• Anonym (WPWQ)

    Föräldrar som slår barn

    Hej! Jag är en 30 årig tjej med diagnosen asperger. 


    Jag fick diagnosen som barn, och när jag var tonåring så hade mina föräldrar svårt att hantera mig. jag fick inget speciellt stöd hemifrån. Jag kände att dom inte förstod mig och fick ofta känsloutbrott osv. 


    mina mamma och pappa hanterade detta genom att pappa brukade dra ner mig på golvet, sätta sig på mig och hålla mig för munnen och trycka händerna mot min mun hårt, så jag skulle sluta skrika, men eller knuffa ner mig för trappen ner till källaren där mitt rum var. Mamma tittade mest på, sa att jag var ett psykopatbarn, ibland fick jag några smällar för att jag inte lugnade ner mig. Någon gång låste dom in mig i mitt rum tills jag hade lugnat mig. Jag minns typ min tonår som stökig, och att jag mest låg på golvet medan pappa satt över och bad mig hålla käften. 


    Tillslut rykte socialen in för att jag hade svårt i skolan. Dom visste aldrig om vad som pågick hemma, men satte mig på ett hem där jag hade personal som hjälpte mig förstå mig, hantera mitt humör osv. Och vips, så blev jag en helt annan människa. lugn, inga utbrott, började sköta skolan osv. Dom var ju inte med i denna perioden, utan jag flyttade till en egen lägenhet därefter och idag har jag en ok relation med båda mina föräldrar. 

    jag ska inte sticka under stolen att jag var svårhanterad heller, jag agerade väldigt agressivt ofta när jag innerst inne var ledsen, sa elaka saker och var väl också mitt i allt detta en typisk uppkäftig tonåring. 


    Jag tänker fortfarande på detta. Sådär 15 år senare, mina föräldrar har aldrig nämt något om detta, mer än mamma som sagt någon gång att jag var hemsk som tonåring. Men jag har aldrig fått en ursäkt för hur de hanterade situationen, eller mig. Och när jag tänker efter så vet jag inte ens om jag innerst inne förlåtit dom. hur ser ni på saken? Borde jag fortsätta låtsas som ingenting Och ha en fin relation med dom Trots att detta alltid är i mitt bakhuvud?

  • Svar på tråden Föräldrar som slår barn
  • Anonym (Oj...)
    Anonym (WPWQ) skrev 2022-11-08 23:25:22 följande:
    Föräldrar som slår barn

    Hej! Jag är en 30 årig tjej med diagnosen asperger. 


    Jag fick diagnosen som barn, och när jag var tonåring så hade mina föräldrar svårt att hantera mig. jag fick inget speciellt stöd hemifrån. Jag kände att dom inte förstod mig och fick ofta känsloutbrott osv. 


    mina mamma och pappa hanterade detta genom att pappa brukade dra ner mig på golvet, sätta sig på mig och hålla mig för munnen och trycka händerna mot min mun hårt, så jag skulle sluta skrika, men eller knuffa ner mig för trappen ner till källaren där mitt rum var. Mamma tittade mest på, sa att jag var ett psykopatbarn, ibland fick jag några smällar för att jag inte lugnade ner mig. Någon gång låste dom in mig i mitt rum tills jag hade lugnat mig. Jag minns typ min tonår som stökig, och att jag mest låg på golvet medan pappa satt över och bad mig hålla käften. 


    Tillslut rykte socialen in för att jag hade svårt i skolan. Dom visste aldrig om vad som pågick hemma, men satte mig på ett hem där jag hade personal som hjälpte mig förstå mig, hantera mitt humör osv. Och vips, så blev jag en helt annan människa. lugn, inga utbrott, började sköta skolan osv. Dom var ju inte med i denna perioden, utan jag flyttade till en egen lägenhet därefter och idag har jag en ok relation med båda mina föräldrar. 

    jag ska inte sticka under stolen att jag var svårhanterad heller, jag agerade väldigt agressivt ofta när jag innerst inne var ledsen, sa elaka saker och var väl också mitt i allt detta en typisk uppkäftig tonåring. 


