• Anonym (KJ)

    Pojkvän med kontrollbehov

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, min relation håller på att gå sönder.


     


    Min pojkvän har tillitsproblem pga sin tidigare relation (hon var otrogen bland annat) och kan inte lita på mig heller, trots att jag inte gjort något.


    Han har snokat i min mobil bakom min rygg ett flertalet gånger, jag har vaknat av att han läst mina konversationer och anteckningar. Jag har nu bytt kod på mobilen så han inte kan läsa mer, något som han tog illa vid sig av.


    Vi har pratat om det och han har bett om ursäkt, men han fortsatte ändå tills jag bytte kod. Han sa att han blev ?beroende? av det, att han inte kunde sluta trots att han inte hittade någonting suspekt. 


    Nu när han inte kommer in i min mobil kollar han över axeln så fort jag skriver eller kollar på någonting. Jag blir väldigt obekväm av det, för visst har jag rätt till ett privatliv? 


     


    Han vet om att han gör fel, men han är livrädd för att jag ska vara otrogen eller att någon kille ska försöka haffa mig, så därför kollar han. Han har dock sagt att jag inte ger ifrån mig några signaler på att jag skulle vara det, så jag förstår inte honom riktigt. 


     


    Nu senast har en gammal kompis till mig tagit kontakt igen. Han hörde av sig till mig på insta från ?ingenstans? och vi har pratat om att ses. Min kille såg det här och blev orolig/upprörd över det. Dels för att jag vill träffa en ?random kille? och dels för att jag inte delar med mig av vad som händer i mitt liv. Jag hade glömt säga att min kompis är en gammal vän, vilket tydligen var fel då det hade kunnat minska oron. 


     


    Är det normalt att vilja veta exakt allt om ens partner? Vad hen gör, vem den skriver med osv? 


    Jag älskar honom, så jag vill få det att funka men vet inte hur..

  • Svar på tråden Pojkvän med kontrollbehov
  • Anonym

    Du måste kräva att han söker hjälp för detta. Det är inte du som ska hantera hans problem utan han ska inse att han gör fel och vilja förändra sig.
    Om inte, så kan jag bara ge dig rådet att avsluta relationen.

  • Anonym (...)

    Han är uppriktigt störd. Han kan inte skylla på att nåt ex var otrogen, nu är nu och han måste ta ansvar för hur han beter sig! 

    Om jag var du skulle jag faktiskt göra slut. Livet är för kort för att man ska tvingas till konstigt liv för att ens partner har problem. 

  • Anonym (Dags)

    Gör slut. Det där kontrollerandet kommer bara eskalera för han litar inte på dig.

  • Anonym (A)
    Anonym skrev 2022-09-28 20:17:46 följande:
    Du måste kräva att han söker hjälp för detta. Det är inte du som ska hantera hans problem utan han ska inse att han gör fel och vilja förändra sig.
    Om inte, så kan jag bara ge dig rådet att avsluta relationen.
    Håller med
  • Anonym (B)

    Nej. Det är inte normalt alls. Han respekterar inte din integritet. Gör slut innan det eskalerar.

  • Anonym (Rosen)

    Jag vill inte bli uppläxad nu utan vill ge lite hopp. Jag har samma situation som din pojkvän. Gick från totalt tillitsfull till totalt misstänksam efter otrohet. Min nuvarande får lida för detta. Vi pratar mycket, jag får återfall. Jag vet att säkerhetsbeteenden som att kontrollera inte fungerar men så fort han trycker bort fönster å mobilen etc är det jobbigt. Skulle kunna skriva en roman om saker med mobilen som är jobbigt. 

    En tjej på hans jobb var intresserad av honom. Jag ville inte att de skulle promenera tillsammans. Förut hade jag aldrig krävt något sånt. En gammal klasskompis och han träffades. Det gick bra. Så jag förbjuder inte men från att ha varit totalt tillitsfull så är jag krävande. 

