• Anonym (Ts)
    Sat 24 Sep 2022 04:57
    67481 visningar
    90 svar
    90
    67481

    Mår dåligt

    Hej, behöver skriva av mig lite och prata med nån som har upplevt liknande.

    Jag har svårt att fokusera, jobbigt bara att sitta och skriva det här. Känner mig förvirrad, frånvarande, oro för att bli tokig, synen försämras, känns som att jag har problem att gå samt annorlunda känsel i lemmarna och rörelser. Är så jäkla orolig att jag är döende eller har nån hemsk sjukdom... 

    Det jag nämnde nu är bara en liten del av det jag upplever, och nu undrar jag om det är någon annan som haft det så här?

    Jag är under 30 och håller på bli galen/döende.

  • Svar på tråden Mår dåligt
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 28 Sep 2022 21:33
    #21
    Anonym (?) skrev 2022-09-28 19:53:33 följande:
    Snälla ring din vc imorrn och boka tid! De måste ta en massa blodprover på dig. Jag vill inte skrämma dig men det kan faktiskt vara något allvarligt,  många av dina symtpomer stämmer in på neurologiska sjukdomar. Kolla upp det innan det blir värre.
    Sen så kan det också vara vitaminbrist så det behöver inte vara någon sjukdom men du måste kolla upp det!
    Jo det är ju det jag är orolig över... vågar inte riktigt ta tag i det. Sånt får de väl inte fram via blodprover?
    Anonym (Annica) skrev 2022-09-28 19:55:10 följande:
    Då är det nog i den änden du ska börja! Försök att komma igång med studier, praktik, jobb el. dyl. Gå en kurs? Skaffa rutiner med promenader, träning, gå till biblioteket, lära dig laga nya maträtter, osv.
    Då får du fokus på annat än din hälsa.
    Vet inte riktigt vad jag ska börja med nu, måste nästan fixa mig själv innan...
  • Anonym (Nfnf)
    Thu 29 Sep 2022 06:44
    #22
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-28 21:33:27 följande:
    Jo det är ju det jag är orolig över... vågar inte riktigt ta tag i det. Sånt får de väl inte fram via blodprover?
    Anonym (Annica) skrev 2022-09-28 19:55:10 följande:
    Då är det nog i den änden du ska börja! Försök att komma igång med studier, praktik, jobb el. dyl. Gå en kurs? Skaffa rutiner med promenader, träning, gå till biblioteket, lära dig laga nya maträtter, osv.
    Då får du fokus på annat än din hälsa.
    Vet inte riktigt vad jag ska börja med nu, måste nästan fixa mig själv innan...
    Jo det kan dom 
  • Anonym (Nfnf)
    Thu 29 Sep 2022 06:45
    #23
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-28 19:48:57 följande:
    Jag gör inget speciellt, är mest hemma. Inget jobb eller så... Ibland träffar jag någon vän på helgen och så där.
    Hur länge har du varit hemma? 
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 29 Sep 2022 06:55
    #24
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-09-29 06:45:29 följande:
    Hur länge har du varit hemma? 
    Sen i början av sommaren ungefär. Har gått utför.
  • Anonym (Annic­a)
    Thu 29 Sep 2022 19:44
    #25
    Anonym (Ts) skrev 2022-09-28 21:33:27 följande:
    Jo det är ju det jag är orolig över... vågar inte riktigt ta tag i det. Sånt får de väl inte fram via blodprover?
    Anonym (Annica) skrev 2022-09-28 19:55:10 följande:
    Då är det nog i den änden du ska börja! Försök att komma igång med studier, praktik, jobb el. dyl. Gå en kurs? Skaffa rutiner med promenader, träning, gå till biblioteket, lära dig laga nya maträtter, osv.
    Då får du fokus på annat än din hälsa.
    Vet inte riktigt vad jag ska börja med nu, måste nästan fixa mig själv innan...
    Fast jag tror att du "fixar dig själv" bäst genom att göra saker, som gör att du har positiva saker att se fram emot, att du känner dig nöjd med vad du har gjort under dagen, osv.
    Nu sitter du hemma och är orolig, tycker synd om dig själv, och hoppas att du på något konstigt sätt helt plötsligt ska må bättre utan att förändra någonting... (Sorry om jag låter hård, men ibland kan man behöva en spark i baken för att ändra ett synsätt som man har snöat in på)
    Och även om du inte kommer att må bättre av att ta promenader, låna böcker på biblioteket, yoga och lära dig att laga boef bourgignon så kan det knappast skada? Eller hur?!
    Nu har du suttit hemma i typ 14 veckor - testa att leva lite annorlunda i 14 dagar, och se hur det känns!
  • Anonym (Nfnf)
    Thu 29 Sep 2022 19:46
    #26

    Okej men vad gjorde du innan dess då?

