Kan försäkringskassan kontrollera min fp pga för hög års inkomst
Intressant denna diskussion som blivit gällande att vabba under dagen och sen gå in och arbeta övertid på kvällen.
Jag funderar mest på hur FK räknat med att få reda på om en person arbetat övertid?
Jag som jobbar med lön lämnar en hel del uppgifter på anställda och har jag en anställd som vabbat en dag 8 timmar (och fått löneavdrag) för det så är det 8 timmars vab jag kommer att uppge och en 8 timmars ordinarie arbetsdag enligt schemat. Det finns ingen ruta där man kan fylla i att personen arbetat övertid så vitt jag vet (var nyss in och tittade dessutom). Och dessutom klumpas övertiden ihop på lönebeskedet, specas inte upp per dag.
Förvisso skulle en grundligare utredning kunna påvisa övertidsarbete, men om vi på lön lämnar samma uppgifter som den anställde har rapporterat så lägger man väl inte mer tid på det?
Jag säger inget om vad som är rätt eller fel, jag påvisar bara hur FKs hemsida säger att man ska fylla i uppgifterna och då står det inget om övertid vilket heller inte rapporteras.