Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

    Vem ska betala fakturan?

    TS, syftet med fakturan är inte att uppdostra ditt barn. Syftet är att ersätta kostnaden för brandutryckningen. NÅGON måste ju betala, eller hur?

    Jag jobbar som lärare i högstadiet och jag anser att skolan och föräldrarna delar på ansvaret för barnen när barnen är i skolan. Vi lärare sysslar en väldig massa med barnuppfostran, helt enkelt för att vi måste. Det skulle inte gå att genomföra lektioner om vi inte hade ordningsregler eller tillrättvisade elever som inte skötte sig. Vi önskar nog dock allihop att vi kunde lägga mindre tid på uppfostran, eftersom det tar så mycket tid från undervisningen.

    Självklart har även föräldrar ett ansvar för hur deras barn uppför sig i skolan. Annars skulle ju skolan aldrig behöva ringa hem eller ha samtal med föräldrar vars barn inte beter sig som de ska.

    När det kommer till ekonomisk ersättning för skador så anser jag att det ansvaret alltid ska ligga på föräldrarna. Alla pengar skolan lägger ut måste ju tas från en budget som istället hade kunnat läggas på eleverna och undervisningen. Ska skolan betala varje gång någon elev orsakat skada eller startat brandlarmet, så blir det ju väldigt stora summor.

  • Anonym (.)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 18:17:47 följande:
    Jag håller med om att föräldrar och skola ska samverka. Men är inte fostran ett lärande? I skolan fostrar man väl generation av framtida samhällsmedborgare. Man fostrar barn i samhällssystem. Om barnet drar ett brandlarm, har inte skolan då brustit i uppsyn? Vad hade istället hänt om barnet hade skadat sig? Gått iväg, klättrat upp på en klippkant och ramlat ner och brutit benet. Hade man då sagt att det är föräldernas ansvar? Skulle föräldrarna kunna skicka faktura på mellanskillnaden på förlorad inkomst för att man måste sitta hemma med sitt barn? Behöver inte argument kunna användas konsekvent åt båda håll?