör han hålla för sig själv då det bara blir elakt.
  • Anonym (Fia)
    Airpod skrev 2022-09-23 12:53:20 följande:
    Haha!

    Då ger jag dig ett exempel: om man älskar sin partner då är man attraherad av denne även om personen väger, låt säga, 400 kg? Stackars dig som tror att det fungerar på det sättet.
    Oj väljer alla i tråden att missförstå? Jag tror att om man älskar så är man attraherad. Är man inte attraherad så älskar man inte. Jag hade faktiskt inte älskat någon som vägde 400kg då personen mest troligt har massa egenskaper som jag inte attraheras av. Men om jag redan älskade en person hoppas jag att jag attraheras av den oavsett vad den väger. TS pratar om några kilo inte 100 tals.
  • Kockobello
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-23 15:09:02 följande:
    Det finns aldrig några som helst krav på att vara attraherad av någon, men det bor i betraktarens öga. Hon kan ju inte styra vad han är attraherad av. Så det är ju en icke fråga du ställer. Gränsen går ju i attraktionen. Han är inte attraherad så då bör han göra slut. Varför han inte är attraherad bör han hålla för sig själv då det bara blir elakt.
    Hon kan gå ner i vikt så fortsätter han att vara attraherad av henne och de kan fortsätta att vara tillsammans.
  • Kockobello
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-23 15:13:08 följande:
    Oj väljer alla i tråden att missförstå? Jag tror att om man älskar så är man attraherad. Är man inte attraherad så älskar man inte. Jag hade faktiskt inte älskat någon som vägde 400kg då personen mest troligt har massa egenskaper som jag inte attraheras av. Men om jag redan älskade en person hoppas jag att jag attraheras av den oavsett vad den väger. TS pratar om några kilo inte 100 tals.
    Egenskapen är att hon är lat och ovillig att investera i relationen genom att gå ner i vikt. Det är ju samma sak som du skriver själv. 
  • Kockobello
    Anonym (Fia) skrev 2022-09-23 15:13:08 följande:
    Oj väljer alla i tråden att missförstå? Jag tror att om man älskar så är man attraherad. Är man inte attraherad så älskar man inte. Jag hade faktiskt inte älskat någon som vägde 400kg då personen mest troligt har massa egenskaper som jag inte attraheras av. Men om jag redan älskade en person hoppas jag att jag attraheras av den oavsett vad den väger. TS pratar om några kilo inte 100 tals.
    Att älska är inte = att vara attraherad och vice versa. 
  • Anonym (Maria)

    Svårt att framföra, men jag förstår dig. Tycker sedan min man slappade till sig för ett par år sedan och började bli för stillasittande och magen började dra iväg att det blev osexigt. Tappade den sexuella attraktionen.
    Men jag fick tillbaka honom genom att dra ut honom med mig och gå mer och springa och bara det gjorde mig mer intresserad igen. Att han ville må bättre och komma igen till din vanliga figur. 
    Svårt när hon inte vill. Mår hon dåligt? Är hon  deprimerad eller ångest kan påverka att man inte orkar bry sig och man mår ännu sämre och ändå går det inte att ta tag i.
    Några kilo extra borde inte störa tänker jag, 
    Det är väl just om partnern vill  leva ohälsosamt med massa skräpmat och godis och den andre vill leva sunt. Då är det väl där problemet är. 
    Oviljan att försöka ändra sig. Det är ju inte någonstans positivt att vara överviktig. 
    Men hör med henne hur hon mår för övrigt? Det kan vara mycket som påverkar vikt och orken att träna osv. 

Svar på tråden Tänder inte på min partner längre pga viktuppgång