• Torna
    Wed 26 Oct 2022 07:27
    10664 visningar
    23 svar
    23
    10664

    Barnets pappa stressar ihjäl mig

    Vi har äntligen fått vår efterlängtade lilla pojke som nu är dryga 3 veckor. Alltså är allt fortfarande ganska nytt för oss som föräldrar. Men jag håller på att bli galen på bebisens pappa, vi har båda kontrollbehov och är rädda att något ska hända. Men han verkar ha fått för sig att jag inte bryr mig och vill bestämma hur och när jag ska göra saker. Nätterna är värst. Jag ställer larm var tredje timme för att amma om sonen inte vaknat och sagt till själv att han vill äta innan dess. Såklart vaknar jag ju till och från hela natten av alla små ljud han gör, samt bara för att kolla till honom. Hans pappa har börjat jobba igen och jag begär absolut ingenting från honom på nätterna just av anledningen att han jobbar. Sen vaknar ju han också ändå, men han tror att när han vaknar så är det för att jag inte gör det "för att jag inte bryr mig". Jag kan ha varit vaken i en timme, ammat, bytt blöja, suttit med lillen i famnen för att han ska sova. Sen precis lagt ifrån mig honom och han gör små ljud i sömnen var på pappan vaknar och väcker mig som precis börjat somna för att han tror att bebis är hungrig eller inte mår bra och att jag inte märker. Så här håller det på... Har förklarat för honom men han blir bara sur och säger att han måste sova för att orka jobba (och jag har aldrig begärt att han ska göra något på natten), samt att jag måste bortprioritera min egen sömn - vilket jag självklart gör!! Men jag är människa, jag måste sova några stunder för att kunna vara en bra mamma dagtid också. Det fungerar inte att han väcker mig så fort jag lyckats somna. Är inte bebisen som är jobbig, det är pappan... Försöker hinna med så mycket som möjligt dagtid, men han tycker inte om att jag åker iväg själv och gör saker. Typ handlar, hälsar på mor/farföräldrar osv. Jag fattar att det är jobbigt för honom att vara ifrån sonen hela dagarna och att inte ha kontroll, men resultatet blir att han stressar sönder mig och får mig att känna mig helt instängd och otroligt ensam. Har inte heller några vänner att prata av mig med, och hade jag haft det hade han garanterat inte uppskattat om jag träffade dem. Jag älskar vår son mer än något annat och är själv livrädd att något ska hända. Vi har för övrigt alltid haft en stabil relation, lite småtjafs då och då, men vi bråkar inte och har överlag samma värderingar kring det mesta. Så vi trivs ju ihop, men håller på att bli totalt galen på det han håller på med nu. Är det normalt? Går det över? Tips på vad jag ska göra? 

  • Svar på tråden Barnets pappa stressar ihjäl mig
  • Torna
    Wed 26 Oct 2022 08:34
    #4
    Pope Joan II skrev 2022-10-26 08:01:59 följande:

    Finns det någon särskild anledning till att du bestämt dig för att amma honom var tredje timme? Om inte så tycker jag att du ska slopa larmen och sova tills dess att han vaknar själv.


    Ja, han vägde enligt vården för lite när han föddes och behöver extra tillmatning tills han kommit upp i vikt. Aptit har han och vi har precis fått gå över från varannan till var tredje timme, så förhoppningsvis får han börja styra detta själv snart.
  • Torna
    Fri 4 Nov 2022 08:23
    #10
    GGN skrev 2022-10-26 19:32:31 följande:

    Du kanske ska prata med någon på BVC om detta. De har väl kuratorer eller liknande som kan hjälpa?


    Jo jag har tänkt på det.. Nämnt det lite vid senaste besöket men kanske får ta upp det igen vid nästa besök.
  • Torna
    Mon 14 Nov 2022 07:06
    #19
    +1

    Tack för alla tips och olika synvinklar på denna situation. Hade önskat det gick att prata med någon utomstående tillsammans men det anser han är trams, men ska försöka få lite tips och stöd från bvc och även ta upp detta när jag går på efterkontroll. Tack och lov går bebis upp mycket o vikt och ligger nu inom normalspannet och får styra matning mer själv. Det underlättar lite på nätterna, annars är det fortfarande likadant, spelar ingen roll vad jag säger. Sen är det ju så svårt eftersom han är en bra pappa till bebisen och verkligen bryr sig. Men blir galen på att han inte verkar fatta att jag ska hålla hela dagarna också..

  • Torna
    Fri 25 Nov 2022 13:05
    #22
    skolios skrev 2022-11-24 21:57:38 följande:
    Klart att han tycker det är tramsigt att gå och prata med någon eftersom han vet att det han gör är fel.
    Jag fattar inte varför du fortsätter att diskutera detta med honom, varför behöver du hans tillåtelse för hur du sköter nätterna när ansvaret är ditt? Han har själv avsagt sig ansvar på natten eftersom han behöver sova och då är det du som bestämmer. Du behöver tuffa till dig. 
    Jo så är det kanske. Vill inte ha massa konflikter som också tar energi, utan försöka hitta ett läge där vi båda kan koppla av. Men kanske bara är att sätta hårt mot hårt. 
Svar på tråden Barnets pappa stressar ihjäl mig