• Anonym (Ledsen)

    Mitt fel att hon försökte ta livet av sig?

    Jag dumpade mitt ex och kort därefter försökte hon begå självmord så nu ligger hon på sjukhuset. Hon kommer överleva och har bara lindriga skador. 


    Hennes mamma har kontaktat mig upprepade gånger och sagt att det är mitt fel, att jag aldrig skulle ha gjort slut, att jag är en hemsk ond människa. Hon kontaktar mig mitt i natten också. Jag får nu väldigt mycket skuldkänslor och tänker att jag kanske inte borde ha gjort slut med henne.
    Är det mitt fel? 

  • Svar på tråden Mitt fel att hon försökte ta livet av sig?
  • ITrust

    Det är såklart INTE ditt fel att ditt ex försökte begå självmord. Om man ska resonera som hennes mamma gör så kan ju ingen människa någonsin göra slut med någon, för vem vet hur den personen tar det? Vem vet om den personen inte klarar av det och väljer att ta livet av sig? Helt absurt.

    Du kan inte och ska inte ta ansvar över henne. Hennes mående är hennes ansvar, inte ditt. Hennes mamma verkar helt tokig. Be henne dra åt helvete. Hon borde skämmas som försöker skuldbelägga dig. 

  • Anonym (Isa)

    Nej, det är ens eget ansvar att göra såna handlingar eller inte.

    Känner inte er o er historia, men det låter helt fruktansvärt att bli beskylld på detta vis.
    Vissa personer manipulerar andra genom att hota med suicid om den andra partnern gör slut- det är en förfärlig strategi.

    Hoppas att du kan prata med någon om det du känner och kunna lägga bort att du har skulden till detta. Låt mamman förstå att det inte är ok beskyllningar.

  • Anonym (J)

    Det är kanske mammans ansvar med tanken hur hon beter sig. 

  • Anonym (Inte ok)

    Nej det är såklart inte ditt fel. Gissar att mamman är i djup chock. Tycker att du ska blocka henne om hon håller på att terrorisera dig på nätterna sådär. Förstår att hon mår dåligt, men det där är inte okej.

  • Anonym (jag)

    Jag var på en väldigt mörk plats under ganska lång tid. Jag var egentligen självmordsbenägen under 3-4 år. Det fanns i tankarna hela tiden. När någonting bra hände, så kändes det inte så bråttom att ta livet av mig, men jag "visste" att det förr eller senare skulle hända. När någonting dåligt hände, så blev det akut. Jag gjorde förberedelser och var nära flera gånger. Det där dåliga kunde vara att någon skrev ett otrevligt inlägg riktat till mig på Familjeliv eller Facebook. Det kunde vara att någon smet före mig i kön i butiken eller så kunde det vara något riktigt hemskt, som ett dödsfall inom familjen. Men den där viljan att dö fanns redan där. Den orsakades inte av någon annan. Om jag gjort slag i saken, så hade det inte varit någon annans fel.
    En frisk person gråter om pojkvännen gör slut. En sjuk person överreagerar och gör något galet. Din flickvän måste ha haft problem redan innan du gjorde slut.

  • Anonym (E)

    Såvida du inte betedde dig riktigt illa vid uppbrottet har du ingen skuld i detta. Mamman är i chock så blocka henne.

  • EpicF

    Nej, det är absolut INTE ditt fel! Mamman är bara ledsen och rädd och prövar att hitta en orsak till det som hänt. Vid sådana situationer är det alltid lättare att försöka skylla på någon annan. 

  • Anonym (Mullvad)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-09-27 21:56:35 följande:
    Mitt fel att hon försökte ta livet av sig?

    Jag dumpade mitt ex och kort därefter försökte hon begå självmord så nu ligger hon på sjukhuset. Hon kommer överleva och har bara lindriga skador. 


    Hennes mamma har kontaktat mig upprepade gånger och sagt att det är mitt fel, att jag aldrig skulle ha gjort slut, att jag är en hemsk ond människa. Hon kontaktar mig mitt i natten också. Jag får nu väldigt mycket skuldkänslor och tänker att jag kanske inte borde ha gjort slut med henne.
    Är det mitt fel? 


    Beror väl på HUR du gjorde slut. Om du sa till henne att hon är ful och äcklig och inte värd att leva så kanske. 
  • Anonym (L)

    Om du uppmanade henne till att ta livet av sig så är det lite ditt fel, ja. Men annars - nej. Det var hennes beslut. Man kan inte hota någon till att stanna hos en, det är hennes ansvar vad hon gör med sitt liv. Blocka hennes mamma direkt! Du har ingen skyldighet att prata med varken henne eller exet.

  • Anonym (nn)
    ITrust skrev 2022-09-27 22:01:03 följande:

    Det är såklart INTE ditt fel att ditt ex försökte begå självmord. Om man ska resonera som hennes mamma gör så kan ju ingen människa någonsin göra slut med någon, för vem vet hur den personen tar det? Vem vet om den personen inte klarar av det och väljer att ta livet av sig? Helt absurt.

    Du kan inte och ska inte ta ansvar över henne. Hennes mående är hennes ansvar, inte ditt. Hennes mamma verkar helt tokig. Be henne dra åt helvete. Hon borde skämmas som försöker skuldbelägga dig. 


    Mamman agerar nog i affekt och tänker nog inte klart. Hon är säkert jätteorolig för sitt barn, att det ska hända igen. Tycker INTE Ts ska be mamman att dra åt helvete utan blockera så att hon inte kan ringa. 

    Självklart är det inte Ts fel att exet försökte ta livet av sig. 
Svar på tråden Mitt fel att hon försökte ta livet av sig?