• Olga Stevens Barnmorska Kry

    Kvinnans underliv - barnmorskan Olga svarar på alla dina frågor fram till 9/12 2022.

    De flesta kvinnor har någon gång upplevt obehag eller symptom som klåda, flytningar, irriterade slemhinnor eller obekväma lukter i underlivet. Men varför, vad är förväntat, vad är normalt eller avvikande? Och vad beror det på?
    Fram till den 9/12 kommer Krys barnmorska Olga Stevens svara på alla dina frågor om just detta! 
     
    Olga har tidigare jobbat på gynakuten, barnmorskemottagning och inom förlossningen. Hon har med andra ord en gedigen erfarenhet när det kommer till kvinnans underliv. 
    Passa på att få svar på din fråga!
     
    ______________
     
    Läs mer om kvinnohälsa: www.kry.se/kvinnohalsa/
     
    Behöver du vård? Träffa erfaren vårdpersonal direkt i Kryappen: app.kry.se/login
     
    I annonssamarbete med Kry
  • Svar på tråden Kvinnans underliv - barnmorskan Olga svarar på alla dina frågor fram till 9/12 2022.
  • emphz

    Hej! 
    Kan man ha infektion i livmodern trots ingen feber eller illaluktande avslag? 


    fick barn för fyra veckor sen och har som mensvärk från och till, stickningar i nedre delen, även mycket huvudvärk, illamående. främst kommer de när jag är aktiv. Vid promenader etc.. men Inte haft feber och mitt avslag är slut. Lite flyttningar kvar endast.  Var vänder man sig? Barnmorskan, gynekolog, akutmottagningen?

    fick inga bristningar vid förlossningen.

  • Anonym (Hjälp)

    Hej Olga!
    Jag är endast 21 år gammal och har haft svamp i snart 2 år i februari!
    Jag har blivit ?av? med den men de kommer tillbaka direkt efter jag inte tar medeciner. Har använd många medeciner men den som funkade bäst va bosyretabletter men bara när jag väl tar dem ej på långsiktigt sikt. Jag har en partner och började få svamp när jag blev tillsammans med honom. Det som är problemet är just dessa sprickor?vid slidöppningen/mellangården. Som ALDRIG läcker! Vet inte hur jag ska göra. Dem säger bara att jag ska smörja in med en fet kräm(locobase) men sen då hur länge måste man göra detta hur länge måste man vara utan sex. Samt en annan grej är att ja blir aldrig upphetsad nuförtiden när vi försöker ha sex det är helt snustorrt där nere och svullnar icke upp. Blir så frustrerad det går över mitt mående. Är operation för sprickorna en bra grej eller är de för mycket risk. 


    summering: vaf ska ja göra för sprickorna, vad ska jag göra för att vli av med svampen långsiktigt bosyre tabletter kostar 600kr lixom, samt varför är jag så torr och hur blir man mer upphetsad

  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Jag) skrev 2022-11-09 11:41:39 följande:

    Har kopparspiral sen två år men vill ta ut den, kan jag göra det själv?


    Hej! 

    Jag kan förstå att det känns lockande att själv dra ut sin spiral. Garanterat har du säkert hört från någon vän eller bekant att "den kan man själv dra ut". Även om det är väldigt okomplicerat i de allra flesta fall att dra ut en spiral så är det inte ett jobb för hemmafixaren. Min starkaste rekommendation är att alltid låta en Barnmorska eller läkare göra det. 

    Livmodertappen är otroligt nerv-rik vilket bland annat orsakar smärta vid förlossning och mens. Koppens största nerv "nervus vagus" når till livmodertappen. Det händer att man får en reaktion vid kontakt med den nerven som orsakar svimning och illamående. Det kan ske både i samband med införandet av spiralen men också vid uttagandet. Detta är naturligtvis väldigt obehagligt och kan vara farligt om man trillar i samband med detta. Föreställ dig då att vara ensam i hemmet? Inte helt optimalt. 

    En annan aspekt är att du kanske blir rädd precis när du gett dig på att försöka dra i trådarna och ångrar dig halvvägs, eller kanske rent av har svårt att få ut den. Då är risken att den orsakar kraftig smärta och att du i stället behöver uppsöka akutvård och förklara vad du hittat på. 

    Boka tid till Barnmorska så slipper du oroa dig över något av ovanstående! 
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Kvinnafödd85) skrev 2022-11-09 12:59:30 följande:

    Jag har haft fast förhållande sedan snart 15 år. Vi har haft ett bra sexliv hela tiden medans nu snart ett år har vi inte kunnat ha vaginalsex utan att det gör ont. Dom senaste månaderna har det inte gått alls och inte iheller med fingrarna trots att jag är upphetsad och våt eller att jag kan få in en tampong. Vad skall vi göra. Jag börjar bli frustrerad att det inte fungerar.


    Vad bra att du skriver! Ett år är på tok för lång tid att ha problem med smärta i samband med sex.  

