Inlägg från: Anonym (Jobbar på FK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbar på FK)

Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst

Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-03 18:26:35 följande:
    mammatill6 skrev 2022-10-03 18:09:57 följande:
    Ja då är det ju bara tragiskt att du inte har koll. Och oavsett bolagets storlek är det ju inte bolaget som bestämmer.  Du får inte arbeta något den dagen och få betalt förbdet . du får arbeta hur mycket du vill men vabbar du heltid avstår man från inkomst från arbetet hela den dagen.

Jag är rädd att vi fortfarande inte talar samma språk, det verkar inte gå in.

Har man schemalagd arbetstid så är det ditt ordinarie pass t.ex 07:00 till 16:00 som du avstår arbete från vid VAB eller föräldrapenning.
    Det går precis utmärkt att arbeta övertid andra tider på den dagen.
    Jag kan ta semester på dagen och jobba övertid på kvällen också.

Jag tror förvirringen uppstår pga att folk idag har så flytande arbetstider och diffusa arbetsbeskrivningar att de finner det fullt normalt att vara tillgängliga dygnet runt.
    Jag jobbar på försäkringskassan och kan säga att nej nej nej. Du har helt fel! Det spelar ingen roll att det är övertid och att det inte är din ordinarie arbetstid. Vabbar du heldag så gäller det hela dygnet. Har du vabbat 7-16 så kan du inte åka iväg och jobba övertid sen på kvällen. Vab är en ersättning du får för tid du GÅR MISTE OM INKOMST pga att du måste vårda ditt barn. Jobbar du övertid på kvällen sen så har du inte gått
    miste om inkomst.  Tar man däremot ut säg 4 timmars vab på dagen och sen åker och jobbar 16-20 så är det helt okej. Det spelar ingen roll vad din personliga åsikt är. Såhär ser regelverket ut. 
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-03 21:37:16 följande:
    Jag går ju självklart minste om min vanliga lön för min vanliga arbetstid.

Hade jag jobbat som vanligt alltså 07:00-16:00 så har jag runt 1500:- brutto för det. Sen kör jag ett övertidspass efter det på 8tim så tjänar jag runt 4500:- på det.
    Alltså totalt 6000:- den dagen.
    Nu jobbar jag inte ordinarie tid eftersom jag är hemma och tar hand om mina sjuka barn, då drar arbetsgivaren av dagslönen på 1500, som FK istället betalar ut genom VAB.

Detta är så självklart att det blir löjligt.

Det gäller inte bara VAB som jag förklarade tidigare, det funkar att vara föräldraledig eller ha semester på dagen också.

Mitt stora barn är 6år nu, jag har gjort detta säkert 10-15gånger om året. Har även runt 10 kollegor som fått barn under dessa år jag haft det, de flesta gör så här lite då o då.

Du tänker helt galet när du jämför vanlig lön och lön för övertid. Det skiter FK i. Det enda vi tittar på är att du inte får ta ut någon lön på hela den dagen du vabbar. Du kan inte få ersättning för nåt du inte gått miste om! DET är så självklart att det blir löjligt! Och det gäller de flesta ersättningar som betalas ut. Samma med sjukpenning tex. Du kan ju inte få sjukpenning om du får lön. Spelar ju ingen roll att du jobbar på tid som inte är din ordinarie arbetstid. Har du fått in lön på kontot så har du inte haft ett inkomstbortfall (nej skillnaden mellan övertid och vanlig lön räknas inte) och kan därför inte få sjukpenning för den tiden. Semester bryr sig FK inte om. Att du tror att det är rätt spelar ingen roll. Du har fel och har bara haft en jädra tur att FK inte gjort nån stickkontroll på dig! 

Eftersom mitt svar inte verkar duga så rekommenderar jag dig att ringa nån av mina kollegor på kundcenter så kan dom förklara för dig utförligare vad som gäller :)
    Och sluta sprid till dina kollegor att det här är ok för det är det inte! Ni skulle åka dit för fusk allihop och få ett återkrav om det upptäcktes. 

• Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-04 23:01:51 följande:
    Jag drog detta med vår löneansvariga idag, hon bara skrattade.