    Jag tänker fortfarande på detta. Sådär 15 år senare, mina föräldrar har aldrig nämt något om detta, mer än mamma som sagt någon gång att jag var hemsk som tonåring. Men jag har aldrig fått en ursäkt för hur de hanterade situationen, eller mig. Och när jag tänker efter så vet jag inte ens om jag innerst inne förlåtit dom. hur ser ni på saken? Borde jag fortsätta låtsas som ingenting Och ha en fin relation med dom Trots att detta alltid är i mitt bakhuvud?


    Det är så klart bara du som kan avgöra om dina föräldrar är värda dig, men jag kan ju säga att själv hade jag brutit kontakten med dem vid första tillfället jag fick. Om jag ändå av någon anledning hade hållit kontakten med dem, och jag kände att jag trots allt fick ut nåt av det, hade jag iaf krävt att vi skulle prata igenom allt ordentligt, så att jag kanske kunde förstå dem på ett annat sätt, och därmed kanske kunna förlåta dem. Men i sista änden hade det nog ändå slutat med att jag bröt med dem, eftersom de troligtvis aldrig kommer att inse eller erkänna hur sjukt de betedde sig.
  • Anonym (same)

    Jag blev också psykiskt och fysiskt misshandlat av mina föräldrar. Idag har jag fortfarande regelbunden kontakt med dem då jag rent ekonomiskt behöver deras stöd och jag även vill ha kontakt med mina hundar som bor hos dem. Relationen med andra släktingar skulle be extremt svår och det är även skönt att ha mina föräldrar för att kunna be om råd och liknande. Sedan jag blev vuxen har misshandeln försvunnit så det är inte svårt på så sätt att ha kvar relationen. En stor del av mig bryr mig fortfarande om mina föräldrar och vill att de ska vara lyckliga. Samtidigt läker inte tiden alla sår. Jag kommer aldrig lita på dem igen så relationen är ju lagom stel.

    Så jag har fortsatt "låtsas som ingenting" eftersom det passar mig bäst. Hur du känner och vad som skulle göra dig lyckligast kan bara du avgöra. Men förvänta dig ingen filmresolution där du ställer föräldrarna mot väggen och de inser sina fel med en innerlig ursäkt. Verkligheten följer sällan filmerna. Det har hänt några gånger att ämnet kommit upp. Min mamma tvärförnekar att de gjort något fel och pratar om mig som ett problembarn bara. Min pappa har erkänt misshandeln men väldigt blasé där han i princip sa att han inte hade något val eftersom jag var så jobbig och provocerade fram det. Lite "jaa förlåt men du förtjänade det". Jag har lärt mig att undvika ämnet eftersom jag bara börjar koka annars och inte klarar av att vara nära dem då. Inget blir bättre av att ställa dem mot väggen. 

    Denna metod passar inte alla men det gör att jag kan leva ett fridfullt liv med en OK relation till mina föräldrar.

  • Anonym (Mamma till 3 med npf)

    Det är svårt att förlåta något sådant, men prata om det och släpp det sen.
    Det fanns inte lika mycket kunskap om npf när duvar ung som det gör nu.
    Lågaffektivt bemötande är ett relativt nytt tankesätt.
    Vad skönt att du fick bo någon annanstans sen så du fick med dig lite verktyg ut i livet.

  • Vårskrik

    Jag känner igen mig i det att dina föräldrar inte kan be om förlåtelse eller erkänna att de har gjort fel. Jag har aldrig blivit misshandlad på det sättet som du beskriver, men jag växte upp med en alkoholiserad styvpappa som gav mig örfilar ibland. När jag har tagit upp det som vuxen har det låtit på samma sätt från min mamma, att jag var så himla jobbig som barn. Men jag var bara ett barn, inga diagnoser eller andra problem. När jag fick egna barn tänkte jag på det jämt när barnen var små. Hur jobbiga mina barn än har varit har jag aldrig förstått hur någon kan slå. Vem gör så mot en fyraårig som inte förstår någonting?

