• Swave

    Vi som önskar bli gravida i vinter!

     


    Jag hänger gärna på! Hjärta

  • Swave
    Önskarsyskon2023 skrev 2022-11-03 19:25:44 följande:

    vad kul att fler hakar på. Jag tänker att det kan vara skönt med stöttning och bara ha någon där ibland. Iaf är det så för mig. 


    vi försöker med ett syskon men har bara försökt i tre månader. Med vår första tog det sig på första försöket och jag blev gravid när ci hade sex första gången efter hon kom (slutade i missfall), så jag har liksom varit naiv och tänkt att det är så väldigt lätt för oss. Och tre månader är inte lång tid men det stressar mig redan. Dessutom nu när jag haft såna problem med blödningar de senaste månaderna. Så jag bestämde mig därför för att börja tempa och prova ägglossningstester.
    hur gör ni? bara ?kör på? regelbundet 😍 eller temp eller äl-tester? Eller båda? :)


    Jag kör med ÄL-tester 😊

    Vi är inne på tredje försöket också, och tyvärr så verkar det inte tagit sig den här gången heller.
    Detta ska förhoppningsvis bli mitt tredje barn men min sambos första. 

    Fyller snart 35 är så det lär väl bli lite kämpigare nu jämfört med när jag var yngre 😊
  • Swave
    Önskarsyskon2023 skrev 2022-11-04 08:19:47 följande:

    vi får hoppas att detta är vår månad! gick det snabbt med dina första två? 


    min mens verkar ha tagit slut nu iaf! och enligt app med mina konstiga menstruationer de månader ska jag ha äl redan den 10:e. när skulle ni då börjat testa? Känns jättetidigt men vill heller inte riskera att missa ifall det faktiskt är så. Sen får vi mysa på ändå såklart men vore så tråkigt att missa att pricka in :)


     


    Min första var en "hoppsan", och vi fick 4 missfall innan vi fick nummer 2 Glad


    Då var jag 23 & 25 år.


    Jag börjar typ testa 2-3 dagar efter mensen då jag en månad hade ÄL 4 dagar efter mens(!!)


    Min mens är beräknad att komma nu på söndag 6/11 och om min cykel stämmer denna månad så bör jag ha ÄL den 17/11.

  • Swave
    Önskarsyskon2023 skrev 2022-11-04 10:13:40 följande:

    Okej. vad är de som gör att du inte tror att det tagit sig denna månad? Får man fråga de? 


    jag tänker då att jag börjar testa redan typ imorgon!


     


    Jag fick ett svagt plus tidigare i veckan (det var ett ljusrosa streck) men nu testar jag blank igen, så förmodligen en kemisk graviditet (super tidigt missfall).


    Jag har fått såhär flera ggr. Jag har även kört med digital test ibland som visat "gravid" och som några dagar senare visar "inte gravid".


    Jag verkar bli gravid lätt men det är få som stannar kvar.

  • Swave
    Sucken skrev 2022-11-04 11:44:59 följande:

    Swave: Va jobbigt att graviditeten inte verkar vilja gå hela vägen. Har du kollat upp vad som kan vara fel? 

    Jag har läst att man kan testa med progesteron om man får missfall flera gånger i rad. Kan ha med lågt progesteron att göra. Finns andra orsaker såklart. Dom som har pcos har oftast lågt progesteron, så jag beställde en kräm på en hemsida som jag smörjde med för att framkalla bortfallsblödning istället. Läste där också att man kan använda det för att smörja efter ägglossning för att hjälpa kroppen. Testar man positivt på graviditetstest så fortsätter man smörja till efter vecka 12 då fostret tar över progesteronproduktionen.


     


    Jag sökte hjälp när vi försökte med nummer 2 och jag fick ingen hjälp alls då.


