• Anonym (Kassako)

Snatteri by proxy

Jag undrar om vi är fler som retar oss på att ungdomar tränger sig ut med oss vid självscanningen?
    Förr kunde folk tränga sig in bakom en i spärren för att åka med. 
    Detta beteende liknar. Två gånger i höst har jag varit med om att ungdomar spanar in mig och när jag går från kassan låtsas se scanna ett kvitto och går ut samtidigt som jag scannat mitt kvitto. 
    Tredje gången bad jag personalen om hjälp. Då vågade inte ungdomarna följa efter mig. Jag tror att de snattar på en ny nivå. 

• Svar på tråden Snatteri by proxy
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Men TS, stör det dig om andra går ut samtidigt som du, så länge de inte trängs eller knuffas? Hur kan du veta att de har snattat? Studerar du din omgivning så noga? 

I tunnelbanespärren är det ju liksom så uppenbart när någon försöker planka, eftersom den måste ?ta rygg? på personen framför för att hinna igenom i tid, varför den framför ibland blir knuffad om den är lite långsam. Helt oacceptabelt ja. Men i affärer upplever jag att man har mer tid på sig. Som någon skrev, ofta hinner både två och tre personer gå ut på samma kvitto, utan att man behöver trängas eller flåsa varandra i nacken.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Faktum är att jag - som någon skrev - skulle bli mäkta irriterad om någon framför mig drog sitt kvitto och sedan stannade upp på andra sidan spärren, för att hen misstänkte att jag kanske snattade. Eller av ren princip inte ville låta någon annan gå ut på samma kvitto. Man kan kräva rimligt avstånd, men man får inte hindra andra från att gå ut.

• Anonym (Kassako)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-01 08:27:35 följande:

Faktum är att jag - som någon skrev - skulle bli mäkta irriterad om någon framför mig drog sitt kvitto och sedan stannade upp på andra sidan spärren, för att hen misstänkte att jag kanske snattade. Eller av ren princip inte ville låta någon annan gå ut på samma kvitto. Man kan kräva rimligt avstånd, men man får inte hindra andra från att gå ut.

Armbågar och tvärstanningar är inte de bästa tipsen, men jag tror att det var någon som stannade i tunnelbanespärren, och inte i självscanningen.

Nu tycker inte jag att det här med att ett gäng ungdomar går efter dig ut genom självscanningen verkar vara något som händer så ofta, för då hade åtminstone några fler skrivit att de också varit med om det. Så jag kan nog lugnt gå vidare med livet, och undvika självscanning eftersom det fungerar bra för andra, men inte så bra för just mig. 
  • Anonym (Nja)

Bor inte i Stockholmsområdet men Göteborg. Självscannar alltid och aldrig varit med om att någon går så nära inpå mig att de nästan knuffas. 

Men helt ärligt har jag slutat bry mig om vad andra gör. Sånt tar bara en massa energi och retar upp en. När jag bodde i Stockholm tyckte jag de var sjukt irriterande att idioter åkte på min biljett i tunnelbanan när jag själv var student med lite pengar. Men märkte hur dåligt jag mådde av att bli irriterad så jag bara ignorerade till slut.

• Anonym (Kassako)
    Anonym (Nja) skrev 2022-11-01 09:08:18 följande:

Bor inte i Stockholmsområdet men Göteborg. Självscannar alltid och aldrig varit med om att någon går så nära inpå mig att de nästan knuffas. 

Men helt ärligt har jag slutat bry mig om vad andra gör. Sånt tar bara en massa energi och retar upp en. När jag bodde i Stockholm tyckte jag de var sjukt irriterande att idioter åkte på min biljett i tunnelbanan när jag själv var student med lite pengar. Men märkte hur dåligt jag mådde av att bli irriterad så jag bara ignorerade till slut.

Absolut kan ju tråden också handla om vad det är värt att irritera sig på och inte. Det är inte alls oväsentligt. Och jag är helt klart en människa som slösar mycket energi på att vara arg över orättvisor: det kan vara alltifrån att politiker skor sig, att privatpersoner skor sig, eller ungdomar eventuellt skor sig eller bara var och fönstershoppade lite de här gångerna, vilket jag kan ha misstagit för snatteri.

On tråden ska leva vidare och ändra fokus till vad man irriterar sig på eller rentav blir arg över eller att man slutat göra det så är det fritt fram, även om jag inte kan lova att svara då det inte var mitt fokus i detta specialfallet. Men att till exempel du valt att inte längre störa dig på saker som störde dig tidigare tycks ha skänkt dig en viss sinnesfrid. Det är en väldigt positiv sak att känna.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-10-31 18:55:30 följande:
    Jag behöver inte tips i frågan, och det här var bara drygt sagt, vilket jag inte heller behöver. Men jag antar att dina meddelanden fått dig att må lite bättre. En stund. 
    Upplever dina inlägg som något dryga och verklighetsfrånvända och svarade med motsvarande ton. Tips får man ibland även om dessa undanbedes, och nej jag stör mig inte på beteendet som beskrivs i TS, dock på beteendet jag tolkar det som att du har i affären. 
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (Mman) skrev 2022-11-01 10:58:50 följande:
    Upplever dina inlägg som något dryga och verklighetsfrånvända och svarade med motsvarande ton. Tips får man ibland även om dessa undanbedes, och nej jag stör mig inte på beteendet som beskrivs i TS, dock på beteendet jag tolkar det som att du har i affären. 
    Okej, du ville ge igen för något helt enkelt. Jag förstår. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-01 09:31:53 följande:
    Absolut kan ju tråden också handla om vad det är värt att irritera sig på och inte. Det är inte alls oväsentligt. Och jag är helt klart en människa som slösar mycket energi på att vara arg över orättvisor: det kan vara alltifrån att politiker skor sig, att privatpersoner skor sig, eller ungdomar eventuellt skor sig eller bara var och fönstershoppade lite de här gångerna, vilket jag kan ha misstagit för snatteri.

On tråden ska leva vidare och ändra fokus till vad man irriterar sig på eller rentav blir arg över eller att man slutat göra det så är det fritt fram, även om jag inte kan lova att svara då det inte var mitt fokus i detta specialfallet. Men att till exempel du valt att inte längre störa dig på saker som störde dig tidigare tycks ha skänkt dig en viss sinnesfrid. Det är en väldigt positiv sak att känna.
    Varför inte söka hjälp för dina problem?
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Kassako) skrev 2022-11-01 11:07:43 följande:
    Okej, du ville ge igen för något helt enkelt. Jag förstår. 
    Absolut inte, jag svarade i tråden. Delar inte ditt perspektiv och delgivning sexan mitt.
  • Anonym (Kassako)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 11:12:37 följande:
    Varför inte söka hjälp för dina problem?
     Jag blir ledsen av det här. Jag startade en tråd om ett ämne. Jag är glad över att höra att det inte är jättemånga ungdomar som snattar. Det betyder att det antagligen inte kommer hända igen särskilt ofta, att det var ren slump att det hände tre gånger i höst och att jag kommit fram till att jag inte pallar med självscanning.
Svar på tråden Snatteri by proxy