Inlägg från: MademoiselleO |Visa alla inlägg
  • MademoiselleO

    Känner att pappan sviker

    Hej alla,
    jag känner att min situation är väldigt jobbig och önskar få lite input. 


    vi har en niomånaders pojke. Mammaledigheten har varit rätt påfrestande mentalt och fysiskt (pojken har passerat 11,5 kg och ca 75 cm). Papplan var ledig ihop med mig i 2,5 månad men jag kände inte att jag fick så mycket hjälp. I bästa fall hjälptes Vi åt-förutom några dagar där vi var på semester med hans familj, då ville han nog visa hur mycket han gör ????
    Nu är jag sjukskriven och han envisas om att åka på en nöjesresa med jobbet i fyra dagar. Trots att jag vädjar om hjälp med sonen säger han otrevligt ?det är ditt barn, du får lösa det-jag KOMMER att åka, du bestämmer inte över mig-punkt slut!?

    Han menar på att hans vd (som han är polare med) ?behöver honom? och att han måste lyfta företaget, samt att ?alla andra har också småbarn och får åka?, men det sista är naturligtvis inte sant. (Har en team-koordinerande tjänst). Innan sommaren berättade han att resan var endast preliminärt bokad och att vi har tid att prata om det. I slutet av augusti visade det sig att han hade ljugit och bakom min rygg planerat olika saker relaterade till denna resa. 


    Jag känner mig så otroligt sviken av honom, att han prioriterar sin nöjesresa över min hälsa och pojkens välmående. 


    Hur resonerar man med en sådan person? Finns det instanser i samhället som kan hjälpa med ett mer jämlikt ansvar?

    /uppgiven och sliten mamma 

  • Svar på tråden Känner att pappan sviker
  • MademoiselleO

    nej, han har ordnat familjestöd via kommunen 4 h om dagen, så han kan fortsätta jobba  


    Instanser som uppfostrar vuxna män.. det hade nog varit lösningen för mig 👌🏻


    tonen mellan oss blev värre under graviditeten, där jag lämnade honom ett tag då han kastade vatten på mig och ville inte hjälpa mig förrän jag imiterade en skalbagge på rygg och lät honom filma, det är nog top 5 de absolut sjukaste händelserna med denna man. sedan ännu värre när jag meddelade att jag inte känner att jag kan älska honom efter hot och kränkningar  


    Tyvärr återvände jag då jag ville att pojken skulle ha föräldrar som var ihop. Vi har emellanåt haft fina stunder också. Tyvärr för få. 


    Jag vet att han har svartmålat mig inför hans familj och vänner med massa lögner, troligtvis för att bränna broar:( jag vet att jag borde lämnat längesedan men ville så gärna rädda familjen 😪

  • MademoiselleO
    Anonym (URSÄKTA?) skrev 2022-09-23 07:18:56 följande:

    Det här är utan att överdriva bland det mest obehagliga och förnedrande jag har hört. 


    LÄMNA. Och det illa kvickt! Den här mannen kommer inte ändra sig och jag tror att du innerst inne känner det? 


    Innerst inne vill han nog inte ändra sig. För finns ett fundamentalt fel. Tar jag barnet och sticker kommer han troligtvis polisanmäla mig :(
  • MademoiselleO

    Har etablerad kontakt med fam.rådgivning, socialen, inskickade papper till fam.rätten, tre bokade kurser för kommunikation/föräldrar/bråka ?bättre?.
    fam.rätten har han dragit ut på troligtvis för att han ej vågar få deras bedömning i skrift gällande resan? :(

  • MademoiselleO

    Wow! TACK av hela mitt hjärta för ert stöd. Hur intelligent jag än kan anses vara, är jag både fördövad och förblindad av normaliseringsprocessen. Det finns nog flera brottsrubriceringarna på beteendet. Självklart är inga jag helt oskyldig; jag har blivit argare och argare som motreaktioner. tycker inte om mig själv i det tillståndet :( 

  • MademoiselleO

    Nej, finns två vårdnadshavare. var inte hemma vid mötet, men han överdramatiserade om hur utbränd han är av allt. Tror det påverkar 

  • MademoiselleO
    Elin pelin skrev 2022-09-27 20:10:15 följande:

    Hur har det gått? Tänker på dig...


    Tack för omtanken Elin Hjärta jag gör allt vad jag kan för att hitta nytt boende. Har kontakt med kvinnojouren och våld i nära relation som förhoppningsvis påskyndar processen. 


    sedan jag skrev har han dragit några fantastiska lögner. Första på familjeterapin ?jag måste åka, jag har blivit beordrad av D (VDn)? varpå jag ifrågasatte varför en VD skulle beordra en valfri resa.. sedan när min mamma försökte tala vett till honom ?jag har erbjudit att din dotter ska åka på spa! T.o.m erbjudit bekosta det, och även frågat hennes vänner om de kan åka med henne om jag betalar!? ..mina vänner har inte en susning om vad jag menar när jag frågar vem ska åka på spa med. Han ville ju inte säga namn pga att ?inte vill bryta förtroendet?

    han verkar ha tappat verklighetsuppfattningen helt 😪

  • MademoiselleO
    Elin pelin skrev 2022-09-28 20:13:23 följande:

    Vad stark du är som tagit tag i det! Jag är imponerad, för många kommer inte dit där du är. 


    Well, det är extremt tungt att inse vilken slags person han är. Samtidigt kunde/borde jag utläst liiite saker liiite tidigare när han drog olika versioner om varför han har barn sedan tidigare (exet slutade ta p-piller i smyg/ hon fick missfall/ han ville lämna men hon gav honom dåligt samvete/ hon manipulerade honom att skaffa barn för då skulle hennes mångårig depression gå över..och det blev den sista versionen. Han ?erkände? även att han hade mörka tankar då han ej ville ha barnet och önskade att hon fick missfall igen. 


    det roliga i kråksången är att vi jobbade ihop under den tiden och jag hörde aldrig något om någon tjej och ännu mindre något om att han ska bli pappa-visserligen dolda han graviditeten för alla på jobbet. 


    han har varit jätteduktig på att väck empati hon mig. Något jag ångrar djupt idag 

Svar på tråden Känner att pappan sviker