Inlägg från: Anonym (Han äter för mycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

#370 vad har det med ekonomi att göra? 

mammatill6 skrev 2022-10-12 19:41:20 följande:

Förklara hur? Vem betalar internatkostnaden? CSN räcker ju inte till det? 
    Din egna sin får inte komma hem på helgen och ens sova på soffan? Dina egna barn får inte vara hemma själva? 

De får två mål mat på helgen?

Får barnen äta så mycket frukost de vill eller är det också begränsat?

Internatet kostar 2100 och det räcker hans pengar till sen har han pengar kvar att leva för 

ja, helgerna äter vi kraftigare frukost då vi har mer tid än på vardagarna dessutom sover vi längre så det blir brunch dvs frukost och lunch kombinerat 
    Anonym (3barnsmorsa) skrev 2022-10-12 19:51:42 följande:
    En 17-åring som klarar sig på 4 köttbullar? Tveksamt att han verkligen gjorde det. Det är snudd på svält till en tonåring, och absolut inget du ska räkna med att nån annan äter. 
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:26:42 följande:

#141 vi har inkomst på 22.000 före skatt en hyra på 10.500 (el och vatten ingår) bil och övriga utgifter 

Dags att en av er skaffar ett jobb så ni har 2 inkomster. Blir en av er sjuk så faller hela er budget som ett korthus. Driva eget företag är inte lätt och sitter ni båda på kontoret till kl 19 på kvällen så verkar det inte ens löna sig att fortsätta driva det. Då räknar jag med att ni börjat jobba runt kl 8 på morgonen när barnen gått till skolan.Det är ni som är försörjningsskyldiga tills barnen är 18 år, alt som längst till 21 så länge barnet studerar. Skicka 1250 kr som CSN är på räcker inte för mat en hel månad till en 17åring. Ni ska se till att era barn har tak över huvudet och mat på bordet så länge det pluggar på gymnasienivå.
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 16:28:56 följande:
    När vi vuxna inte är hemma vill vi inte att det snoka runt  i hemmet det tror jag ingen vill och man vill kunna lita på folk som är ensamma i ens hem. Är det konstig? 
    sen väljer studenten Själv att sitta på skolan och studera vilket också är anledningen till vistelsen i Sverige nämligen STUDIERNA 

*eleven ska följa värdfamiljens regler och rutiner står det i papperna dvs vi har rätt att sätt vad vi anser är bäst 
    Ni litar inte ens på era egna barn? Det är snart jul och du vill inte ha hem ditt äldsta barn under lovet? Räknar du med att dina barn vill ha kontakt med dig när dom blir ännu äldre och fått lite mer perspektiv på saker och sin barndom? Barnen får inte äta, dom får inte vara själva hemma och utvecklas till självständighet. Jag brukar inte ropa "orosanmälan" på detta forum, men här är det fan bud på att omhänderta både dina egna och studenten omgående. Stackars barn.. 

Barnen får mat varje dag så att hävda att dom inte får äta är en lögn sen varför ska dom ha fri tillgång till all mat hela tiden?
    och mina barns kompisar ska defenitift inte äta vår mat som ska räcka till oss som familj. Vilket de skulle göra om dom hängde i mitt hem efter skolan eller på helger.
    mammatill6 skrev 2022-10-12 20:21:25 följande:

Menar du att barnet äter i skolan, och sen inget förrän 19? inget mellis? 

Til frukost en vardag, får barnen äta sig mätta då? Får de äta så mycket de vill eller bestämmer ni när det räcker då också?

Mitt barn äter en macka och oboy och studenten äter väl också smörgås tror jag (sover oftast när dom går till skolan)
    Anonym (*) skrev 2022-10-13 08:32:59 följande:
    Hur skulle ni göra om barnet blev så sjukt att hen var tvungen att vara hemma mer än en dag då? Det är väldigt vanligt att bli det, nämligen, t.ex. om man får influensa, covid eller magsjuka. Även vid förkylning brukar man behöva vara hemma minst två tre dagar. Att vara hemma en vecka vid sjukdom är inget konstigt alls. Hur skulle ni göra med barnet om det inträffade?