Jag vet inte vart det blir fel i översättningen. Du är fast i tanken att man inte förlorar inkomst....
    Om mina barn är friska så arbetar jag 07:00 till 16:00 och får betalt för det, enligt mina normala arbetstider.
    Om mina barn är sjuka så stannar jag hemma och tar hand om dem, jag får då INTE betalt från min arbetsgivare för denna tid....

Jag har alltså varit hemma och tagit hand om mina sjuka barn istället för att arbeta, min arbetsgivare gör avdrag på min lön de timmar som jag skulle ha varit där men nu inte varit där...
    Men jag har i din värld inte gått miste om nån inkomst?

Jag arbetar alltså på ett bolag med nästan 200 anställda som har kommunen som huvudägare. Den löneansvariga jag drog detta för idag har arbetat i denna roll i över 30år, hon har även nästan daglig kontakt med FK i olika ärenden gällande VAB, sjukskrivningar och föräldraledighet...

"Du har förmodligen kommit i kontakt med någon nyligen utexaminaerad som tror att de förstår hur världen fungerar eftersom de läst det i en bok" var det hon sa straxt efter det initiala skrattet.

Jag tror jag fortsätter på min tolkning av det hela, den är sund och jag kan utan problem försvara och argumentera för den.

Det är inte fel i översättningen nånstans. Jag fattar precis vad du skriver. Och jag säger att du har fel. Det har även er löneansvariga pinsamt nog. I min värld? Det är väl rena fakta att du får in pengar på konto för den tid du jobbar övertid på kvällen? Och det är just det som gör att du inte har rätt till vab. Det spelar ingen roll att du avstått att arbeta 8 timmar då din ordinarie arbetstid skulle ha varit. Enligt FK:s regelverk så är det inte okej helt enkelt. Hade du däremot tagit halv dag med vab och sen åkt och jobbat övertid 4 timmar så hade det varit helt okej. Men du kan inte få full ersättning när du inte haft ett fullt lönebortfall. 

Om du bara visste hur ofta jag pratar med medborgare gällande återkrav som säger att: ? Jaa men min chef/löneavdelning/kollega sa att man fick göra så? Jaha? Jobbar dom på FK och kan ge ett 100% svar? Uppenbarligen inte eftersom deras goda råd leder till ett återkrav från FK som lätt hade kunnat undvikas genom att de faktiskt kollade upp med den det berör, dvs FK, innan de sökte ersättningen. 

• Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-05 21:09:33 följande:

Det är inte fel i översättningen nånstans. Jag fattar precis vad du skriver. Och jag säger att du har fel. Det har även er löneansvariga pinsamt nog. I min värld? Det är väl rena fakta att du får in pengar på konto för den tid du jobbar övertid på kvällen? Och det är just det som gör att du inte har rätt till vab. Det spelar ingen roll att du avstått att arbeta 8 timmar då din ordinarie arbetstid skulle ha varit. Enligt FK:s regelverk så är det inte okej helt enkelt. Hade du däremot tagit halv dag med vab och sen åkt och jobbat övertid 4 timmar så hade det varit helt okej. Men du kan inte få full ersättning när du inte haft ett fullt lönebortfall. 

Om du bara visste hur ofta jag pratar med medborgare gällande återkrav som säger att: ? Jaa men min chef/löneavdelning/kollega sa att man fick göra så? Jaha? Jobbar dom på FK och kan ge ett 100% svar? Uppenbarligen inte eftersom deras goda råd leder till ett återkrav från FK som lätt hade kunnat undvikas genom att de faktiskt kollade upp med den det berör, dvs FK, innan de sökte ersättningen. 

Och för att förtydliga gällande din tanke om att jag är fast i att man inte förlorar inkomst. Jo, du förlorar den inkomsten du skulle ha haft om du jobbat dina 8 timmar på dagen. MEN du får lön och du är på jobbet på kvällen oavsett om du jobbar övertid eller inte och det är där problemet uppstå eftersom du då får lön för den tiden = inte ett fullt löne/inkomstbortfall för hela den dagen. 
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-05 21:57:37 följande:
    Rent komiskt detta :) Snacka om stelbent och fyrkantig byråkrati.

VABen täcker tiden som jag stannat hemma och tagit hand om sjuka barn istället för att arbeta. Jag förlorar inkomst pga det och FK ersätter mig för det, precis som alla andra.
    Vad jag sen gör efter, eller före, de timmar som FK kompenserar med VAB har ingen med att göra.

