• Anonym (TS)

Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar

Taskig inkomst och höga utgifter,
    boende och el betalt, 
    finns lite mat i frysen.

Tips på recept att klara en förälder och två barn fram till nästa månad, gärna runt 10kr per dag.

• Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-29 20:14:29 följande:

Tråkigt sits. Jag dömer inte för jag känner dig inte. Alla kan hamna där i en taskig ekonomisk sits utan att vara vare sig slarvig eller lat. Vissa människor har jättedålig lön säg att du får ut ca100 kr timmen efter skatt blir inte mycket pengar av det per månad. Finns det inget du ev  kan sälja? Ta kontakt med socialen du kanske inte får hjälp men du kan alltid pröva.  Annars ta kontakt med Frälsningsarmen de brukar hjälpa utsatta människor. Kommentaren  om orosanmälan är bara elak. 

.Står ingenstans att TS har det sån här varje månad. 
    Styrkekram till dig.
    Nu såg jag du hade fått helt vanlig ön men dyra räkningar. Nu är det ju försent annars kanske du fått uppskov på CSN lånet eller kunnat betala mindre på elräkningen  Ofta kan man prata med företagen de vill inte folk ska hamna i klistret ibland låter de en dela upp räkningen i 2 eller ggr speciellt när man har barn. 
    Socialen får du nog inget på nej. Fråga familj eller någon bra vän om ett litet lån. Det hade jag gjort. 
  • Anonym (kvastfening)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-29 20:14:29 följande:

Tråkigt sits. Jag dömer inte för jag känner dig inte. Alla kan hamna där i en taskig ekonomisk sits utan att vara vare sig slarvig eller lat. Vissa människor har jättedålig lön säg att du får ut ca100 kr timmen efter skatt blir inte mycket pengar av det per månad. Finns det inget du ev  kan sälja? Ta kontakt med socialen du kanske inte får hjälp men du kan alltid pröva.  Annars ta kontakt med Frälsningsarmen de brukar hjälpa utsatta människor. Kommentaren  om orosanmälan är bara elak. 

.Står ingenstans att TS har det sån här varje månad. 
    Styrkekram till dig.
    Om det inte är så här varje månad så har man väl ett sparkapital?

Det är liksom sånt här man har sparande för, när det kommer extra räkningar.
  • Pascal
    Anonym (TS) skrev 2022-10-29 20:11:21 följande:
    Eftersom du både är nyfiken och hånfull så ska jag berätta.
    Jag fick ut 18106kr efter skatt.
    Hyra: 9980kr
    El: 3198kr (den stora smällen)
    Förskoleavgift: 1572kr
    Mobil: 299kr
    CSNlån: 2750kr

Jag har inte massa dyra vanor, smslån eller knarkar. Bara jävligt surt om pengar denna månad och med två stora räkningar på en gång.
    Har du redan betalat räkningarna? Om inte så hade jag nog faktiskt kontaktat elbolaget eller CSN och sagt som det var och bett om att få uppskov den här månaden. I värsta fall struntat i att betala en av de räkningarna under förutsättning att du vet att du kommer ha bättre med pengar nästa månad. Mat i magen på barnen är viktigare än att betala tillbaka CSN en enda månad om du betalat som du ska alla andra månader.
  • Anonym (Leva)

Jag har inte massa dyra vanor, smslån eller knarkar. Bara jävligt surt om pengar denna månad och med två stora räkningar på en gång.
    Barnbidrag, underhåll? 
  • Anonym (Leva)

Verkar som Ts inte vill använda sina bidrag som är till för försörjning för sig själv och barnen om det krisar. 

• Anonym (99)

Ts borde ha bett om uppskov för csn tex. Men lätt att vara efterklok.

Kolla ändå upp nödlån från kommunen om ingen anhörig eller vän finns att låna av.

Måste barnen få hela sina barnbidrag själva? Antar de får det själva eftersom det inte togs upp som inkomst.
    De vill förhoppningsvis hellre äta än köpa kläder och skitsaker.
    Fast kom på nu att du skrev att en räkning var förskoleavgift. Ett sånt litet barn får väl inte sitt barnbidrag själv. Men hindrar ju inte att det kan finnas en tonåring som får förfoga över barnbidraget själv i samma hushåll.
    Om du normalt sparar barnbidragen så gör ett undantag denna månad.

