Inlägg från: Anonym (Han äter för mycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-14 10:44:47 följande:
    Perfekt, men då får ni spara in på en potatis till honom på julafton.
    Om man kan köpa vilken mat man vill och inte kan förstå hur en annan familj får spara till en säck potatis så kan man häva ur sig sånna kommentarer 
    igår fick vi sno pengar ur sonens sparpengar på hans rum när mannen skulle köpa ägg. Men visst för dig är det väl inget problem
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-14 15:44:14 följande:
    Ts, skulle du vilja svara på mina frågor som du tycks ha glömt?
    1. Du säger att äldste sonen ska jobba över jul, antingen hos din väninna som har kafé eller hos er på ert familjeföretag. Men väninnans kafé är väl inte öppet på julaftons dag och ni ska väl inte jobba på julaftons dag? Så min fråga är var sonen ska tillbringa julaftons dag?
    2. Du säger att ni delvis ville ha en utbytesstudent för att ni är intresserade av att lära er om olika kulturer. Men du verkar inte ha en aning om huruvida studenten firar jul eller om julfirande är viktigt i hans hemland och familj?
    Läs igen vad jag skrivit :
    min son ska jobba extra men där han bor alltså inte här.
    sen ska ev studenten jobba extra på min väns café eller ev hjälpa oss på jullovet 

och nej vi har inte pratat ingående om hans familjs vanor 
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-14 16:57:59 följande:
    Läs gärna igen vad jag skriver: jag undrar var er äldste son ska tillbringa julaftonsdagen någonstans? Han ska antagligen inte jobba extra just den dagen. 
    Han ska Väl vara hemma hos sig eller med någon kompis 
    Xenia skrev 2022-10-14 18:42:58 följande:
    Är du på riktigt? Får ingen något mellanmål? Har ni inte ens en fruktskål?

F ö kostar det väl mer att köpa mellanmål i skolan än om du köper hem det från affären. Får dina barn köpa mellanmål för sina egna veckopengar? Och på helgen får de inget mellanmål alls?

Tydligen köper ni kakor iaf. Då tycker jag ni ska använda de pengarna till något nyttigare, om ni har ont om pengar. T ex är äpplen billiga nu.

Du får förklara för studenten att han inte får ta mer än en kaka. Eller så gömmar du kakorna och delar ut en var på kvällarna. Tycker det är dålig stil att gömma undan kakorna helt för studenten och äta dem i smyg.
    Vi i våran familj äter inte mellanmål och vill studenten ha det så har han egna fickpengar att Handla för så vad det kostar studenten är inte vårt problem 
    Xenia skrev 2022-10-15 12:13:56 följande:
    I så fall är ni en väldigt konstig familj. Barn kanske inte orkar äta så mycket till de stora måltiderna att de får i sig tillräckligt. Därför behövs mellanmål.

Om dina egna barn inte får mellanmål hemma utan måste köpa det i skolan borde det vara ditt problem. Det är väl ni som föräldrar som ser till att de har pengar till det?

Eller så får/fick era egna barn aldrig pengar till godis, bio etc, för de måste använda veckopengen till mellanmål i skolan för att ni föräldrar var för snåla för att skicka med en frukt och för snåla för att se till att de fick mellanmål när de kom hem efter skolan.

Nej, det där låter inte särskilt troligt. En så fattig familj skulle aldrig ha tagit emot en utbytesstudent att föda. Snarare hyra ut det lediga rummet (om ni bor i en studentstad eller om det är ont om bostäder där ni bor).

Varför tar man öht emot en utbytesstudent? Jo, för att man är intresserad av andra kulturer/anser att det är bra för de egna barnen. Det verkar inte vara fallet här.

En del tar emot utbytesstudenter för pengarnas skull. Men så är ju inte heller fallet här.
    Mina barn ÄTER INTE mellanmål jag har skrivet det flertalet gånger dom har inte varit intresserade varken på dagis eller fritids och personalen har alltid sagt att dom bara sitter med petar men inte äter.
    utbytesstudenten får om han känner hunger, KÖPA mellis i skolan för sina FICKPENGAR mellis infaller på skoltid 
    Anonym (Styvmamma) skrev 2022-10-18 09:50:34 följande:
    Alla här i tråden håller definitivt med dig - förutom TS då.... Hon tycker minnsann att vuxna karlar ska äta pytte-pyttelite, och hon har minnsann gjort en empirisk undersökning hemma -med sig själv- där hon kunnat konstatera att barnportioner borde göra en mätt!

