• Anonym (Anony­m)
    Sat 29 Oct 2022 19:38
    4190 visningar
    16 svar
    -1 +2
    16
    4190

    Orosanmälan

    Jag misstänker att barnen i en familj jag inte känner far illa. Det enda jag vet är namnen på de vuxna personerna barnen bor med. Nån som vet om det funkar att göra en anonym orosanmälan? Även om jag inte uppger min identitet, kommer ju den misstänkta fatta att det är jag som anmält om den får veta vad och när jag sett vad jag har sett. Eller får de inte ta del av de uppgifterna?

  • Svar på tråden Orosanmälan
  • Anonym (E)
    Sat 29 Oct 2022 19:41
    #1

    Ja du kan göra anonym anmälan. De får så klart ta del av det du anklagar dem för........

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 29 Oct 2022 19:53
    #2
    -1
    Anonym (E) skrev 2022-10-29 19:41:35 följande:

    Ja du kan göra anonym anmälan. De får så klart ta del av det du anklagar dem för........


    Alltså kommer jag inte va anonym? Om de får veta vad och när jag sett och vad jag misstänker blir det liksom uppenbart vem som anmält.
  • Anonym (---)
    Sat 29 Oct 2022 20:02
    #3
    -1 +2

    Men ha lite civilkurage! Är du helt säker på att barnen far illa måste du anmäla. 

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sat 29 Oct 2022 20:10
    #4
    Anonym (---) skrev 2022-10-29 20:02:30 följande:

    Men ha lite civilkurage! Är du helt säker på att barnen far illa måste du anmäla. 


    Jag misstänker, skrev jag.  Bor i flerfamiljshus.
  • Anonym (Anna)
    Sat 29 Oct 2022 20:49
    #5

    De får reda på vad de är anmälda för men inte av vem.

  • Anonym (E)
    Sat 29 Oct 2022 22:50
    #6
    -1 +2
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-29 19:53:10 följande:
    Alltså kommer jag inte va anonym? Om de får veta vad och när jag sett och vad jag misstänker blir det liksom uppenbart vem som anmält.
    Jo du kan vara anonym, men du fattar väl själv att soc måste tala om vad oron handlar om...? "Hej, vi ska utreda er efter en anonym anmälan men vi talar inte om varför. Varsågod att försvara er nu, vi väntar på en förklaring här!" Eller...?

    Om barn far illa, vem fan bryr sig om de fattar vem som ringt?!

    Citerar Morgan Alling (inte ordagrant), när han fick reda på att grannarna hade hört hur han misshandlades som barn, om och om igen, utan att lyfta ett finger. "Du kunde väl för f*n ha gjort nånting!"
  • Anonym (L)
    Sat 29 Oct 2022 22:58
    #7

    Vad är det du har sett som gör dig så orolig att du vill göra en orosanmälan?

  • Anonym (L)
    Sat 29 Oct 2022 23:15
    #8
    -1
    Anonym (---) skrev 2022-10-29 20:02:30 följande:

    Men ha lite civilkurage! Är du helt säker på att barnen far illa måste du anmäla. 


    Hon är ju inte helt säker skriver hon ju, och man gör inte en socanmälan bara för att man ?känner sig lite orolig?
  • Anonym (L)
    Sat 29 Oct 2022 23:19
    #9
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-29 19:53:10 följande:
    Alltså kommer jag inte va anonym? Om de får veta vad och när jag sett och vad jag misstänker blir det liksom uppenbart vem som anmält.
    Dom kommer säkert förstå vem som gjort anmälan ja, men om du nu är så orolig så borde du ju kunna stå för det eller hur? Vad är det som du sett som gör dog orolig?
  • Anonym (L)
    Sat 29 Oct 2022 23:31
    #10

    Och ja, Soc kommer tala om för dom vad anmälaren sett och när. Det är ju självklart att dom får veta vad dom är anmälda för. 

  • Anonym
    Sun 30 Oct 2022 02:39
    #11
    -1 +1

    Vad är det för fittnylle som håller på och "ogillar" vettiga uppmaningar om att ringa och anmäla?
    Hur jävla värdelös går det att bli?

  • Anonym (E)
    Sun 30 Oct 2022 09:12
    #12
    -1
    Anonym (L) skrev 2022-10-29 23:15:26 följande:
    Hon är ju inte helt säker skriver hon ju, och man gör inte en socanmälan bara för att man ?känner sig lite orolig?
    Jo det är exakt vad det är till för.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Sun 30 Oct 2022 17:19
    #13
    +1

    Spelar ingen roll vad jag sett och hört och vill inte uppge det här heller, men barnen mår helt klart inte bra. Och nu när jag gjort en research om mannen samt hört med ett par grannar så skulle jag bli förvånad om soc inte redan var inblandade. Har också ringt och orosanmält, hoppas verkligen barnen får hjälp! :( 

  • Anonym (E)
    Sun 30 Oct 2022 17:50
    #14
    -1 +1
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-30 17:19:12 följande:

    Spelar ingen roll vad jag sett och hört och vill inte uppge det här heller, men barnen mår helt klart inte bra. Och nu när jag gjort en research om mannen samt hört med ett par grannar så skulle jag bli förvånad om soc inte redan var inblandade. Har också ringt och orosanmält, hoppas verkligen barnen får hjälp! :( 


    Bra gjort ts! Hoppas också att de får hjälp. Ju fler som reagerar desto mer kommer soc ta det på allvar.
  • Anonym (L)
    Sun 30 Oct 2022 18:28
    #15
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-30 17:19:12 följande:

    Spelar ingen roll vad jag sett och hört och vill inte uppge det här heller, men barnen mår helt klart inte bra. Och nu när jag gjort en research om mannen samt hört med ett par grannar så skulle jag bli förvånad om soc inte redan var inblandade. Har också ringt och orosanmält, hoppas verkligen barnen får hjälp! :( 


    Bor du i lägenhetshus? Tyckte du skrev det tidigare
  • Anonym (L)
    Sun 30 Oct 2022 18:34
    #16
    +1
    Anonym (E) skrev 2022-10-30 09:12:22 följande:
    Jo det är exakt vad det är till för.
    Nja det kan feltolkas vilket det tydligt görs av många. Om jag tex ser ett barn leka utomhus utan jacka så kan jag känna oro och tolka in en massa saker som att barnets föräldrar har dålig koll på barnet som inte har någon jacka på sig, men det kan ju faktiskt vara så att barnet tagit av sig jackan utan att föräldrarna sett det. En del människor är hysteriska och anmäler för något som inte ens är befogat och även om den anmälda familjen inte har något att dölja så blir det ändå ett samtal med soc och känslan av att andra tycker att man är dålig som förälder. 
Svar på tråden Orosanmälan