• Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:12
    4423 visningar
    56 svar
    56
    4423

    Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?

    Titta på de länder där det finns abortförbud. Där finns svaret. 

    Abort är inget nytt påfund, det har funnits jättelänge, långt innan vi fick legala aborter utförda av läkare. 

    Är det bättre att både mamman och fostret dör vid en illegal abort, när vi med legala aborter endast tar bort fostret?

    Tror du alla ungdomar har konsekvenstänket i tonåren att ta ansvar för oönskade graviditet? 

    Folk har alltid och kommer alltid att ha sex för nöjes skull, inte enbart för fortplantning. Och då kommer det alltid finnas oönskade graviditeter, även i fall där man använder skydd.

    Vill man minska antalet aborter, så är det upplysning som gäller. Men många länder vill ju inte ens ha sexualundervisning i skolan. 

  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:13
    #8
    Anonym (oplanerade barn) skrev 2022-09-23 14:10:35 följande:
    Att illegala aborter är farliga påverkar inte hur många kvinnor som vill göra en abort? 
    En del kanske behåller, men många gör en egen abort eller går till en "läkare" som utför en illegal abort. 

    Vad är vitsen med att det föds oönskade barn?
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:21
    #13
    Gullvivor skrev 2022-09-23 14:18:05 följande:
    Så en stat ska börja tillåta saker för att människor annars gör det ändå? Dvs något som anses vara fel/omoraliskt av staten ska man ändå tillåta så att det görs "säkert"? Gäller det bara abort eller annat också?
    De länder som har legal aborträtt anser inte att abort är fel eller omoraliskt, utan en rättighet för kvinnan.

    De länder som tycker det är fel, de har ingen eller en mkt restriktiv abortlagstiftning. 

    Inget land är tvingat att införa legala aborter om de inte vill. 
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:48
    #19
    Gullvivor skrev 2022-09-23 14:24:56 följande:
    Jag vet att inget land känner sig tvingat att införa legala aborter pga ditt inlägg, jag funderade mer på hur du tänkte då jag uppfattade det som att du menar att det är bättre att det sker legalt (i de länder där abortförbud råder) bara för att det finns kriminella människor som inte följer lagen och utsätter sig själva frivilligt för risker.
    Ja, jag tycker att det är bättre att ha legala aborter i varje land, än att kvinnor utför illegala aborter eller föder oönskade barn.
    Inte för att människor som gör kriminella inte följer lagen, utan för kvinnornas skull. Det är inte samma sak som att jag tycker att man ska tillåta all kriminalitet. 

    Finns saker som var olagligt förr som idag är tillåtet i vissa länder, t ex homosexualitet. Så vad som uppfattas som olagligt/lagligt ändras över tid. Samma med saker som förr var lagliga men idag, i vissa länder, är olagliga, t ex barnaga. 
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:52
    #21
    Embla twopointoh skrev 2022-09-23 14:23:57 följande:
    Har du någon konkret statistik som backar upp det där "många", eller är det bara din åsikt? Jag skulle nämligen spontant vilja påstå att följden av abortförbud blir tvärtom, att fler behåller och det är bara de mest desperata som riskerar att göra abort ändå. Människor funkar så. Men jag har inget konkret som stödjer det, så insatt är jag inte och det kan nog vara svårt att få fram tillförlitlig statistik på det också.

    Precis som du så skriver jag mina personlig åsikter, och du och jag har säkert olika uppfattning om vad som är "många". För mig krävs det inte många för att det ska vara för många, eftersom varje kvinna som dör eller blir stympad i underlivet pga en illegal abort, är en kvinna för mycket.

    Hur många kvinnor tycker du det är ok att förlora i illegala aborter? 
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 14:57
    #22
    Anonym (Ping) skrev 2022-09-23 14:50:05 följande:
    Njaooo. Din fråga var om många ändå gör abort. I USA skulle jag vilja påstå att det är så. 