Och ingen har insett det faktum att vi inte har råd att servera me mat och större portioner, vi får hushålla med det vi har 
    killen har pengar är han inte mätt får han knata till affären. men han tycker allt är så dyrt så han vill inte.. så då får han nöja sig med det han får. 
    Han ska bor här under samma premisser som våra egna barn och ska därför inte få någon specialbehandling och sånt som ingen annan får. 
    Jag ska inte behöva avstå lunch för att han ska få mer mat på kvällen 

Anonym (3barnsmorsa) skrev 2022-10-18 11:05:13 följande:
    Har man inte råd att handla mat så tar man inte in extra tonåring! Har man inte råd att leva på en lön så måste man fixa ett jobb! Som förälder avstår man ALLT som krävs så att barnen blir mätta, det inkluderar även studenten som ni är skyldiga att ge mat! Hoppas att nån av barnen öppnar käften i skolan snart.

tanken är att han ska äta som vi inte att vi ska anpassa oss efter honom eller laga mat efter hand matkultur. Vi ska äta, leva och göra som vi alltid gjort - det är en del av vad organisationen vill sen ska han vara en del av det. Inte att vi ska ändra familjens vanor efter honom. 

Mina egna barn klagar inte och dom äter inga kolossala mängder i skolan heller snarare att dom äter mindre än klasskamrater. Man måste inte servera lika stora portioner som grannen gör hemma hos sig. 

Alla ni verkar också tro att erat sätt att leva är det rätta och att äta mindre än så är skadligt. 
    och åter killen kan själv gå till butiken eller kafeterian på skolan eller till något fik om han är så våldsamt hungrig. Men den mat vi handlar hem ska räcka till alla fyra och till mer än en måltid 

Anonym (3barnsmorsa) skrev 2022-10-18 12:07:17 följande:
    Alla äter olika mycket, det ska man ha i åtanke när man tar hem en extra människa i ett helt år. Den man ska ta hem ska kunna äta sig mätt på den mat som tillagas. Ni äter otroligt små mängder och räknar med att en 15åring ska äta samma lilla mängd. Att ni blev godkända är en gåta. 
    Sååå svårt att förstå vi och våra barn äter sig mätta varje måltid vi äter, den enda som verkar vilja äta mer mat än vad som finns är studenten som har kort och egna pengar långt över vad vi har
    Anonym (3barnsmorsa) skrev 2022-10-18 13:48:31 följande:
    Du och din familj äter er mätta, ja det har vi förstått MEN ni gjorde ett medvetet val att ta in ytterligare en person i erat hushåll som gäst som också har RÄTT att äta sig mätt. Av vad som går att utläsa i dina svar så äter ni väldigt små portioner och ni verkar ha räknat med att studenten skulle äta lika lite, vilket är ett väldigt skevt synsätt. Han ska inte behöva ta sina fickpengar för att kunna äta sig mätt, dom pengarna ska gå till nöje, kläder hygien osv. Ni som värdfamilj är SKYLDIGA att se till att eran gäst blir mätt. Som sagt, ni borde inte ha blivit godkänd alls, om ni tråden är sann.. 

Låt säga att vi till middag köper fryspizza en till oss var och studenten inte skulle bli mätt på en så har vi ingen skyldighet att köpa en till åt honom utan vi ska servera honom mat och det gör vi men i vanliga fall delar vi en på fyra i vår familj. Och vi har ingen skyldighet att erbjuda ett aldrig sinande kylskåp där han kan ta när vad han vill när han vill. 

och nu Är vi godkända sedan länge 

Anonym (Kulturer) skrev 2022-10-18 15:45:28 följande:

Detta är en trolltråd!

ingen idé att bry sig längre. TS hitta på massa skit. Man blir INTE värdfamilj med de förutsättningar TS. har själv varit utbytesstudent så vet.

Jag är godkänd och har en student som lever på oss så jag vet också, ge dig för i helvete det är ingen trolltråd även om jag inte lever ett familjeliv som alla andra 
Svar på tråden Har knappt råd