Jag testade för skoj skull, bara för att se hur systemet skulle reagera. Jag skrev på FK "mina sidor" att jag VABat 8tim och att min arbetstid var 16tim, då tyckte systemet att jag skulle få halvdag vab...
    Anonym (Jobbar på FK) skrev 2022-10-05 21:11:33 följande:
    Och för att förtydliga gällande din tanke om att jag är fast i att man inte förlorar inkomst. Jo, du förlorar den inkomsten du skulle ha haft om du jobbat dina 8 timmar på dagen. MEN du får lön och du är på jobbet på kvällen oavsett om du jobbar övertid eller inte och det är där problemet uppstå eftersom du då får lön för den tiden = inte ett fullt löne/inkomstbortfall för hela den dagen. 
    Hade du bara stoppat vid ditt "MEN" så hade ditt resonemang och din logik varit sund.

Åter igen, de timmar jag faktiskt är på plats och arbetar begär jag ingen kompensation för.
    Det jag förväntar mig är att bli kompenserad för de 8tim som jag faktiskt avstår arbete och istället stannar hemma och tar hand om mina barn, precis som alla andra blir.
    Jag tänker inte acceptera att jag får ett urholkat "inkomstbortfalls-skydd" när mina barn är sjuka bara för att jag ibland jobbar dubbelt så mycket som alla andra.

Du har dock givetvis rätt i sak, reglerna är så här stelbenta och fyrkantiga.
    Mitt syfte med denna provokation var att "hänga ut" hur illa detta fungerar.

Det är ju som tur är mycket enkelt att komma runt, det är ju bara att lönekontoret redovisar ev övertid du jobbar efter VAB någon annan dag samma månad så blir ju kronorna och örena rätt och rättvist på sista raden.

Ja det kan jag hålla med om att det är. Det brukar ofta vara så med statliga medel ;) 
    Nej det är helt rätt, FK bryr sig inte i vad du gör sen, så länge det inte involverar att du tjänar pengar. Jag förstår att du tycker att det är så men det gör det inte mindre sant för det. FK bryr sig inte om ifall du jobbar 8h, 16h eller 20 timmar per dag. Har du ett arbetspass på 16 timmar och vill få hem vab då ska du vabba i 16 timmar. Annars har du inte helt avstått från arbete den dagen enligt FKs regelverk. Det spelar ingen roll vad du tycker om välfärdssystemet och om det är urholkat eller inte. Så oavsett vad du tycker om det så gör du fel när du ansöker om vab för heldag och sen åker och jobbar på kvällen. Skulle du bli påkommen så skulle det definitivt bli ett återkrav och ev en kontrollutredning på dig. 

Mmh visst? Tycker du ska hälsa din löneansvarige att hon har fel trots sina 30 år i branschen och hädanefter följa dom regler som gäller så slipper du obehag med FK :) 

• Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-05 23:13:29 följande:
    Vi kan enas i att hon kanske gör fel enligt reglerna.

Om hon sen har fel eller inte blir en fråga om perspektiv och resonemang.

Risken att något skulle uppdagas är astronomiskt liten, så det är inget att ta hänsyn till.

Hur man än vrider på det så sover alla inblandade gott om natten.

Om jag har varit hemma dagtid med sjuka barn vid 2 tillfällen en månad och samma månad jobbat 4-8tim övertid på kvällen efter vanlig arbetstid vid 10 tillfällen så spelar det enligt mitt samvete inte någon roll just vilka dagar jag gjorde vad.
    Det ska stå samma kronor och ören på min lönepec ändå, det är det enda vettiga och sunda resonemanget.

Inte kanske. Hon GÖR fel. Och det spelar egentligen ingen roll om risken för att åka dit är liten. Hon representerar din arbetsgivare och att då stå och säga till de anställda att det här är enligt regelverket och rätt är ingenting annat än väldigt illa.

Din personliga åsikt spelar faktiskt ingen roll eftersom det gäller statliga medel. Blir det ett stort glapp mellan det du skulle fått i lön för en hel dag och det du får i VAB? Ja. Betyder det att din egen åsikt om att det ändå är moraliskt rätt att göra såhär för att du tycker att ersättningen är för liten är rätt och spelar roll? Definitivt inte.

• Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-06 16:54:11 följande:
    Det är ju givetvis ingen som blir förd bakom ljuset, allt sker i total öppenhet.

Vissa dagar har arbetsgivaren enormt stor behov av folk som jobbar övertid på kvällen och gör färdigt projektet för dagen.
    Då är de enormt tacksamma när någon som varit hemma med sjuka barn har möjlighet och är villig att komma in på kvällen.
    Ingen skulle vara intresserad av detta om det då skulle bli tal om någon förskjuten arbetstid så att det enda man "tjänade" på att komma in o köra 8tim efter 16 var de 20% som skiljer VAB från vanliga dagslönen, vilket i vårt fall är runt 300:-.
    Nu redovisar vi istället dessa övertidstimmar en annan dag då man har varit på jobbet och vips så blir dessa 300:- istället nästan 5000:-

Alla vinner, jag får skäligt betalt, arbetsgivaren har aldrig problem att få tag i folk som vill jobba.... Kunden är toknöjd som får bra service och sitt problem åtgärdat snabbt.

Ingen kan heller komma dragandes med att det skulle vara moraliskt fel, man är ju faktiskt hemma och tar hand om sina sjuka barn den tiden man ansöker om VAB.
    Anonym (Blue) skrev 2022-10-06 16:30:33 följande:

Du tycker att vänster är ett skällsord men du själv är inget annat än en okunnig simpel bidragsfuskare. Fy fan. Tar skattepengar du inte har rätt till. Hycklare! 

Detta är ett ganska vanligt upplägg för att komma runt denna byråkrati. Det praktiseras av ganska många arbetsgivare, ofta de lite mindre som har en mer familjär stämning.
    En arbetsgivare som är reko skulle skämmas ögonen ur sig att ens be någon komma in o köra 8tim övertid på en kväll utan att få ordentligt betalt, han skulle få ganska stor omsättning på personal och svårt att rekrytera nya då "snacket går" mycket fort inom branschen.

Att ens försöka vinkla det till skam över bidragsfusk lör du inte komma nån vart med, alla inblandade är som sagt vinnare. Ingen ber om ersättning för tid de faktiskt arbetar.

Ja du skriver det ju själv. Det är ett sätt att komma runt de regler som gäller. Alltså er egen lösning som passar företaget bäst och inte enligt de regler som staten sagt ska gälla. Alla vinner utom FK och alltså skattebetalarna som får betala ut skattepengar till folk som inte har rätt till de. Jag förstår ditt resonemang och att ingen skulle vilja ställa upp på övertid mm MEN FORTFARANDE så spelar det ingen roll. Det spelar ingen roll vad som är smidigast för företaget eller vad du som anställd tycker att reglerna BORDE vara. Det är inte så reglerna ser ut och nu gör fel som går runt det. Tänk att DET inte går in! 
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Lön) skrev 2022-10-06 17:40:44 följande:

Intressant denna diskussion som blivit gällande att vabba under dagen och sen gå in och arbeta övertid på kvällen.

Jag funderar mest på hur FK räknat med att få reda på om en person arbetat övertid?

Jag som jobbar med lön lämnar en hel del uppgifter på anställda och har jag en anställd som vabbat en dag 8 timmar (och fått löneavdrag) för det så är det 8 timmars vab jag kommer att uppge och en 8 timmars ordinarie arbetsdag enligt schemat. Det finns ingen ruta där man kan fylla i att personen arbetat övertid så vitt jag vet (var nyss in och tittade dessutom). Och dessutom klumpas övertiden ihop på lönebeskedet, specas inte upp per dag.

Förvisso skulle en grundligare utredning kunna påvisa övertidsarbete, men om vi på lön lämnar samma uppgifter som den anställde har rapporterat så lägger man väl inte mer tid på det?

Jag säger inget om vad som är rätt eller fel, jag påvisar bara hur FKs hemsida säger att man ska fylla i uppgifterna och då står det inget om övertid vilket heller inte rapporteras.