    Det låter som att du kanske har problem med torra och sköra slemhinnor. Detta baserar jag på att du skriver att det även är svårt även med tamponganvändning. Receptfri behandling finns att tillgå, men, först. Mer information behövs!

    Torra slemhinnor kan bero på en rad olika faktorer. Preventivmedel med hormoner som p-piller (olika typer av progesteron) kan vara en, då kan ett byte behöva göras. De konstgjorda hormonerna i hormonella-preventivmedel påverkar sekretet i livmoderhalsen, men kan även påverka andra körtlar som minskar utsöndringen av sekret och gör slemhinnorna i slidan torra. 

    För att du/ni skall kunna få rätt hjälp behöver dock en gynekologisk undersökning göras för att utesluta andra orsaker till problemet. 

    Boka en tid till en Barnmorska vid BMM i första hand som kan göra en gynekologisk undersökning och diskutera olika tänkbara orsaker och även remittera till läkare vid behov. 
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-11-15 23:56:34 följande:

    Hej Olga!
    Jag är endast 21 år gammal och har haft svamp i snart 2 år i februari!
    Jag har blivit ?av? med den men de kommer tillbaka direkt efter jag inte tar medeciner. Har använd många medeciner men den som funkade bäst va bosyretabletter men bara när jag väl tar dem ej på långsiktigt sikt. Jag har en partner och började få svamp när jag blev tillsammans med honom. Det som är problemet är just dessa sprickor?vid slidöppningen/mellangården. Som ALDRIG läcker! Vet inte hur jag ska göra. Dem säger bara att jag ska smörja in med en fet kräm(locobase) men sen då hur länge måste man göra detta hur länge måste man vara utan sex. Samt en annan grej är att ja blir aldrig upphetsad nuförtiden när vi försöker ha sex det är helt snustorrt där nere och svullnar icke upp. Blir så frustrerad det går över mitt mående. Är operation för sprickorna en bra grej eller är de för mycket risk. 


    summering: vaf ska ja göra för sprickorna, vad ska jag göra för att vli av med svampen långsiktigt bosyre tabletter kostar 600kr lixom, samt varför är jag så torr och hur blir man mer upphetsad


    Hej! 
    Det låter som att det kanske är en kombination av problem, alternativt en ond spiral? 

    Det låter som att din snippa behöver få vara lite i fred?

    -Tvätta inte vid dusch, alltid bara låta vatten rinna över kroppen. Inga intimprodukter. De säljs endast i vinstsyfte, aldrig någonsin för kvinnans skull. Smörj i stället med snäll olja vid klåda, till exempel olivolja eller barnolja. 

    Har du gjort en gynekologisk undersökning? 
    -Har man skickat odling för svamp? I så fall. Har du fått prova en långtidsbehandling med till exempel Flukonazol (kapsel) under 4 månaders tid?

    -Är bristen på lust vid sex något du ser förbi? Fullföljer du ändå? Att du är torr i samband med genomförandet av sex utan lust är kroppens tydliga NEJ till att göra något som du inte vill. Att trots detta fullfölja sex orsakar skador på slemhinnorna och ger sprickor som sedan svider och ger klåda. Viktigt att därför fundera över vad som är vad. Är det problem med svamp som ger sköra slemhinnor som gör att du känner minskad lust, eller, är det sex utan lust som orsakar skador på slemhinnor, som ger symtom som påminner om dem som man får vid svamp?  

    Det finns mycket ni tillsammans kan göra för att du ska bli mer upphetsad, kanske kan ni inkludera en vibrator för yttre stimulering? Sex ska vara kul och härligt!

    Prata om det och lägg tid och kraft för att på egen hand men också tillsammans lära känna vad du gillar. Kanske kan ni hoppa över penetrerande sex en period och i stället köra i gång en ordentlig orgasmjakt genom yttre stimulering?  
  • Anonym (ful)
    Anonym (Någon) skrev 2022-11-15 12:31:33 följande:

    Hej,

    Det är väldigt synd att du går runt och tror att det är fult med inre blygdläppar som syns.

    Vet ju inte hur du ser ut, men kan försäkra dig om att det är mycket finare om de syns.
    (Det är såklart en smaksak, men min erfarenhet är den)

    Ett tips: Sluta skämmas och njut av ditt fina underliv! Män älskar kvinnor som gör det ;)


    Jag tackar för ditt positiva svar, men jag undrar ifrån någon som ser detta varje dag hur vanligt det är. för snyggt är det inte!!! Jag vill inte se de inre när jag står framifrån tex.
  • Guldnovan
    Olga Stevens Barnmorska Kry skrev 2022-11-16 13:05:42 följande:
    Hej! 
    Det låter som att det kanske är en kombination av problem, alternativt en ond spiral? 

    Det låter som att din snippa behöver få vara lite i fred?