    Min mamma lever fortfarande med den mannen och ursäktar fortfarande hans beteende. Den relationen är viktigare för henne än den till sin egen dotter. I hennes ögon är de i princip felfria och hon kan inte be om förlåtelse för något. Idag har vi ingen kontakt med varandra längre.

  • Anonym (S)

    Du avgör naturligtvis själv om du vill prata med dina föräldrar om detta, eller bara glömma och gå vidare. Själv hade jag pratat med dem. Jag hade velat veta om de ångrar sig, samt få en uppriktig ursäkt. Hade jag inte fått det, så hade jag brutit kontakten. Det de har gjort mot dig är fruktansvärt. Det är aldrig, aldrig ok att slå sitt barn, oavsett hur "jobbigt" barnet är. Nu verkar dina föräldrar ju dessutom ha orsakat dina raseriutbrott, för när du kom till andra vuxna som bemötte dig väl så upphörde utbrotten. Dina föräldrar orsakade alltså dina utbrott och sedan slog de dig för att du fick utbrott.

  • AndreaBD

    Har du gått i terapi för det här? Jag skulle rekommendera det. Det hjälpte mig ganska mycket i en liknande situation. Det hjälper framför allt när det gäller att distansera sig mentalt, dvs. att någonstans avsluta med det för sig själv. Men - det kan vara viktigt att hitta rätt terapeut, en som antigen kan tillräckligt om Asperger eller så kan det hända att hen inte behöver veta det alls. Men det beror på, i ditt fall kanske det kan vara bra att vara öppen med det. 

    Jag känner också igen det med föräldrar som inte har insikten. Jag har försökt att konfrontera min mamma, och hon slog bara ifrån sig och kom med motattacker så att säga. Senare upptäckte jag, nästan av en slump, att hon var mycket mer villig att prata om det om man inledde det med en viss förståelse för hennes situation.  Jag var faktiskt förvånad hur snabbt hon då medgav att det finns mycket som hon skulle göra annorlunda, än vad hon gjorde då. Och jag tror det är nyckeln till att få föräldrar att prata om det. Även att jag själv fick barn och man hade det att jämföra med. Då kunde min mamma också erkänna att det var bättre så som jag gjorde med mina och att inte allt man gjorde tidigare var rätt. 


    Dessutom flyttade jag långt bort, så att kontakten blev ganska sällan, vilket också hjälpte.

  • Anonym (S)
    AndreaBD skrev 2022-11-09 10:34:04 följande:

    Har du gått i terapi för det här? Jag skulle rekommendera det. Det hjälpte mig ganska mycket i en liknande situation. Det hjälper framför allt när det gäller att distansera sig mentalt, dvs. att någonstans avsluta med det för sig själv. Men - det kan vara viktigt att hitta rätt terapeut, en som antigen kan tillräckligt om Asperger eller så kan det hända att hen inte behöver veta det alls. Men det beror på, i ditt fall kanske det kan vara bra att vara öppen med det. 

    Jag känner också igen det med föräldrar som inte har insikten. Jag har försökt att konfrontera min mamma, och hon slog bara ifrån sig och kom med motattacker så att säga. Senare upptäckte jag, nästan av en slump, att hon var mycket mer villig att prata om det om man inledde det med en viss förståelse för hennes situation.  Jag var faktiskt förvånad hur snabbt hon då medgav att det finns mycket som hon skulle göra annorlunda, än vad hon gjorde då. Och jag tror det är nyckeln till att få föräldrar att prata om det. Även att jag själv fick barn och man hade det att jämföra med. Då kunde min mamma också erkänna att det var bättre så som jag gjorde med mina och att inte allt man gjorde tidigare var rätt. 


    Dessutom flyttade jag långt bort, så att kontakten blev ganska sällan, vilket också hjälpte.