    Vet du vilken sida man kan beställa sån där progesteronkräm? Tänkte det kan vara värt att prova Hjärta

  • Swave
    Sucken skrev 2022-11-04 12:12:32 följande:

    Jag beställde min från moodmama.com. Dom finns i två styrkor. Du får läsa vilken som passar bäst, men gissar på den starkare. Jag använder den svaga. Stod att den kunde trigga ägglossning och det var därför jag köpte den. Nu har jag valt att inte smörja nått mer innan jag besöker gyn. Ska ta prover då och vill inte att testerna ska visa fel pga att jag smörjt med krämen.

    Hoppas det går bra för dig Önskarsyskon2023! Inte kul att ha småblödningar hela tiden. 😩


     


    Tack!!


    Jag beställde just den starkare. Hoppas det inte är så lång leverans så jag får börja använda den vid nästa ägglossning Hjärta

  • Swave
    Önskarsyskon2023 skrev 2022-11-04 12:00:29 följande:

    Varför fick du ingen hjälp swave? Vad var deras anledning?


     


    Förmodligen för att dom inte kunde göra något. De trodde att mina tidiga missfall beror på att jag är överfertil. (detta är dock inte bekräftat utan enbart en gissning från dom)


    Tydligen så ska cellerna från kvinnor med normal fertilitet endast börja växa mot högkvalitativa embryon, medan cellerna från kvinnor som drabbats av upprepade missfall växte mot alla embryon.


    Så att missfallen hos kvinnor med upprepade tidiga missfall inte har något att göra med deras förmåga att behålla ett embryo i livmodern, utan snarare att de är så fertila att de inkluderar alla embryon, även de mindre livsdugliga.


     

  • Swave
    Sucken skrev 2022-11-04 13:09:45 följande:
    Ååå, va spännande! Hoppas den funkar bra. 💕 Jag tror jag fick min kräm inom en vecka..😊

     


    Jag ska verkligen hålla tummarna!!


    Skulle så gärna vilja ha det där plusset snart. Man blir ju lite stressad nu när man börjar närma sig 35 år (nog för att jag säkert är fertil några år till Cool)

  • Swave
    Önskarsyskon2023 skrev 2022-11-04 19:24:01 följande:

    Swave: oj, det har jag sldrig hört talas om. Och det kan man då inte på något sätt få hjälp med? 
    jag är 34 men jag tänker att vi har ett par år kvar. Men självklart börjar man fundera på såntdär. 


    Nä jag tror inte det(?) 🤔

    Skillnaden är väl att de som inte är överfertila inte blir gravida medans de som är det blir gravida och får missfall, men att det tar ungefär lika lång tid för båda att bli gravida och får behålla embryot(?)

    Vet inte vad som är värst, att inte bli gravid alls eller att bli de och få tidigt missfall. Kan tänka mig det är lika jobbigt fast på olika sätt? 🙄
  • Swave

     


    Visst är detta ägglossningstest jätte nära på att bli positivt?


     


  • Swave

    Jag fick rejält med äggviteflytningar igår och hade jätte mycket mensvärk. Idag är allt som bortblåst så nu får jag väl bara hålla tummarna för att det tog sig ❤️


    Har dock aldrig fått såhär starka ägglossningstest 3 dagar i rad? 🤔
  • Swave
    Sucken skrev 2022-12-01 08:28:56 följande:

    Idag är jag på ÄL+11. Igår kväll fick jag en brun-aktig flytning innan jag gick och la mig. Tänkte "jaha, nu kommer mensen". I morse vaknade jag upp med molvärk och förväntade mig blod, men ingenting. Min temperatur hade sjunkit med 0,2 grader, så har ändå på känn att det inte gick vägen. Men jag valde ändå att ta ett graviditetstest och läste av testet efter 3 minuter. Alltså, jag anar ett streck, men vågar inte hoppas för mycket. Det stod att man inte skulle läsa av testet efter 5 minuter, men kollade på testet då det gått runt 5 minuter också och då var det lite starkare. Jaja, jag tar inte ut nått i förskott, så känner mig rätt lugn ändå. Märker i helgen om mensen kommer. Har den inte kommit på söndag tar jag ett nytt test. 


     


    Jag skulle definitivt säga att det där är ett plus Hjärta

Svar på tråden Vi som önskar bli gravida i vinter!