För att inte hamna i denna sits igen:
    Går det att flytta för att bo en aning billigare? 10 tusen är hög hyra. Även en tusenlapp eller två billigare gör stor skillnad (hade varit som natt och dag för dig nu).
    Kolla upp om du har rätt till bostadsbidrag, man kan ha det om man har barn och har låg inkomst.
    Underhåll? Även om det inte finns någon person som kan betala underhåll ska man väl ändå ha rätt till minimisumman för underhåll från FK?
    Framför allt, i dagens läge, spara på el. Allt som går på el går att spara in på. Vänj barnen vid att alltid släcka lampor, sluta att ha flera lampor i samma rum tända. Dubbelskärmar är aldrig okej (om barnen tex har tv i sina rum får den aldrig vara på samtidigt som de sitter med dator/telefon).
    Tvätta bara när det verkligen behövs på det program som sparar mest el, torka kläderna utan torkskåp eller tumlare.
    Höj temperaturen i frys och kyl en grad (vet inte hur mkt det gör i praktiken men allt som går att hålla nere ska hållas nere).

Kanske en del saker är skit? Men försöker ge bra råd.

• Anonym (A)
    Anonym (99) skrev 2022-10-29 21:27:34 följande:
    Ts borde ha bett om uppskov för csn tex. Men lätt att vara efterklok.

Kolla ändå upp nödlån från kommunen om ingen anhörig eller vän finns att låna av.

Måste barnen få hela sina barnbidrag själva? Antar de får det själva eftersom det inte togs upp som inkomst.
    De vill förhoppningsvis hellre äta än köpa kläder och skitsaker.
    Fast kom på nu att du skrev att en räkning var förskoleavgift. Ett sånt litet barn får väl inte sitt barnbidrag själv. Men hindrar ju inte att det kan finnas en tonåring som får förfoga över barnbidraget själv i samma hushåll.
    Om du normalt sparar barnbidragen så gör ett undantag denna månad.

För att inte hamna i denna sits igen:
    Går det att flytta för att bo en aning billigare? 10 tusen är hög hyra. Även en tusenlapp eller två billigare gör stor skillnad (hade varit som natt och dag för dig nu).
    Kolla upp om du har rätt till bostadsbidrag, man kan ha det om man har barn och har låg inkomst.
    Underhåll? Även om det inte finns någon person som kan betala underhåll ska man väl ändå ha rätt till minimisumman för underhåll från FK?
    Framför allt, i dagens läge, spara på el. Allt som går på el går att spara in på. Vänj barnen vid att alltid släcka lampor, sluta att ha flera lampor i samma rum tända. Dubbelskärmar är aldrig okej (om barnen tex har tv i sina rum får den aldrig vara på samtidigt som de sitter med dator/telefon).
    Tvätta bara när det verkligen behövs på det program som sparar mest el, torka kläderna utan torkskåp eller tumlare.
    Höj temperaturen i frys och kyl en grad (vet inte hur mkt det gör i praktiken men allt som går att hålla nere ska hållas nere).

Kanske en del saker är skit? Men försöker ge bra råd.
    +1
  • Anonym (Iz)

Ändra på csn så att du betalar varje månad istället! Då blir det ca 1000 kr/mån istället för hög räkning varje kvartal.

Elen, är den varje månad eller är det fler månader? Om det är fler, ändra där också så att det istället dras varje månad.

Har ni möjlighet att flytta?

Med den inkomsten annars så kan du söka bostadsbidrag! Även om du har barnen vv så kan du få det.
    Om du inte har barnen vv utan varje vecka så ska du givetvis söka underhållsstöd!

Vad hände med barnbidragen, ingår de i de 18 du fick ut?
  • Anonym (Uppskov)

Jag hade bekanta för många år sen med räkningar på 21000 en månad och 14000 ut. Det hade tillfälligt kört ihop sig och de var helt förtvivlade. Vi satt en hel kväll och pusslade med alla siffror och en av utvägarna var just som andra föreslagit här att be om uppskov med vissa räkningar. Har man alltid betalat i tid innan brukar de inte vara knussliga. Att spara på el är liksom inget som hjälper ts nu akut. Det kan hjälpa nästa månad även om skillnaden när man bor i lägenhet inte blir så stor som vissa tycks tro. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Leva) skrev 2022-10-29 21:12:17 följande:

Verkar som Ts inte vill använda sina bidrag som är till för försörjning för sig själv och barnen om det krisar. 

barnbidragen kom veckan innan lönen. ena gick till busskort och vinterjacka det andra till overall och vinterskor till minstingen. 
Svar på tråden Tre dagar efter lön och jag har 307kr kvar