    Medelklassen fortsätter göra abort som att (nästan) inget hänt. Gissningsvis är det _någon_ som väljer att ändå få barnet, men då är det ett val. De resurssvaga tvingas föda barn de inte vill ha, eller försöka sig på farliga hemmarborter.
    Håller med, de välbeställda eller medelklassen utför aborter ändå, det är de fattiga som föder eller gör illegala aborter. Och i fattiga länder görs fler illegala aborter än i rika länder. 
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 15:27
    #27
    -1
    Gullvivor skrev 2022-09-23 14:59:04 följande:
    Det är dock skillnad när man ändrar synen (t.ex barnaga) och anser det vara fel och därför förbjuder det, än att som du skrev bara tillåta för att det finns kriminella människor som inte följer lagen.
    Det är då som att skriva att barnaga borde vara tillåtet, eftersom det finns människor som gör det trots att det är olagligt. Kanske skulle man ordna någon träff en gång i veckan hos någon myndighet där alla föräldrar kunde aga sina barn inför anställda på ett "säkert" sätt, så slipper övervåld osv ske hemma. Eller varför inte tillåta kvinnlig könsstympning nu när vi ändå är i gång, så kan det ske säkert på BVC istället. :)
    Fast nu skrev jag inte så, att det ska vara lagligt för att vissa bryter mot lagen. jag skrev att det ska vara lagligt för kvinnornas skull, för att kvinnor inte ska riskera att dö när de gör en illegal abort. 
  • Anonym (S)
    Fri 23 Sep 2022 15:31
    #29
    Embla twopointoh skrev 2022-09-23 15:02:17 följande:
    Det där är en fråga som används bara för att misstänkliggöra och illegitimera meningsmotstånd. För inte tror du väl på fullaste allvar att jag tycker det är okej att kvinnor får men för livet eller dör?
    Om man inte är för legala aborter, så måste man ju inse att det ändå utförs illegala aborter och att kvinnor dör av dom. Och att då ändå vara emot legala abort är ju att tycka att det är ett ok pris att betala. Hur ska man annars tolka det? Jag har aldrig sett en abortmotståndare ha en lösning på det problemet. 
    Man kan inte bara ta bort en konsekvens av ens åsikt och låtsat att det aldrig händer. Det är en verklig konsekvens av abortförbud. 
  • Anonym (S)
    Sat 7 Jan 2023 17:20
    #42
    Anonym (oplanerade barn) skrev 2023-01-07 17:13:25 följande:
    Är det så med andra lagarna också att ett förbjud inte har någon betydelse för om de kommer göra det eller inte?
    Delvis. Vi har ju lagar mot mycket som ändå görs. Lagarna har vi dels för att avskräcka men även för att kunna straffa folk. 
  • Anonym (S)
    Sat 7 Jan 2023 17:31
    #44
    Anonym (oplanerade barn) skrev 2023-01-07 17:27:58 följande:
    Ja, men du skrev som du menade att ett förbud inte har någon betydelse 
    Nej, ett abortförbud kommer inte att utrota aborter. För det är väl det som abortmotståndare vill? 
  • Anonym (S)
    Sat 7 Jan 2023 18:50
    #47
    Anonym (oplanerade barn) skrev 2023-01-07 17:52:59 följande:
    Om kvinnor avstår i allmänhet från osäkra aborter och går igenom graviditeten istället. 
    Det borde rädda kvinnoliv heller hur?

    Om man har lagliga och säkra aborter räddar man ännu fler kvinnor. Om det är det man vill.


     

  • Anonym (S)
    Sat 7 Jan 2023 19:55
    #50
    Anonym (oplanerade barn) skrev 2023-01-07 19:40:39 följande:
    Man räddar fler kvinnor om man försöker åtgärda problemet varför kvinnan etc inte kan ta hand om barnet eller försöker förhindra mer oönskade graviditeter 

    Ja, i det perfekta samhället kanske. 


    Hur åtgärdar man problemet med att kvinnor inte kan ta hand om barnet, och hur förhindrar man oönskade graviditeter? 

Svar på tråden Abortförbud ska inte påverka antalet aborter?