    -Tvätta inte vid dusch, alltid bara låta vatten rinna över kroppen. Inga intimprodukter. De säljs endast i vinstsyfte, aldrig någonsin för kvinnans skull. Smörj i stället med snäll olja vid klåda, till exempel olivolja eller barnolja. 

    Har du gjort en gynekologisk undersökning? 
    -Har man skickat odling för svamp? I så fall. Har du fått prova en långtidsbehandling med till exempel Flukonazol (kapsel) under 4 månaders tid?

    -Är bristen på lust vid sex något du ser förbi? Fullföljer du ändå? Att du är torr i samband med genomförandet av sex utan lust är kroppens tydliga NEJ till att göra något som du inte vill. Att trots detta fullfölja sex orsakar skador på slemhinnorna och ger sprickor som sedan svider och ger klåda. Viktigt att därför fundera över vad som är vad. Är det problem med svamp som ger sköra slemhinnor som gör att du känner minskad lust, eller, är det sex utan lust som orsakar skador på slemhinnor, som ger symtom som påminner om dem som man får vid svamp?  

    Det finns mycket ni tillsammans kan göra för att du ska bli mer upphetsad, kanske kan ni inkludera en vibrator för yttre stimulering? Sex ska vara kul och härligt!

    Prata om det och lägg tid och kraft för att på egen hand men också tillsammans lära känna vad du gillar. Kanske kan ni hoppa över penetrerande sex en period och i stället köra i gång en ordentlig orgasmjakt genom yttre stimulering?  
    Jag förstår hur du menar men "orgasmjakt" användas sällan som något positivt när man talar om kvinnans orgasm. Det är  negativt laddat i mångas öron. 
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    Anonym (ful) skrev 2022-11-15 09:56:56 följande:

    Hej
    Jag undrar hur vanligt det är med längre eller större inre blygdläppar. Du som sett så många vulvor borde vara den som man litar mest på. Enligt många så är det nästan lika vanligt med inre som sticker ut. Men om man tittar runt i duschrum eller omklädningsrum, eller tom serien Naked Attraction så ser man att säkert 80-90% har större yttre än inre, så att de inre ligger gömda därunder, vilket anses normalt och snyggt. 

    Kan du svara ärligt på denna frågan och inte något bara för att tycka synd om oss som är fula därnere.


    Jag borde trots allt ha ganska stor erfarenhet inom området, eftersom vaginalundersökningar ingår under stora delar av min arbetsdag. 

    Jag inser att det säkert finns en "mall" för den kräsnare delen av befolkningen kring vad som anses snyggt, men för mig som barnmorska väcker det kvinnliga könsorganet lika lite visuell-sensation som händer, armar eller gissningsvis fötter gör för andra. Det är helt enkelt "bara" en vulva och vagina som jag ser vid vaginalundersökningarna. Så lika är dem. 

    Jag reflekterar inte över utseendet eller om där är hår eller inte. Det försvinner i mängden, kanske kan du försöka tänka att det blir så även för andra? Om man bara sett ett fåtal så kanske där är en eller två som urskiljer sig. Men för de allra flesta så är det nog bara en vulva. 

    Kan du inte försöka fundera över varför det är viktigt att ha en "snygg" vulva och för vem det är viktigt? Om du främst tänker på vad en eventuell partner skall tycka så kanske det är värt att fundera över om DU vill vara med en person som reflekterar över sådant? 
  • Olga Stevens Barnmorska Kry
    emphz skrev 2022-11-15 15:38:40 följande:

    Hej! 
    Kan man ha infektion i livmodern trots ingen feber eller illaluktande avslag? 


    fick barn för fyra veckor sen och har som mensvärk från och till, stickningar i nedre delen, även mycket huvudvärk, illamående. främst kommer de när jag är aktiv. Vid promenader etc.. men Inte haft feber och mitt avslag är slut. Lite flyttningar kvar endast.  Var vänder man sig? Barnmorskan, gynekolog, akutmottagningen?

    fick inga bristningar vid förlossningen.


    Hej! 

    Det låter som om du behöver rådgivning från en barnmorska eller sjuksköterska vid en mottagning som kan inhämta mer information och eventuellt följa upp med prover. 

    Vanligtvis avviker flytningar i doft, färg eller mängd vid infektion i livmodern, det är även vanligt med feber. Även om avslaget har upphört så har du nyligen genomgått en förlossning som kan förklara flertalet av de symtom som du beskriver. Men, jag vill att du vänder dig till din barnmorska vid BMM eller kvinnokliniken där du bor för vidare råd kring det här. 
  • Anonym (Frågvis)

    Hej! Om jag har haft samlag den här helgen, då kan jag väl inte bli gravid när min nästa ägglossning är om 4 veckor? Om det går 4 veckor mellan samlag och ägglossning 

Svar på tråden Kvinnans underliv - barnmorskan Olga svarar på alla dina frågor fram till 9/12 2022.