Inlägg från: Anonym (Myran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Myran)

Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

Ring och prata med försäkringskassan och berätta att du av misstag råkat ta ut föräldradagar samma dagar som du jobbat natt. Risken att det händer något då är väldigt liten, det som händer är att du kommer få betala tillbaka föräldrapenningen för de dagarna du fått den utbetald och samtidigt jobbat. Är mycket värre om du inte pratar med dom och de själva utreder och upptäcker att du jobbat samtidigt. Då är risken väldigt stora att du åker dit för bidragsbrott och därmed även måste betala böter utöver återbetalningne av uttagna förädlradagar.

Hur många dagar per vecka har du jobbat och hur många dagar per vecka tar du ut föräldrapenning? 

• Anonym (Myran)
    Friger skrev 2022-10-03 06:47:34 följande:
    Ok, jag har aldrig varit med om något sådant.

Hög inkomst spelar för övrigt inte så stor roll. Ersättningen har ett övre tak som ligger ganska lågt.

Jag tror risken att TS ska åka dit är liten. Jag tror inte heller det kommer hända något särsskilt om hon gör det.
    Allt beror ju på hur många gånger det handlar om. Är det en gång tror jag inte det händer så mycket. Är det däremot 10 gånger har hon begått bidragsbrott och kommer med största sannolikhet få betala tillbaka de uttagna föräldradagarna(för de dagar hon samtidigt jobbat) samt också betala böter för brottet. Och jag skulle säga att risken är stor att åka dit speciellt om det är vid fler än några tillfällen. 
Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst