• Anonym (orolig)

Flickvän med psykisk ohälsa, självmordsförsök osv.

Hej.

Jag vet inte riktigt vad jag skall skriva för att inte göra de här så rörigt men kort så träffade jag en tjej på nätet för 9 år sedan, jag visste redan då hon hade psykiska problem men de verkade lovande åt de bättre hållet. Hon flyttade till mig för ca7år sedan. Åtminstone de första 5åren innehöll många bra och underbara stunder, visst fanns de problem också. Största problemen var egentligen att vården inte verkade ta henne seriöst och mycket bråk med mediciner och kanske hon redan här gjorde försök att ta livet av sig. Iaf för ungefär 1år sedan var hon mer eller mindre tvungen att flytta närmare sin mamma och hennes syskon. Vi pratar flytta väldigt långt bort, jag har inte kunnat besöka henne. I början verkade allt lovande med att vården tog hennes problem seriöst. Men sen har saker hänt som gjort allt värre och hon har velat ta livet av sig. Jag vet inte hur många försök hon gjort. Igår var ett av dem, vi pratade i telefon men hon verkade annorlunda och sa hon skulle överdosera piller men samtidigt vela hon ringa 112. Jag vet inte sen vad som hände, har inte fått tag i henne och vet inte vad jag skall göra.Gråter

Till saken hör att hon är enda tjejen jag haft och att jag annars är rätt ensam.
    Hon har mycket saker kvar här hos mig och får många jobbiga minnen när jag ser allt. Känner att jag inte har någon att prata med. Hoppas innerligt att hon lever och att allt skulle bli bra

• Svar på tråden Flickvän med psykisk ohälsa, självmordsförsök osv.
  • Anonym (Livet är kort)

Du behöver göra slut och låta henne tillfriskna ifred. Du har redan lagt nio år av ditt liv, vill du leva så här tills du dör...? Ni kan inte skaffa barn eller skapa er ett normalt liv tillsammans.

Om hon pratar om självmordsförsök ska du ringa 112 och informera dem.

Skicka tillbaka hennes saker. Skriv ner ett manus som du har framför dig när du berättar för henne att det är slut. Stå stark! Det kommer bli tufft för er båda men du mår dåligt av den här relationen och har inget liv och ingen framtid så länge du är med henne. Om du inte får tag i henne på telefonen inom de närmsta dagarna får du skicka ett meddelande istället, att du försökt nå henne men att du måste göra slut med henne. Inte det bästa efter så lång tid tillsammans men du kan inte göra så mycket annat. Var också tydlig med att ni helt måste kapa kontakten och att det gäller för resten av livet. Önska henne lycka till så klart.

Du kan inte fortsätta plåga dig själv på det här sättet bara för att du inte har så många människor i ditt liv. Du måste tänka på din egen hälsa här!

• Drottningen1970

Om någon man pratar med i telefonen, vare sig det är en flickvän eller nån annan, säger att de tagit piller så ringer man väl för fan en ambulans?

Svar på tråden Flickvän med psykisk ohälsa, självmordsförsök osv.