    Hur lyckades du ha förståelse för hennes situation samtidigt som du (antar jag) fördömde hennes agerande? För i slutändan måste man ju ändå landa i: "Jag förstår att du hade det tufft, MEN det ursäktar inte att du slog mig."
  • AndreaBD
    Anonym (S) skrev 2022-11-09 11:37:10 följande:
    Hur lyckades du ha förståelse för hennes situation samtidigt som du (antar jag) fördömde hennes agerande? För i slutändan måste man ju ändå landa i: "Jag förstår att du hade det tufft, MEN det ursäktar inte att du slog mig."
    Det är det som är svårt. Jag hade inte heller det i början. Som sagt, jag upptäckte det av ren slump, när vi just INTE pratade om min egen barndom, utan kanske om hennes ungdomstid. Det berörde kanske inte just den tiden när jag var barn (det är många år sedan, så jag minns inte exakt). Jag vet bara att jag på något sätt bekräftade att det inte var lätt för henne och då kom hon ut med att hon skulle ha gjort mycket annorlunda, men hon visste inte bättre då. 

    Sedan försökte jag väl nån mer gång att prova via den "ingången" när det passade och det var verkligen ett sätt, även om det inte var något omfattande, men det var ändå mycket bättre än ingenting. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2022-11-09 13:12:48 följande:
    Det är det som är svårt. Jag hade inte heller det i början. Som sagt, jag upptäckte det av ren slump, när vi just INTE pratade om min egen barndom, utan kanske om hennes ungdomstid. Det berörde kanske inte just den tiden när jag var barn (det är många år sedan, så jag minns inte exakt). Jag vet bara att jag på något sätt bekräftade att det inte var lätt för henne och då kom hon ut med att hon skulle ha gjort mycket annorlunda, men hon visste inte bättre då. 

    Sedan försökte jag väl nån mer gång att prova via den "ingången" när det passade och det var verkligen ett sätt, även om det inte var något omfattande, men det var ändå mycket bättre än ingenting. 
    Tillägg: Jag vet inte om jag var tydlig där: Vi kom aldrig djupare än det, jag märkte att det inte var någon idé att prata vidare, det kom bara upp lite till ytan då och då. Så det var bara "allt var inte bra. Jag skulle göra annorlunda idag." Det hade inte funkat att trycka på, det hade inte gett något.
  • ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2022-11-09 10:34:04 följande:

    Har du gått i terapi för det här? Jag skulle rekommendera det. Det hjälpte mig ganska mycket i en liknande situation. Det hjälper framför allt när det gäller att distansera sig mentalt, dvs. att någonstans avsluta med det för sig själv. Men - det kan vara viktigt att hitta rätt terapeut, en som antigen kan tillräckligt om Asperger eller så kan det hända att hen inte behöver veta det alls. Men det beror på, i ditt fall kanske det kan vara bra att vara öppen med det. 

    Jag känner också igen det med föräldrar som inte har insikten. Jag har försökt att konfrontera min mamma, och hon slog bara ifrån sig och kom med motattacker så att säga. Senare upptäckte jag, nästan av en slump, att hon var mycket mer villig att prata om det om man inledde det med en viss förståelse för hennes situation.  Jag var faktiskt förvånad hur snabbt hon då medgav att det finns mycket som hon skulle göra annorlunda, än vad hon gjorde då. Och jag tror det är nyckeln till att få föräldrar att prata om det. Även att jag själv fick barn och man hade det att jämföra med. Då kunde min mamma också erkänna att det var bättre så som jag gjorde med mina och att inte allt man gjorde tidigare var rätt. 


    Dessutom flyttade jag långt bort, så att kontakten blev ganska sällan, vilket också hjälpte.


     
    AndreaBD skrev 2022-11-09 13:12:48 följande: #8
    Anonym (S) skrev 2022-11-09 11:37:10 följande:
    Hur lyckades du ha förståelse för hennes situation samtidigt som du (antar jag) fördömde hennes agerande? För i slutändan måste man ju ändå landa i: "Jag förstår att du hade det tufft, MEN det ursäktar inte att du slog mig."
    Det är det som är svårt. Jag hade inte heller det i början. Som sagt, jag upptäckte det av ren slump, när vi just INTE pratade om min egen barndom, utan kanske om hennes ungdomstid. Det berörde kanske inte just den tiden när jag var barn (det är många år sedan, så jag minns inte exakt). Jag vet bara att jag på något sätt bekräftade att det inte var lätt för henne och då kom hon ut med att hon skulle ha gjort mycket annorlunda, men hon visste inte bättre då. 

