• Anonym (undra­r)
    Fri 30 Sep 2022 18:21
    3067 visningar
    21 svar
    -2
    21
    3067

    Polisanmäla utan att det utreds vidare?

    Jag blev utsatt för våldtäkt/övergrepp av mitt ex för en vecka sen. Vi har barn ihop och jag har inga önskemål om att han ska bli åtalad, häktad eller något sånt. Jag orkar inte med den konflikt och de följder som kommer uppstå.

    Men kan man göra en anmälan bara för att få med övergreppet i brottsstatistiken, och samtidigt be polisen att inte utreda vidare? Kan man be dem att inte förhöra honom? Jag vill inte att han ska veta om att jag i så fall gör en anmälan.

    Om jag gör en anmälan är det mer för min egen skull, för att jag inte vill att det som hände ska bagatelliseras, och för att det ska finnas med i statistiken.

  • Svar på tråden Polisanmäla utan att det utreds vidare?
  • Anonym (d)
    Fri 30 Sep 2022 18:22
    #1
    +1

    Nej.
    Anmäler du så utreds det.

    Varför vill du låta honom slippa undan?

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Fri 30 Sep 2022 18:30
    #2
    Anonym (d) skrev 2022-09-30 18:22:44 följande:

    Nej.
    Anmäler du så utreds det.

    Varför vill du låta honom slippa undan?


    För att jag inte orkar ta smällen med de konflikter som följer. Jag vill fortfarande upprätthålla en okej relation inför vår dotter.
  • Anonym (d)
    Fri 30 Sep 2022 18:53
    #3
    Anonym (undrar) skrev 2022-09-30 18:30:06 följande:
    För att jag inte orkar ta smällen med de konflikter som följer. Jag vill fortfarande upprätthålla en okej relation inför vår dotter.
    Då kan du inte anmäla.
  • Anonym (d)
    Fri 30 Sep 2022 18:55
    #4
    Anonym (undrar) skrev 2022-09-30 18:30:06 följande:
    För att jag inte orkar ta smällen med de konflikter som följer. Jag vill fortfarande upprätthålla en okej relation inför vår dotter.
    Det hamnar inte i någon "brottsstatistik" om det inte finns en fällande dom.
    Du tror väl inte att alla anmälningar ses som att ett brotts begåtts, utan utredning, åtal och en fällande dom?
  • Anonym (d)
    Fri 30 Sep 2022 18:57
    #5
    +3
    Anonym (undrar) skrev 2022-09-30 18:30:06 följande:
    För att jag inte orkar ta smällen med de konflikter som följer. Jag vill fortfarande upprätthålla en okej relation inför vår dotter.
    Och varför vill du att din dotters far som är, enligt dig, är en våldtäktsman ska komma undan ostraffad.
    Skulle du vilja det också om det var din dotter, när hon är äldre, blivit utsatt för en våldtäkt... att förövaren ska gå fri?

    Om du inte anmäler så okejar du våldtäkter.
  • Anonym (???)
    Fri 30 Sep 2022 18:57
    #6
    +1
    Anonym (undrar) skrev 2022-09-30 18:30:06 följande:
    För att jag inte orkar ta smällen med de konflikter som följer. Jag vill fortfarande upprätthålla en okej relation inför vår dotter.
    Du vill alltså hellre utsätta både dig själv och ditt barn för ett misshandlande kräk? Hoppas nån annan får reda på detta och anmäler. Annars kanske du hamnar i statistiken kvinnor som dött pga en manlig partners våld mot henne.
  • Anonym (d)
    Fri 30 Sep 2022 19:16
    #7
    Anonym (???) skrev 2022-09-30 18:57:24 följande:
    Du vill alltså hellre utsätta både dig själv och ditt barn för ett misshandlande kräk? Hoppas nån annan får reda på detta och anmäler. Annars kanske du hamnar i statistiken kvinnor som dött pga en manlig partners våld mot henne.
    Det hjälper inte mycket om någon annan anmäler dessvärre. Vill ts inte medverka så kan de inte tvinga henne.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Fri 30 Sep 2022 19:37
    #8
    -1

    Som jag misstänkte var det ganska värdelöst att fråga om råd på Familjeliv Obestämd

    Tänker inte diskutera huruvida jag ska anmäla/inte anmäla. 

  • Anonym (d)
    Fri 30 Sep 2022 19:47
    #9
    Anonym (undrar) skrev 2022-09-30 19:37:11 följande:

    Som jag misstänkte var det ganska värdelöst att fråga om råd på Familjeliv Obestämd

    Tänker inte diskutera huruvida jag ska anmäla/inte anmäla. 


    Vad menar du?

    Du har fått helt relevanta svar.
  • Fri 30 Sep 2022 19:52
    #10

    Varför vill du att din dotter ska ha kontakt med en våldtäktsman?

    Fundera på det en stund, tycker du sen att det är helt rimligt så visst anmäl inte. Sen får du ju utgå ifrån att han gör det igen.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Polisanmäla utan att det utreds vidare?