    Vi älskar varandra och kämpar på. De som är otrogna fattar inte vilken skit de ställer till med i människor. Sen fattar jag om du och andra inte orkar med oss traumatiserade men om du älskar din kille får du nog räkna med att ni jobbar med detta tillsammans, går inte säga: det är din skit, red ut den. Men klart att du ska göra slut om du inte klarar av det han känner med dig och andra. 

  • Anonym (?)

    Run Forest .. run ..
    Har tyvärr varit tillsammans med en svartsjuk tjej och kommer aldrig någonsin att göra om det misstaget någonsin.
    Har ni något spår av svartsjuka i ert förhållande så bara gå!
    Svartsjuka bygger aldrig någonsin ett förhållande.

  • fornminne
    Anonym (Rosen) skrev 2022-09-28 22:32:59 följande:

    Jag vill inte bli uppläxad nu utan vill ge lite hopp. Jag har samma situation som din pojkvän. Gick från totalt tillitsfull till totalt misstänksam efter otrohet. Min nuvarande får lida för detta. Vi pratar mycket, jag får återfall. Jag vet att säkerhetsbeteenden som att kontrollera inte fungerar men så fort han trycker bort fönster å mobilen etc är det jobbigt. Skulle kunna skriva en roman om saker med mobilen som är jobbigt. 

    En tjej på hans jobb var intresserad av honom. Jag ville inte att de skulle promenera tillsammans. Förut hade jag aldrig krävt något sånt. En gammal klasskompis och han träffades. Det gick bra. Så jag förbjuder inte men från att ha varit totalt tillitsfull så är jag krävande. 

    Vi älskar varandra och kämpar på. De som är otrogna fattar inte vilken skit de ställer till med i människor. Sen fattar jag om du och andra inte orkar med oss traumatiserade men om du älskar din kille får du nog räkna med att ni jobbar med detta tillsammans, går inte säga: det är din skit, red ut den. Men klart att du ska göra slut om du inte klarar av det han känner med dig och andra. 


    Jo, det är den med kontrollbehov som måste reda ut "sin skit". Ansvaret kan aldrig läggas på den som utsätts.

    Vad denne kan göra är att vara öppen, ärlig, lojal och transparent inom rimliga gränser. Inte ge partnern någon anledning att tvivla, åter inom rimliga gränser. Men detta är inte specifikt för relationer där den ena eller båda har tillitsproblem. Så bör man agera i alla relationer. Att bry sig om varandra är att ställa upp för varandra, men också att ge varandra utrymme och inte försöka kontrollera varenda steg partnern tar. Alltså är det i detta fall den som beter sig så, som äger problemet och måste ändra sig. Inte den som utsätts.

    Till TS: Det finns bara två alternativ. 1) Kräv att han söker hjälp, samt genast upphör med sitt snokande. 2) Inse att detta är ohållbart och gör slut.

    Om du älskar honom kan du börja med alternativ 1. Ge honom en chans till. Men då måste det bli bättre. Det kan inte fortsätta så här om ni ska ha en framtid.
  • Anonym (Ja)

    Som kvinna så har du rätt till ett privatliv. Kvinnor snokar också i pojkvänners mobil, men det är inte lika allvarligt. Ofta så hittar kvinnor bevis på att han träffar andra. Så det är ju bra. Annars kanske hon gått där, utan att veta. Kvinnor har också ett kontrollbehov av manen, men det är bara positivt. Män förstår inte sitt eget bästa, och behöver en kvinna vid sin sida så att han styr rätt här i livet. Han ska vara tacksam att han har henne.

  • fornminne
    Anonym (Ja) skrev 2022-09-29 07:39:28 följande:

    Som kvinna så har du rätt till ett privatliv. Kvinnor snokar också i pojkvänners mobil, men det är inte lika allvarligt. Ofta så hittar kvinnor bevis på att han träffar andra. Så det är ju bra. Annars kanske hon gått där, utan att veta. Kvinnor har också ett kontrollbehov av manen, men det är bara positivt. Män förstår inte sitt eget bästa, och behöver en kvinna vid sin sida så att han styr rätt här i livet. Han ska vara tacksam att han har henne.


    Sluta trolla
Svar på tråden Pojkvän med kontrollbehov