När du ansöker om vab så ska du fylla i om du arbetat delar eller hela dagen. Innan du skickar in så försäkrar du även att uppgifterna stämmer på heder och samvete och att du ska anmäla till FK om ändringar sker. Så kort sagt - FK förväntar sig att du fyller i korrekta uppgifter i din ansökan om vab. Hur mycket tid som läggs på att utreda ev fusk beror på hur starka misstankar FK har om att fusk pågår konstant och är satt i system. Om den misstanken finns så kommer en grundligare utredning att göras och då samlar man in uppgifter från både arbetsgivare, fsk/fritids mm
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Lön) skrev 2022-10-07 16:45:44 följande:
    Fast nu svarade du utifrån den som ansöker om vab. Jag skrev mitt inlägg utifrån arbetsgivarens perspektiv.
    Dvs har arbetstagaren en schematid på 8 timmar och rapporterat vab 8 timmar så är de ju det jag kommer att uppge till er. Att personen sen har arbetat övertid är ju utanför det som efterfrågas och kommer aldrig till er kännedom så. Just saying?
    Ja och det var det jag svarade på. Att det kan FK inte veta utan de förlitar sig på att man uppger rätt uppgifter. 
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (HR) skrev 2022-10-10 08:11:05 följande:
    Det är ett korrekt verktyg, det är du som gör fel.

Ordinarie arbetstid innebär all tid som skulle ha arbetats den dagen. Det är inte samma som det inom HR kallas för ordinarie arbetstid. Olika begrepp har olika definitioner i olika sammanhang och det måste man som HR ha koll på.

Om en anställd där jag arbetar skulle arbetat 8 timmar och sedan får 2 timmar övertid på kvällen anges ordinarie arbetstid 10 timmar. Personen har då varit frånvarande 80% och kan ta ut 3/4 dag FP/TFP. Att de arbetade 2 timmarna är övertid enligt kollektivavtal spelar ingen roll för rapportering till FK.

På motsvarande sätt om personen bara skulle arbetat 2 timmar en viss dag och varit frånvarande dessa 2 timmar har den rätt till hel dag FP/TFP, men går personen in och jobbar 2 timmar senare har de  rätt till 1/2 dag FP/TFP eftersom arbetstiden dkulle varit totalt 4 timmar. Kommer man däremot överens om att förskjuta passet på 2 timmar så blir arbetstiden fortfarande 2 timmar och eftersom personen även arbetat 2 timmar har den då inte rätt till FP/TFP.

Effekten kan faktiskt bli att en familj kan ta ut över en hel dag FP/TFP tillsammans. Finns även prejudikat på detta. Den ena personen arbetar 8 timmar och är ledig 6 timmar med FP/TFP. Kan då ta ut 3/4 dag.

Den andra föräldern skulle arbetat 4 timmar och är ledig 2 timmar. Kan ta ut 1/2 dag FP/TFP. Totalt för 8 timmar får de alltså ut 1,25 dag med FP/TFP.
    Men tack snälla! Äntligen nån som förstår hur det funkar och kan förklara bra!!! TACK!! :)
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-10 14:58:14 följande:
    Tack för ett vettigt och väl formulerat inlägg.

Resonemangen och logiken bakom reglerna är ju som sagt fullständigt vanvettiga.

Hos "oss" fortsätter vi nog att göra som vi alltid har gjort dock o sover gott om natten, med hedern i behåll.

Den enda sunda logiken är att man har 100% ersättning för VAB om man är hemma och avstår förvärvsarbete i 8tim, vilket motsvarar en normal arbetsdag.
    Vad som sen sker övriga dygnet hör inte ihop på något sätt....

Skönt att detta vansinne är så enkelt att komma runt och att man har en vettig arbetsgivare som resonerar sunt.
    Jag försöker verkligen förstå ditt resonemang. Men jag ha verkligen svårt att förstå varför du tycker att du ska kunna få ut 150% betalt för en dag då du inte jobbar (förvärvsarbetar) 150%. VAB är ju till för att ersätta ditt inkomstbortfall då du måste vara hemma och vårda ditt barn. Om du gör som du gör och först tar hel VAB för den tiden du anser skulle ha varit din vanliga arbetstid. Och sen ändå går och jobbar säg 16-20 på kvällen och även får lön för de timmarna. Då har du fått full ersättning för VAB + lön för de fyra timmarna du gjorde på kvällen. Alltså 150% betalt. Och 100% av de är skattepengar. Kan inte förstå hur du tycker att det är rätt och riktigt. 
  • Anonym (Jobbar på FK)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-10 17:18:10 följande:
    Jag har förstått att du har exceptionellt svårt att greppa detta.