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 24 Nov 2022 05:16
    #27

    Än så länge lever jag i alla fall. Tänker inte på gången lika mycket nu utan nu känner jag mig svag i händerna och stel... Känns osmidigt att hålla i mobilen med en hand osv. Vet inte om jag är svag på riktigt eller bara känner mig svag. Är rätt fumlig med händerna också.

    Kan fortfarande spela gitarr hyfsat och det är väl positivt?

    Är så less, hemskt att tro man har als eller nåt.

  • Anonym (Malin P)
    Thu 24 Nov 2022 05:28
    #28

    Ts har du  varit hos psykiatrin nu? Har du även kollat upp dig på vct med prover och beskrivit dina besvär?
    Som andra skrivit man måste utreda iaf det är ngt fysiskt bakom. Sedan kan man ha både fysiska och psykiska besvär, sjukdomar samtidigt.
    Men iaf. När om du gör det alltså känner dig lite bättre på dagen försök aktivera dig.

    När jag hade en depression kom jag till slut inte utanför dörren dagtid under en period, men jag mådde lite bättre på kvällarna så tog mig ut då och gick promenader med visst besvär minst sagt.
    Men väl ute mådde jag alltid lite bättre. 

  • Anonym (Annic­a)
    Thu 24 Nov 2022 20:20
    #29
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-24 05:16:24 följande:

    Än så länge lever jag i alla fall. Tänker inte på gången lika mycket nu utan nu känner jag mig svag i händerna och stel... Känns osmidigt att hålla i mobilen med en hand osv. Vet inte om jag är svag på riktigt eller bara känner mig svag. Är rätt fumlig med händerna också.

    Kan fortfarande spela gitarr hyfsat och det är väl positivt?

    Är så less, hemskt att tro man har als eller nåt.


    Vad jobbigt för dig att känna dig så orolig!
    Har du ändrat något i ditt liv? Har du provat att sätta lite rutiner, aktiviteter, träning, social samvaro, olika mål, osv?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 25 Nov 2022 04:08
    #30
    Anonym (Malin P) skrev 2022-11-24 05:28:45 följande:

    Ts har du  varit hos psykiatrin nu? Har du även kollat upp dig på vct med prover och beskrivit dina besvär?
    Som andra skrivit man måste utreda iaf det är ngt fysiskt bakom. Sedan kan man ha både fysiska och psykiska besvär, sjukdomar samtidigt.
    Men iaf. När om du gör det alltså känner dig lite bättre på dagen försök aktivera dig.

    När jag hade en depression kom jag till slut inte utanför dörren dagtid under en period, men jag mådde lite bättre på kvällarna så tog mig ut då och gick promenader med visst besvär minst sagt.
    Men väl ute mådde jag alltid lite bättre. 


    Yes, jag har varit till psykiatrin men då var det endast för att förlänga ett intyg som jag skulle skicka till försäkringskassan. 

    Jag vågar inte kontakta vården ang detta, har inte ens berättat för någon vän eller familj om mina problem.

    Kan också känna mig lite bättre när jag är ute. Men för det mesta sitter jag bara hemma i lägenheten.
    Anonym (Annica) skrev 2022-11-24 20:20:43 följande:
    Vad jobbigt för dig att känna dig så orolig!
    Har du ändrat något i ditt liv? Har du provat att sätta lite rutiner, aktiviteter, träning, social samvaro, olika mål, osv?
    Har inte ändrat speciellt mycket, jag gör några övningar hemma för axlarna annars så tränar jag inget. Är för det mesta ensam hemma, träffar familjen ibland eller kompisar på helgen.
Svar på tråden Mår dåligt