• Anonvm

Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

mammatill6 skrev 2022-10-03 18:09:57 följande:
    du får arbeta hur mycket du vill men vabbar du heltid avstår man från inkomst från arbetet hela den dagen.
    Har ditt dygn bara 8tim?

Hur blir det för de som är lite arbetsamma och har flera jobb då?

Under vissa perioder på året hjälper jag min barndomsvän när han har extrema toppar i sin verksamhet.
    Jag jobbar då 07:00-15:30 på mitt vanliga jobb, sen börjar jag 16:00 på nästa jobb och jobbar till runt 22-23 ungefär..
    Min fru jobbar även hon vanlig dagtid och jobbar oftast hemifrån, hon kan stämpla ut runt 15 på eftermiddagarna..

Säg att jag vaknar med febriga barn på morgonen, då ringer jag mitt vanliga jobb och anmäler att jag kommer inte idag för mina barn är sjuka. Jag avstår då mina 8tim arbetstid för att stanna hemma och ta hand om mina sjuka barn, denna tid kompenserar FK mig för via VAB.
    När min fru sen stämplar ut runt 15 så tar hon över passandet av barnen och jag åker till mitt andra jobb, ska jag då inte få betalt för detta? Eller inte ha rätt till VAB under dagen?

Det spelar sen ingen som helst roll om personen i historien har 2 olika arbetsgivare, eller jobbar övertid hos sin vanliga arbetsgivare.

Inskränkta dumheter, använd det innaför pannbenen till att försöka se världen ur ett annat perspektiv än ert eget.
  • Anonvm

Detta behöver vi som samhälle tänka en gång till på....

Tänker man steget längre så innebär FKs fyrkantiga byråkrati att samhället via socialförsäkringssystemen anser att det är "fritid" och avkoppling att vara hemma i 8tim och ta hand om sjuka barn.
    Det måste det ju bli om man då ska skjuta sin arbetstid och utföra sitt förvärvsarbete efter att man varit hemma med sjuka barn en hel dag.

Blir inte detta otroligt motsägelsefullt mot mycket som det läggs stor energi på att reformera i samhället och attitydsförändringar mot det "obetalda hemarbetet" som orsakar ojämlikhet enligt många högljudda debattörer?

Jag anser helt och fullt att "vänster är ett skällsord" har rätt i sak och kan sova med hedern i behåll efter att ha utfört detta "bidragsfusk".

Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst