• Anonym (Momto­queer)
    Mon 26 Sep 2022 13:30
    27913 visningar
    165 svar
    -4 +1
    165
    27913

    Barnet är Queer, pappan vill inte acceptera.

    Vår tonåring har precis kommit ut, hen uttrycker även känsla av att vara "genderfluid". Jag (mamman) har inte så många tankar om detta utan det får vara som det vill med den saken. Pappan däremot upplever detta som väldigt konstigt och har även uttryckt att han plötsligt inte känner sitt barn, inte känner anknytning till sitt barn och kan inte ens prata om detta. Jag är helt stum av förvåning för de här homofobiska tankarna hade jag ingen aning om att han ägnade sig åt. Han är i övrigt en så himla fin person och totalt hängiven sitt barn. Ja tills nu då.


    Jag har försökt att snälltolka honom och nysta i vad det beror på. Han pratar om att han är rädd för vad som kan hända, att folk kan ge sig på barnet utifrån detta men kan inte utveckla mer kring sina känslor och tankar.

    Vi som föräldrar har inget att komma med här utan måste bara villkorslöst acceptera detta. När jag påtalar det vill pappa inte det, han kan inte säger han. När jag påtalar att vi kan söka hjälp för att prata om det vill han inte det heller.

    Jag är i chock och känner att det här kommer vara en dealbreaker för oss om han inte ändrar sig och det snabbt. Finns det någon som varit i liknande sits och kan komma med några råd? Tankar, erfarenheter? 

  • Svar på tråden Barnet är Queer, pappan vill inte acceptera.
  • Anonym (...)
    Mon 26 Sep 2022 13:41
    #1
    -1 +2

    Det kan kanske ge sig med tiden. 

    Jag lyssnade på Tobias Karlsson (ni vet han från let's Dance)  för inte så länge sen, på föreläsning. Han berättade om sitt liv och hur det var när han kom ut som tonåring. Hans pappa tog det ok men hans mamma hade sagt en massa dumheter.

    Han hade precis läst en bok om att komma ut som gay (kanske var den skriven av Edward af Sillén, minns inte helt). I den fanns en sida som hette "10 saker du inte ska säga till din son när han kommer ut som bög" 

    Hans mamma läste boken efter ett par veckor, och sen hade hon gråtande bett Tobias om ursäkt och sagt "jag sa ju 9 av de där sakerna". 
    Din man kanske behöver ett liknande "wake up call" på något sätt. 

  • Anonym (Momto­queer) Trådstartaren
    Mon 26 Sep 2022 13:53
    #3
    +2
    Anonym (...) skrev 2022-09-26 13:41:46 följande:

    Det kan kanske ge sig med tiden. 

    Jag lyssnade på Tobias Karlsson (ni vet han från let's Dance)  för inte så länge sen, på föreläsning. Han berättade om sitt liv och hur det var när han kom ut som tonåring. Hans pappa tog det ok men hans mamma hade sagt en massa dumheter.

    Han hade precis läst en bok om att komma ut som gay (kanske var den skriven av Edward af Sillén, minns inte helt). I den fanns en sida som hette "10 saker du inte ska säga till din son när han kommer ut som bög" 

    Hans mamma läste boken efter ett par veckor, och sen hade hon gråtande bett Tobias om ursäkt och sagt "jag sa ju 9 av de där sakerna". 
    Din man kanske behöver ett liknande "wake up call" på något sätt. 


    Tack för dina lästips, det ska jag titta närmre på. Jag hoppas på att tiden kan hjälpa oss här men jag tänker inte låta honom stänga dörren om det här och se hur han fortsätter ducka alla samtal om detta samt med sitt minspel tyvärr läcka vad han tänker. Det ska inte vårt barn behöva mötas av.
  • Anonym (Momto­queer) Trådstartaren
    Mon 26 Sep 2022 13:55
    #4
    +2
    Livnerström01 skrev 2022-09-26 13:42:08 följande:

    Jag tycker du ska be han fara och flyga och be han flytta sen lev ditt eget liv med barnen där de får leva fritt som de är 


    Tro mig, det var min första tanke. Om han inte börjar ändra sig med tiden kan nog utgången bli den. Jag vill ändå tro att han kommer till acceptans men jag väntar inte för länge. 
  • Mon 26 Sep 2022 14:03
    #5

    Hur gammal är "hen" ?

  • Anonym (värdi­ghet)
    Mon 26 Sep 2022 14:04
    #6
    +1
    Anonym (Momtoqueer) skrev 2022-09-26 13:55:54 följande:
    Tro mig, det var min första tanke. Om han inte börjar ändra sig med tiden kan nog utgången bli den. Jag vill ändå tro att han kommer till acceptans men jag väntar inte för länge. 

    Jag tror det är bra att du är tydlig med hur du känner, att hans reaktion och inställning är oacceptabel för dig. 


    Samtidigt kan du behålla din värdighet och inte fördjupa konflikten genom att skuldbelägga honom ytterligare. 


    Om ni kommer till vägs ändå så kan du konstatera att du står bakom ditt barn helt oavsett vad och inte kan leva tillsammans med en person som inte kan acceptera sitt eget barn och hens livsval. Tyvärr.


    Lämna en dörr öppen (om du känner att du vill) och säg att ni kanske kan försöka igen om han kommer över sina avvikande känslor. Allra bäst vore om han kan tänka sig att ta hjälp och prata med en psykolog om denna fobi.


    Man ska inte utesluta att det bara handlar om tid, mannen behöver sin tid för att förstå, acceptera och komma förbi sina omogna känslor.

  • Mon 26 Sep 2022 14:46
    #7
    -1

    Jag skulle också ha jättesvårt med det, har till och med kollat med mannen först, dvs frågat hur han skulle reagera i en sån situation. Men jag tänker ändå ..... kanske är han orolig för honom? Kanske behöver han några dagar att tänka, innan han kommer med något vettigare? Jag tror att chansen här är väldigt bra, att han ändrar sig ganska snart. Han brukar ju inte vara så.

  • Mon 26 Sep 2022 16:01
    #8
    -1 +2

    Låt pappan få smälta och bearbeta allt det i lugn och ro. Det är absolut ingen konstigt eller hemsk reaktion, utan faktiskt helt naturlig. 

    Förhoppningsvis så accepterar han så småningom att hans barn är queer. 

  • Anonym (Momto­queer) Trådstartaren
    Mon 26 Sep 2022 17:20
    #9
    felix le chat skrev 2022-09-26 14:03:09 följande:

    Hur gammal är "hen" ?


    I tonåren, mittemellan ish. 
  • Anonym (???)
    Mon 26 Sep 2022 17:25
    #10
    -1 +7
    Anonym (Momtoqueer) skrev 2022-09-26 13:55:54 följande:
    Tro mig, det var min första tanke. Om han inte börjar ändra sig med tiden kan nog utgången bli den. Jag vill ändå tro att han kommer till acceptans men jag väntar inte för länge. 
    Varför ska du be honom dra åt helvete för att han inte tycker exakt som du? Hur var det nu med tolerans och acceptans..?
  • Anonym (U)
    Mon 26 Sep 2022 17:32
    #11
    -1 +1
    Livnerström01 skrev 2022-09-26 13:42:08 följande:

    Jag tycker du ska be han fara och flyga och be han flytta sen lev ditt eget liv med barnen där de får leva fritt som de är 


    Varför skulle han flytta? Står det någonstans att TS äger bostaden själv? 


     

Svar på tråden Barnet är Queer, pappan vill inte acceptera.