    Sedan försökte jag väl nån mer gång att prova via den "ingången" när det passade och det var verkligen ett sätt, även om det inte var något omfattande, men det var ändå mycket bättre än ingenting. 
     
    "Jag har försökt att konfrontera min mamma, och hon slog bara ifrån sig och kom med motattacker så att säga."

    Min är lika och har alltid varit, men jag fattade redan när jag 13-14 vad det satt i. Det är en jäkla skillnad på att försöka och misslyckas och misslyckas med att försöka, för henne sitter det i det sistnämnda och det blir lite känsligt när man petar i den kognitiva dissonansen. Vet inte om samma gäller din mamma, hon kan ju vara helt olika, men det är ju ganska uppenbart att man kan slingra sej runt genom att plocka bort ansvaret och bara hålla med om att det inte är lätt när det är svårt men finns det något ömsesidig förståelse för den som hade en svår förälder?

    "Då kunde min mamma också erkänna att det var bättre så som jag gjorde med mina och att inte allt man gjorde tidigare var rätt. "

    "vänta tills du får egna barn"
  • ClumsySmurf
    Anonym (WPWQ) skrev 2022-11-08 23:25:22 följande:

    Hej! Jag är en 30 årig tjej med diagnosen asperger. 


    Jag fick diagnosen som barn, och när jag var tonåring så hade mina föräldrar svårt att hantera mig. jag fick inget speciellt stöd hemifrån. Jag kände att dom inte förstod mig och fick ofta känsloutbrott osv. 


    mina mamma och pappa hanterade detta genom att pappa brukade dra ner mig på golvet, sätta sig på mig och hålla mig för munnen och trycka händerna mot min mun hårt, så jag skulle sluta skrika, men eller knuffa ner mig för trappen ner till källaren där mitt rum var. Mamma tittade mest på, sa att jag var ett psykopatbarn, ibland fick jag några smällar för att jag inte lugnade ner mig. Någon gång låste dom in mig i mitt rum tills jag hade lugnat mig. Jag minns typ min tonår som stökig, och att jag mest låg på golvet medan pappa satt över och bad mig hålla käften. 


    Tillslut rykte socialen in för att jag hade svårt i skolan. Dom visste aldrig om vad som pågick hemma, men satte mig på ett hem där jag hade personal som hjälpte mig förstå mig, hantera mitt humör osv. Och vips, så blev jag en helt annan människa. lugn, inga utbrott, började sköta skolan osv. Dom var ju inte med i denna perioden, utan jag flyttade till en egen lägenhet därefter och idag har jag en ok relation med båda mina föräldrar. 

    jag ska inte sticka under stolen att jag var svårhanterad heller, jag agerade väldigt agressivt ofta när jag innerst inne var ledsen, sa elaka saker och var väl också mitt i allt detta en typisk uppkäftig tonåring. 


    Jag tänker fortfarande på detta. Sådär 15 år senare, mina föräldrar har aldrig nämt något om detta, mer än mamma som sagt någon gång att jag var hemsk som tonåring. Men jag har aldrig fått en ursäkt för hur de hanterade situationen, eller mig. Och när jag tänker efter så vet jag inte ens om jag innerst inne förlåtit dom. hur ser ni på saken? Borde jag fortsätta låtsas som ingenting Och ha en fin relation med dom Trots att detta alltid är i mitt bakhuvud?


     Barn med autism kan ha svårt att hantera sina känslor, de kan få autistisk meltdown, dina föräldrars sätt att hantera det på gjorde dej ännu svårare både för dej och för dom.

    "Borde jag fortsätta låtsas som ingenting"

    I min värld ska man inte behöva låtsas som ingenting bland vänner/familj så jag har svårt att se de som tycker att jag ska göra det som vänner/familj.
Svar på tråden Föräldrar som slår barn