Men om jag först skulle jobba mina vanliga 8tim och sen ytterligare 4tim utöver det, då skulle jag ha "mer än 100% betalt för det".
    Jobbar man 12 timmar så har man mer betalt än om man jobbar bara 8 timmar.
    Har man sen ett vettigt kollektivavtal så är ju dessa 4tim på kvällen värda betydligt mer än den vanliga arbetstiden, det blir nog överkurs här..

Men jag gör ett räkneexempel ändå. Vanliga arbetstiden ger ca: 1500:-/dag, 4tim övertid på det ger enligt mitt kollektivavtal ger straxt över 2000:-, alltså totalt 3500:- den dagen.
    Är jag hemma under dagtid med sjuka barn så får jag ett avdrag på min månadslön från arbetsgivaren på 1500:-, men istället in 1200:- från VAB, samt oförändrat 2000:- för övertiden. Alltså bara ett tapp på 300:- eftersom VAB enbart ger 80% av den ordinarie arbetstiden, som sen blir en totalt på 3200:- den dagen.
    Skulle vi anamma FKs sjuka logik så skulle totalen för dagen bli avsevärt lägre, ingen skull då vara intresserad av att ställa upp och komma in o jobba en kväll efter att man varit hemma på dagen.

VABen är ju till för att täcka förlust av inkomst tiden man avstår att arbeta för att istället stanna hemma ock ta hand om sina sjuka barn.
    Så om jag nu stannar hemma och tvingas avstå arbete i 8tim, då är det fullt logiskt och rimligt att FK via VAB ersätter dessa 8tim.
    Det är ju dessa timmar jag hela tiden hävdat att det är sund logik att FK ersätter, vad jag sen gör senare eller tidigare samma dag hör inte till saken.

Nu är ju detta en ickefråga i mitt fall eftersom arbetsgivaren anser detta sunt förnuft och självklart.
    De väljer att "halka" med fingret på tangentbordet och bokföra dessa övertidstimmar på kvällen en annan dag samma månad när man inte varit hemma med sjuka barn.
    Vilket ger att jag får VAB för tiden jag är hemma med sjuka barn och jag får betalt för min övertid. Arbetsgivaren har aldrig problem med att hitta folk som ställer upp på övertid, alla är nöjda o glada, allt är frid o fröjd.
    Nej självklart går man inte med vinst när man tar ut VAB. På samma sätt som du inte får ut lika mycket i sjukpenning heller jämfört med att jobba. Det är väl allmänt känt och därför många beklagar sig över när det är perioder med mycket VAB eftersom det gör att man tappar inkomst? Alla vet detta och respekterar detta eftersom det är de reglerna som gäller. Alla utom du. 
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-10-10 17:26:33 följande:
    Det är helt ok med de resonemanget att anse att det är ingenting värt att vara hemma med sjuka barn i 8tim?
    Det man gör i sitt eget hem är inte arbete?
    Så har man möjlighet att skjuta hela sitt arbetspass 8tim så att man först är hemma med sjukt barn hela dagen och sen gör ett helt arbetspass efteråt så är det värt precis inte ett öre mer än att bara gå till jobbet en vanlig dag?

Den kvinnorörelse som skrikit sig hesa ang patriarkat och obetalt hemarbete de senaste decennierna lär inte riktigt hålla med om detta. 
    Men tydligen håller dessa resonemang än, trots att vi haft en uttalad "feministisk regering" i 2 mandatperioder nu?

Nej. Det man gör i sitt eget hem är inte förvärvsarbete. Har aldrig hört nån som får betalt för att städa/diska/bädda rent/dammtorka/byta blöjor mm. Eller brukar du få betalt i vanliga fall för att göra ditt eget hushållsarbete och ta hand om dina barn? Har man möjlighet att skjuta hela sitt arbetspass 8h och tycker att man ändå orkar gå och jobba sen så är ju det guld eftersom du då inte får något löneavdrag då du får lön som vanligt den dagen. Eller så har man ju alltid valet att stanna hemma hela den dagen och få ersättning i form av VAB vilket täcker ca 80% av den lön du skulle fått för den arbetsdagen. 
Svar på tråden Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst