Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
Taskig inkomst och höga utgifter,
boende och el betalt,
finns lite mat i frysen.
Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.
Taskig inkomst och höga utgifter,
boende och el betalt,
finns lite mat i frysen.
Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.
Tråkigt sits. Jag dömer inte för jag känner dig inte. Alla kan hamna där i en taskig ekonomisk sits utan att vara vare sig slarvig eller lat. Vissa människor har jättedålig lön säg att du får ut ca100 kr timmen efter skatt blir inte mycket pengar av det per månad. Finns det inget du ev kan sälja? Ta kontakt med socialen du kanske inte får hjälp men du kan alltid pröva. Annars ta kontakt med Frälsningsarmen de brukar hjälpa utsatta människor. Kommentaren om orosanmälan är bara elak.
Tråkigt sits. Jag dömer inte för jag känner dig inte. Alla kan hamna där i en taskig ekonomisk sits utan att vara vare sig slarvig eller lat. Vissa människor har jättedålig lön säg att du får ut ca100 kr timmen efter skatt blir inte mycket pengar av det per månad. Finns det inget du ev kan sälja? Ta kontakt med socialen du kanske inte får hjälp men du kan alltid pröva. Annars ta kontakt med Frälsningsarmen de brukar hjälpa utsatta människor. Kommentaren om orosanmälan är bara elak.
Verkar som Ts inte vill använda sina bidrag som är till för försörjning för sig själv och barnen om det krisar.
Ts borde ha bett om uppskov för csn tex. Men lätt att vara efterklok.
Kolla ändå upp nödlån från kommunen om ingen anhörig eller vän finns att låna av.
Måste barnen få hela sina barnbidrag själva? Antar de får det själva eftersom det inte togs upp som inkomst.
De vill förhoppningsvis hellre äta än köpa kläder och skitsaker.
Fast kom på nu att du skrev att en räkning var förskoleavgift. Ett sånt litet barn får väl inte sitt barnbidrag själv. Men hindrar ju inte att det kan finnas en tonåring som får förfoga över barnbidraget själv i samma hushåll.
Om du normalt sparar barnbidragen så gör ett undantag denna månad.
För att inte hamna i denna sits igen:
Går det att flytta för att bo en aning billigare? 10 tusen är hög hyra. Även en tusenlapp eller två billigare gör stor skillnad (hade varit som natt och dag för dig nu).
Kolla upp om du har rätt till bostadsbidrag, man kan ha det om man har barn och har låg inkomst.
Underhåll? Även om det inte finns någon person som kan betala underhåll ska man väl ändå ha rätt till minimisumman för underhåll från FK?
Framför allt, i dagens läge, spara på el. Allt som går på el går att spara in på. Vänj barnen vid att alltid släcka lampor, sluta att ha flera lampor i samma rum tända. Dubbelskärmar är aldrig okej (om barnen tex har tv i sina rum får den aldrig vara på samtidigt som de sitter med dator/telefon).
Tvätta bara när det verkligen behövs på det program som sparar mest el, torka kläderna utan torkskåp eller tumlare.
Höj temperaturen i frys och kyl en grad (vet inte hur mkt det gör i praktiken men allt som går att hålla nere ska hållas nere).
Kanske en del saker är skit? Men försöker ge bra råd.
Jag hade bekanta för många år sen med räkningar på 21000 en månad och 14000 ut. Det hade tillfälligt kört ihop sig och de var helt förtvivlade. Vi satt en hel kväll och pusslade med alla siffror och en av utvägarna var just som andra föreslagit här att be om uppskov med vissa räkningar. Har man alltid betalat i tid innan brukar de inte vara knussliga. Att spara på el är liksom inget som hjälper ts nu akut. Det kan hjälpa nästa månad även om skillnaden när man bor i lägenhet inte blir så stor som vissa tycks tro.
Verkar som Ts inte vill använda sina bidrag som är till för försörjning för sig själv och barnen om det krisar.