Om ditt barn vill ta hem kompisar så säger ni alltså nej? Får ditt barn gå hem till kompisar? Händer det att hen blir bjuden på mat där?

Eftersom att mina barn aldrig är hemma mer än Max två dagar från skolan så är detta inget problem, och vi kan ha barnen med oss på jobbet så vi förlorar ändå ingenting på det. 

och kompisar är inte heller ett problem eftersom som jag skrev så umgås mina barn med vänner på skoltid och fritidsaktiviteter inte i hemmet eftersom vi inte bedriver fritidsgård! Alltså ingenting som någonsin ens blir en diskussion här hemma

#403 alltså den här studenten kliver in under precis samma förutsättningar och förväntningar som de egna barnen det är tanken när man tar emot och då är det vad som gäller! 
    om andra familje må ha andra regler så har vi våra och det är ingen som hittills varit missnöjd mer än människor på FL 

#402 vi jag ständiga uppföljningar och killen mår bra! Du kan omöjligt veta om han är missnöjd eller inte? tror att vår kontakt har bättre koll på situationen än främmande människor på ett forum. 
    Alla familjer måste inte ha samma regler och rutiner runt barnen för att vara lyckliga. 

mammatill6 skrev 2022-10-13 09:54:00 följande:
    Tror nog sovsalen skulle vara missnöjd också. Mest skrämmande är att du som vuxen förälder inte tar till dig att det är åt skogen.
    Du undviker konstant flera frågor.

Får din son inte ens komma hem över jul eller högtider, ens för att sova på soffan.
    Hur kan ni som föräldrar prioritera att arbeta så enormt långa dagar till slutlön istället för att skaffa jobb som ni kan leva på?

varför ta in en student istället för att priortera er egna familj o skapa en buffert.

När man ta emot en student står det inte att ni ska erbjuda en portion mat om dagen utan det står att ni ska erbjuda mat. Ett barn har rätt att få äta sig mätt precis som erat barn. Det innebär inte att få äta så mycket som erat barn utan äta sig mätt.

Nej vår son HAR FLYTTAT hemifrån och då kommer man och hälsar på i den mån det passar och det gör det inte under dessa månader då vi har en student i det enda lediga rummet. Men VI HAR diskuterat detta innan studenten kom och vår son har redan accepterat det så det är ingen fara. Ingen som far illa av det upplägget.

vi valde studenten för att vi kände att vi hade plats och ville göra detta. Och det har vi blivit godkända för att göra. 
    Hur vi väljer att jobba eller prioritera är upp till oss, vi väljer att leva för dagen istället för att ha en buffert på banken och det passar oss. 
    sen börjar vi jobba rätt sent så dagarna är inte så långa, men vi är inga morgonmänniskor och har anpassat arbetet efter det. Vi har möjligheten att välja själva! 

vi ska erbjuda servera mat, den mat vi äter är man fyra personen som ska äta och det finns fyra biffar så är det EN var som gäller. vi har fortfarande inte råd att hålla buffé varje måltid 
    samma sak gäller alla i familjen försök acceptera att alla inte ha förutsättningar till att laga jättemycket mat varje dag

Anonym (xxx) skrev 2022-10-13 10:15:40 följande:
    Jag skrev att det är du som är missnöjd i denna tråd. 

Ja det går för mycket pengar på mat klart man blir missnöjd när dom pengarna inte finns, svårt att trolla med knäna vet du? 

men ingen annan är missnöjd 

#415 min son Sköter sina utg själv på sommaren arbetar han och får på så sätt pengar att leva för. 
    Han klarar sig utmärkt på det pengar han får

Svar på tråden Har knappt råd